اصفهان؛

مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی مظهر انسجام ملی و همدلی بود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از برجسته‌ترین مبارزان علیه حکومت دیکتاتوری شاه بود که سال‌ها زندان، تبعید و بدترین شکنجه‌ها را تحمل کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا امینی صبح امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامیداشت سالگرد عملیات غرورآفرین کربلای 5 اظهارکرد: عملیات کربلای 5 عملیاتی سرنوشت‌ساز در دوران دفاع مقدس بود.

وی افزود: شکل‌گیری و گسترش نهضت اسلامی، هماهنگی قیام‌های مردمی به رهبری امام خمینی(ره) و برگزاری مراسم چهلم شهدا در شهرهای مختلف، کشتار 17 شهریور و اعتصاب کارکنان شرکت ملی نفت، کنترل امنیت کشور را از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همه این اتفاقات باعث شد تا در زمان کوتاهی، پایه‌های رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار محمدرضا پهلوی شود.

وی تصریح کرد: شاه پس از عدم موفقیت دولت نظامی «ازهاری» در برقراری نظم و آرامش و رفع اعتصاب‌ها که اقتصاد کشور را فلج کرده بود، به رهبران جبهه ملی روی آورد و پس از ناکامی جمشید آموزگار، جعفر شریف امامی و ازهاری در مهار کردن امواج خشم و نفرت عمومی مردم در جریان نهضت اسلامی، شاه آخرین تیر خود را رها کرد و سعی کرد با انتخاب یکی از اعضای جبهه ملی که به ظاهر از مخالفان شاه باشد، خشم مردم را فرو نشاند.

امینی عنوان داشت: به همین جهت شاپور بختیار به شرط گرفتن اختیارات کامل و خروج شاه از کشور بعد از رأی اعتماد مجلسین به دولت، نخست‌وزیری را پذیرفت؛ سرانجام در روز 26 دی 1357، شاه پس از سال‌ها ظلم و جنایت در حق مردم مسلمان ایران، به همراه همسرش، ایران را به سمت مصر ترک کرد، در حالی که حتی نزدیک ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند.

وی خاطرنشان کرد: پس از فرار شاه، ملت با آمدن به خیابان‌ها و اظهار شادمانی و پخش گل و شیرینی، این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند و این زمانی بود که رژیم پهلوی پس از 50 سال حکومت استبدادی، روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کرد؛ چنان‌که در کمتر از یک ماه پس از فرار شاه، طومار عمر 2500 ساله شاهنشاهی ایران در هم پیچیده شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به شخصیت حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی یادآور شد: در قضیه اعدام نواب صفوی و سایر اعضای فداییان اسلام، امام(ره) از مرحوم آقای بروجردی و مراجع دلخور شدند که چرا موضع تندی علیه دستگاه نگرفتند و این‌ها را نجات ندادند.

وی ادامه داد: امام(ره) در این قضیه خیلی صدمه روحی خوردند، در آن اوضاع و احوال شرایط به گونه‌ای بود که از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود، یعنی استدلال می‌کردند، حالا که بناست یک روحانی اعدام شود، لباس روحانی را از تن او بیرون بیاورید تا به مقام روحانیت اهانت نشود! درست نقطه مقابل، تفکر امام که اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید شود تا مردم بفهمند و آگاه شوند که اینها در صحنه هستند.

امینی ابرازداشت: از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود در صورتی که از دیدگاه امام(ره) مبارزه روحانیون بزرگواری همچون شهید نواب صفوی روشنی بخش حیات اسلام و انقلاب راه مبارزان بود.

وی با اشاره به رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی متذکر شد: این ضایعه را به مقام معظم رهبری، ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی و مردم مؤمن و انقلابی اصفهان تسلیت عرض می‌کنم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تقدیر از مردم قدرشناس ایران تأکید کرد: مردم با برگزاری شکوهمند مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد زحمات و تلاش‌های این خادم ملت و کشور را به خوبی گرامی داشتند و حق ایشان را به جای آوردند.

وی اضافه کرد: مراسم تشییع این مبارز انقلابی و این سیاست‌مدار با سابقه مظهر انسجام ملی و همدلی بود که دشمنان داخلی و خصوصاً دشمنان خارجی را ناامید کرد و توطئه ایجاد نفاق و اختلاف‌افکنی آن‌ها راه به جایی نبرد.

امینی بیان داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از برجسته‌ترین مبارزان علیه حکومت دیکتاتوری شاه بود که سال‌ها زندان، تبعید و بدترین شکنجه‌ها را تحمل کرد.

وی اظهارداشت: آیت‌الله هاشمی پس از بازگشت امام خمینی(ره) به ایران و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با مسؤولیت‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران از نزدیک‌ترین یاران بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری به شمار می‌آید.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار