گزارش/

تهدیدی به نام مرگ خاموش/برای پیشگیری از گاز گرفتگی چه باید کرد؟

هر ساله با کاهش و اُفت دمای هوا ،شاهد بروز حوادث و آسیب های ناشی از گازگرفتگی هستیم،خطری که بعضا با تلفات جانی نیز همراه می شود و برخی از آن به عنوان مرگ خاموش نام می برند.

تهدیدی به نام مرگ خاموش/برای پیشگیری از گاز گرفتگی چه باید کرد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گازگرفتگی یا مرگ خاموش از نمونه تهدیداتی به شمار می رود که هر ساله با آغاز فصل سرما،بخشی از صفحه حوادث جراید و رسانه ها را به خود اختصاص می دهد.

مرگ تلخی که آرام و بی سر و صدا،باعث سلب حیات می شود و در این میان فارغ از هر گونه جنسیت و سن و سال،برخی از خانواده ها را داغدار و سیاه پوش می کند.

بدون تردید،اطلاع رسانی،آگاهی بخشی و اشراف هر چه بیشتر به عوامل موثر در بروز این پدیده،نقش بسزایی را در پیشگیری از مخاطرات احتمالی و تحمیل خسارات جانی  به افراد یا خانوارهای در معرض خطر ایفا خواهد کرد.

امین مصطفوی،کارشناس آتش نشانی،در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،نارسایی در تجهیزات گرمایشی را اصلی ترین عامل بروز این حوادث عنوان  می کند.

وی افزود:به واقع،ریشه و عامل اصلی گازگرفتگی،به انتشار گاز منوکسیدکربن معطوف می شود که به نوعی پیامدِ فرآیند ناقص سوختِ وسایل گرمایشی و یا انسداد و نارسایی در مسیر تهویه و عبور گاز مذکور از دودکش ها خواهد بود.

مصطفوی گفت: گاز دی اکسید کربن(CO2) به مانند گاز(CO) مونوکسیدکربن، مخاطره آمیز و خطرناک نیست و به تعبیری باید گفت متهم اصلی مرگ خاموش،گاز COمحسوب می شود.

کارشناس آتش نشانی عنوان کرد:دودکش در وسایل و تجهیزات گرمایشی،اصلی ترین خروجی دفع گاز سمی مونوکسید کربن است و طبیعتا هرگونه نارسایی در مسیر خروجی مذکور،می تواند با آسیب ها و صدمات جدی همراه شود.

وی افزود:یکی از موارد حائز اهمیت در نصب دودکش استاندارد به قطر دهانه دودکش باز می گردد که به هیچ عنوان نباید کوچکتر از قطر خروجی کوره تعبیه شود و بعضا مشاهده می شود برخی با استفاده از یک لوله تبدیل و یا زانویی به نصب لوله اقدام می کنند که این روش می تواند به تحمیل آسیب هایی جدی منتهی شود،زیرا هرگونه مقاومت در مسیر جریان هوای گرم امکان پس زدن گازCO را  از طریق منافذ کوره و لوله به فضای ساختمان تشدید می کند.

کارشناس آتش نشانی گفت: نکته بعدی به پرهیز و اجتناب از لوله های آکاردئونی معطوف می شود که به دلیل مقاومت ضعیف لوله های مذکور و برخی از سوراخ ها و منافذ بسیار ریز که بعضا با چشم نیز قابل رویت نیست باعث انتشار گازCO و ایجاد مسمومیت می شود.

*انشعاب مشترک دودکش ها در آپارتمان ها،مرگ آور است

کارشناس آتش نشانی،با اشاره به لزوم اجتناب از تعبیه دودکش مشترک در آپارتمان ها عنوان کرد:گاهی مشاهده می شود که برخی از سازندگان با احداث و تعبیه یک دودکش مشترک،خروجی تجهیزات گرمایشی تمامی واحد را به یک مسیر واحد،منتهی می نمایند که باید گفت این اقدام،غیر کارشناسی و غیر اصولی،می تواند باعث گاز گرفتگی تمامی ساکنان واحدهای ساختمانی شود.

وی افزود:قرار دادن منتهی الیه لویه بخاری در ظرف آب و خارج ساختن لوله بخاری از پنجره اتاق نیز از دیگر اقدامات خطرناکی به شمار می رود که می تواند باعث گازگرفتگی و مسمومیت شود.

مصطفوی گفت:در صورت ناگزیر بودن و عدم امکان خارج ساختن گاز تجهیزات گرمایشی از خروجی ها دیگر، باید به ازای هر متر لوله افقی خارج شده از پنجره،سه متر لوله عمودی اضافه شود و حتما کلاهک تعبیه شده در راس لوله نیز از نوعH انتخاب شود.

