جهانگیری در نشست خبری با نخست وزیر سوریه:

پيروزی‌های سوريه حاصل هماهنگی‌های سياسی و ميدانی تهران و دمشق است

معاون اول رییس جمهور گفت: مطمئنا پیروزی های سوریه مرهون رشادت ها و پایداری ملت، ارتش سوریه و نیروهای محور مقاومت و حاصل هماهنگی میدانی و سیاسی ایران و سوریه است.

پیروزی‌های سوریه حاصل مقاومت و هماهنگی ایران و سوریه است
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با عماد خمیس نخست وزیر سوریه که در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد، ضمن خیر مقدم به هیات سوری گفت: ضرورت دارد برای مشورت‌های بیشتر و هماهنگی لازم بین دو کشور با هدف حفظ دستاوردهای به دست آمده در عرصه های میدانی و سیاسی و همکاری برای بازسازی در زمینه های اقتصادی، این مشورت ها و تبادل هیات ها صورت گیرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوریه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه خوب و مستحکمی در همه زمینه ها که توسط امام راحل و مرحوم حافظ اسد بنیان گذاشته شد، داشته اند.

معاون اول رییس جمهور گفت: مطمئنا پیروزی های سوریه مرهون رشادت ها و پایداری ملت، ارتش سوریه و نیروهای محور مقاومت و حاصل هماهنگی میدانی و سیاسی ایران و سوریه است.

جهانگیری اظهار داشت: در طول هشت سال جنگ تحمیلی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران، دولت سوریه در کنار دولت ایران و مردم سوریه در کنار ملت ایران بودند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دولت سوریه مدتی است که به تحریک برخی کشورهای غربی و منطقه با تروریست هایی روبرو است که جز خشونت و انسان کشی راه دیگری سراغ ندارند و ما به عنوان دولت و ملت ایران از دولت قانونی سوریه و مردم سوریه در این مسیر حمایت کرده و آن ها را کمک کردیم.

وی افزود: پیروزی های اخیر سوریه در حلب و دیگر مناطق در مبارزه با تروریست ها را به دولت و ملت سوریه تبریک عرض می کنیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: سفر نخست وزیر سوریه با توجه به همکاری در زمینه های اقتصادی و هماهنگی و مشورت در زمینه سیاسی و آغاز دور جدید از فعالیت های اقتصادی میان دو کشور است.

جهانگیری با اشاره به امضای پنج سند همکاری میان دو کشور گفت: سند دیگری نیز به امضا خواهد رسید که طی هفته آینده اقدامات آن، نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط جدیدی برای بخش خصوصی ایران و شرکت های فعال که سابقه کار در سوریه دارند، به وجود آمده که می توانند برای فعالیت های آغاز شده، آماده شوند و برای ارسال کالاهای ایرانی به سوریه خط اعتباری اختصاص داده شده تا تجار و صنعتگران از این محل تامین اعتبار و محصولات خود را به سوریه صادر کنند.

در ادامه این نشست خبری، عماد خمیس نخست وزیر سوریه بر لزوم تداوم گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که ایران و سوریه در یک سنگر در مقابله با تروریسم قرار دارند و این نقطه مشترک باید الگویی برای همگان باشد.

وی ضمن تشکر از میزبانی ایران افزود: مراتب تسلیت خود را به جنابعالی و ملت ایران به مناسب درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی ابراز می کنم.

نخست وزیر سوریه ادامه داد: لازم می دانیم نقش بزرگ جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با تروریسم و حمایت از ملت و دولت سوریه در تمامی عرصه های سیاسی، نظامی و اقتصادی ارج نهیم.

عماد خمیس اضافه کرد: به همین خاطر ضرورت داشت امروز یک بار دیگر درباره مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی مذاکراتی داشته باشیم، در این گفت و گو شاهد دستاوردهای خوبی بودیم و امیدواریم این سفرهای دو جانبه ادامه یابد.

نخست وزیر سوریه خاطرنشان کرد بین دو کشور روابط تاریخی و ممتازی از گذشته وجود داشته که بنیان گزار آن مرحوم حافظ اسد و امام خمینی(ره) بوده که امروز دنباله رو آن رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و بشار اسد رییس جمهوری سوریه و حسن روحانی رییس جمهوری ایران است که امیدواریم این روابط هر چه بیشتر به سمت جلو تقویت شود.

خمیس گفت: جنگ کنونی که در سوریه شاهد هستیم و تمامی کشور را ویران کرده است البته پیروزی هایی هم محقق شده که مدیون و مرهون رشادت ها و ایستادگی های ملت سوریه و جانفشانی ارتش سوریه در طول مدت 6 سال هستیم، همچنین مدیون حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران از کشور سوریه هستیم و امیدواریم با اقدامات و همکاری های گسترده فی مابین پیروزی های دیگری را در عرصه های مختلف محقق سازیم.

نخست وزیر سوریه اضافه کرد: به جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه و جهان و در زمینه سیاست های اقتصادی و نظامی که دنبال می کند، باور داریم و امیدواریم این سفرهای دو جانبه موجب گسترده شدن همکاری های دو کشور گردد.

خمیس با تاکید بر لزوم توسعه همه جانبه روابط دو کشور گفت: در مذاکرات مشترک امروز، در زمینه توسعه روابط اقتصادی دو کشور گفت و گو شد و تاکید کردیم سوریه آماده توسعه روابط در عرصه های همچون اقتصادی، سیاسی و خدماتی است.

نخست وزیر سوریه افزود: امروز پنج سند همکاری به امضا رسید و سند ششم دیگری درباره سرمایه گذاری ایران در یکی از بنادر سوریه مطرح است که این همکاری ها به عنوان هسته اساسی جهت ایجاد یک گروه بزرگ همکاری بین دو کشور خواهد بود.

خمیس خاطرنشان کرد: امضای این پنج سند همکاری موجب خواهد شد تا از طریق آن اقدامات دیگری را در موضوعات صنعتی و بازسازی سوریه داشته باشیم و سرمایه گذاران ایرانی برای همکاری نزدیکتر به سوریه بیایند.

وی تصریح کرد: توافق شد تا کمیته های مشترک دو کشور فعال شوند و نقطه نظرات و ملاحظات در زمینه بهبود روند اجرایی شدن توافقنامه ها را با جلسات عملی، نهایی کنند.

نخست وزیر سوریه بر ضرورت ارتباط رسمی میان وزرا و سایر نهادهای دو کشور تاکید کرد و گفت: باید جدول زمانبندی شده ای در زمینه پیشبرد همکاری ها ایجاد شود تا از طریق آن اولویت بندی صورت گیرد، مطمئن باشید با امضای این توافقنامه ها به دنبال توسعه روابط میان دو کشور هستیم و اطمینان می دهیم دولت سوریه در مبارزه با تروریسم راه خود را ادامه می دهد؛ با یک دست به مبارزه با تروریسم خواهد پرداخت و با دست دیگر بازسازی سوریه را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار