مرتفع شدن مواد اولیه دارویی با روش های نوین در دانشگاه امیر کبیر

پژوهشگر دانشگاه امیرکبیر موفق به تولید مواد اولیه دارو با روش های نوین در این دانشگاه خبر داد.

مرتفع شدن مواد اولیه دارویی با روش های نوین در دانشگاه امیر کبیرمحمدهادی قاسمی محقق دانشگاه امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت:در این پروژه ابتدا سنتز کامل مواد اولیه دارویی آداپالن، ترانیل‌سیپرومین، بتا هیستینو پرامی پکسول مورد بررسی جامع قرار گرفت و سپس مرحله سخت و دشوار در سنتز هر یک از این مواد، با استفاده از مایعات یونی تثبیت ‌شده روی نانو ذرات مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.

وی ادامه داد: این دارو برای درمان آکنه، ترانیل سیپرومین سولفات،درمان افسردگی‌های شديد، بتاهیستین دی هیدروکلرید برای درمان حملات سرگیجه بیماری منییر وداروی پرامی پکسول دی هیدروکلرید برای بیماران مبتلا به پارکینسون تجویز می‌شود.

این محقق به جزئیات این پروژه اشاره کرد و افزود: در این پروژه ابتدا مطالعات جامعی بر روی انواع روش‌های سنتز این 4 ماده اولیه دارویی از طریق بررسی مقالات علمی و پتنت‌ها صورت گرفت و پس از تحلیل و بررسی انواع روش‌های سنتزی و انتخاب بهترین روش‌ها، فعالیت‌های آزمایشگاهی در دو فاز علمی و صنعتی انجام شده است.

قاسمی تصریح کرد: در این فاز مواد اولیه دارویی از واسط‌ های تجاری در مقیاس افزایش‌‌یافته تولید شد و مطابق استانداردهای فارماکوپه USP خالص‌سازی شدند.
 
وی گفت:در فاز علمی نیز در این پروژه تلاش شد با استفاده از مایعات یونی تثبیت‌شده روی نانوذرات،مراحل دشوار در سنتز این مولکول‌ها تسهیل گردد.

محقق دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: در این فاز، پس از بررسی مکانیسم واکنش مورد نظر، نسبت به طراحی و تولید کاتالیست مورد نیاز اقدام شد و پس از تولید و آنالیز ساختار سیستم کاتالیستی، کاربرد آن در سنتز مرحله دشوار در سنتز مواد اولیه دارویی مورد بررسی قرار گرفت.

قاسمی با تاکید بر اینکه آنالیز ساختاری نانوذرات سنتزشده با به‌کارگیری FT-IR، XRD، SEM، TEM، TGA و BET انجام شد، گفت: علاوه بر آن مطالعات ما از پایگاه‌های داده‌های علمی نشان داد که برخی از روش‌های سنتز مولکول‌های این 4 دارو کاملا جدید و بدیع است.

قاسمی ادامه داد:در این پژوهش موفق به تولید 4 ماده اولیه دارویی آداپالن ترانیل‌سیپرومین سولفات بتاهیستین دی هیدروکلرید و پرامی پکسول دی هیدروکلرید شدیم، از ارائه دانش فنی سنتز این مواد موثر به یکی از شرکت‌های دارویی کشور است

 وی  یادآورشد:با توجه به دسترسی تجاری به حد واسط‌های شیمیایی در داخل، هر چهار ماده اولیه دارویی دارای پتانسیل تولید در مقیاس‌های بالاتر هستند، و با توجه به میزان مصرف نسبتا کم و ارزش افزوده بالای این مولکول‌ها،نیاز سالانه صنایع دارویی کشور به این مواد با تولید در مقیاس بنچ مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.