وی افزود:استقامت و ایستایی لوله پشت بام،نصب کلاهکH بر قسمت فوقانی و راس دودکش و بازدید دوره ای از دودکش و مطمئن شدن از استقامت آن از دیگر ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس آتش نشانی گفت:اجتناب استفاده از وسایل و تجهیزات گرمایشی غیراستاندارد،فرسوده یا قدیمی و مستهلک از دیگر مولفه های حائز اهمیتی است که از بروز حوادث ناشی از گازگرفتگی پیشگیری خواهد کرد.

مصطفوی گفت:روشن کردن خودرو در پارکینگ های در بسته و محبوس منازل و گاراژها به مدت طولانی از دیگر عوامل موثر در بروز گازگرفتگی است که بعضا برخی برای گرم کردن موتور خودروها به آن مبادرت می ورزند و این اقدام به ظاهر ساده می تواند با حوادث تلخ و جبران ناپذیری همراه شود.

*علت عدم حساسیت به گازگرفتگی و اطلاق عنوان مرگ خاموش به آن چیست؟

آنچنان که عنوان شد،بعضا از مرگ هایی که بر اساس گازگرفتگی ایجاد می شود با عباراتی همچون مرگ شیرین،مرگ خاموش و یا قاتل پنهان یاد می شود.

به واقع افرادی که دچار مسمومیت گاز مونوکسید کربن می شوند،کمتر مجال فرصتی برای عکس العمل پیدا می کنند و در خوابی عمیق به دیار باقی می شتابند.

زهره سیاحتی،پزشک عمومی،در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح دلایل عدم بروز حساسیت قابل توجه و سلب امکان واکنشی جدی برای گریز از چنین مهلکه ای،گفت:به واقع،ترکیب شیمیایی گازCO ناقص است و یک مولکول اکسیژن کم دارد تا بتواند به مولکول پایدار گازCO2تبدیل شود،بنا براین،این گاز همواره میل ترکیبی شدید دارد.

وی افزود:وقتی مولکولCO وارد خون می شود با هموگلوبین ترکیب شده و مولکولی بنام کربوکسی هموگلوبین تشکیل می شود.

سیاحتی گفت:البته مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن،آنچنان که مصطلح است،بدون نشانه نیز نمی باشد،اما علائم آن بسار ضعیف است و فرآیند بحرانی شدن وضعیت،از ابتدای بروز نشانه ها تا سلب حیات به سرعت طی می شود و عملا در چنین شرایطی مجال کمتری برای گریز از این مرگ ها وجود دارد.

وی افزود:در صورت خواب بودن فرد یا گروهی که در معرض مسمومیت قرار دارند نیز،این نشانه ها آنچنان که باید احساس نمی شوند.

این پزشک عمومی عنوان کرد:علائم عمومی مسمومیت با گاز CO ابتدا سر درد و سرگیجه و سیاهی رفتن چشم است و تقریبا هوشیاری فرد و شناخت از محیط پیرامونی را دچار مشکل می کند.

سیاحتی گفت:تهوع،استفراغ،اُفتِ هوشیاری و تشدید خواب آلودگی(در صورت بیدار بودن فرد یا گروه در معرض مسمومیت)از دیگر نشانه های این واقعه نامیمون به شمار می رود.

وی افزود:اگر غلظت این گاز به بیش ازPPM12800 برسد،ظرف120 ثانیه،از انسان سلب حیات خواهد شد.

پزشک عمومی عنوان کرد:در صورت افزایش غلظت گاز به بیش ازPPM3000 انسان فقط نیم ساعت قادر است دوام بیاورد و در غلظتPPM800 نیز این میزان حداکثر به دو ساعت افزایش خواهد یافت.

سیاحتی گفت:گازCO بر سلول های مغز انسان تاثیر می گذارد و با سلب هوشیاری از انسان،احساس درد و فرآیند پیام رسانی سلول ها به مغز را مسدود می کند و اطلاق عنوان مرگ شیرین یا قاتل پنهان یا خاموش نیز به واسطه عدم احساس دردی است که ناشی از از این مسمومیت واقع می شود.

وی در خاتمه یادآور شد:علیرغم خطرات جدی گازگرفتگی،با رعایت موارد کارشناسی و مطالعه تمهیدات پیشگیرانه،به راحتی می توان از بروز پیامدها و آسیب های شوم این نوع خاص از مسمویت جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار