کرمانشاه؛

آغاز عملیات اجرایی کشت و صنعت نخوددرکرمانشاه

رئیس شورای ملی نخود ایران از آغاز عملیات اجرایی مجتمع کشت و صنعت نخود کرمانشاه در سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ناصر مرادی  با بیان اینکه تا پیش از این قرار بود امسال عملیات اجرایی مجتمع کشت و صنعت نخود کرمانشاه آغاز شود، اظهار کرد: بعید است تا پایان امسال بتوانیم عملیات اجرایی این مجتمع را آغاز کنیم، اما در سال آتی این اتفاق قطعا خواهد افتاد.

مرادی با اشاره به اینکه هنوز سرمایه‌گذاران این طرح مشخص نشده‌اند، افزود: در حال حاضر به دنبال دریافت موافقت اصولی طرح هستیم.

رئیس شورای ملی نخود ایران سپس با بیان اینکه تاکنون کار زیربنایی برای نخود انجام نشده است، اظهار کرد: طرح مجتمع کشت و صنعت نخود برای صفر تا 100 نخود یعنی از کشت و تولید تا فرآوری در نظر گرفته شده که به 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه دو محل برای احداث این مجتمع در نظر گرفته شده است، افزود: نزدیکی‌ ماهیدشت و کمربندی غربی کرمانشاه در مسیر کوزران دو محلی هستند که برای احداث مجتمع کشت و صنعت در نظر گرفته‌ شده‌اند.

مرادی سپس با بیان اینکه این طرح دارای سه فاز مکانیزاسیون، سورتینگ و بسته بندی و فرآوری محصول خواهد بود، اظهار کرد: در بحث توسعه مکانیزاسیون تلاش خواهد شد تا تولید نخود را به سمت کشت مکانیزه برده که این اقدام  با استفاده از ادوات مکانیزه در کاشت، داشت و برداشت نخود امکان پذیر خواهد بود.

رئیس شورای ملی نخود ایران ادامه داد: در فاز دوم طرح سورتینگ و بسته بندی محصول را در برنامه داریم و به دنبال ایجاد واحدهای بسته بندی با سایزبندی و رنگ بندی به روز هستیم تا بتوانیم در بازارهای بین المللی حرف برای گفتن داشته باشیم.

مرادی با اشاره به عرضه سنتی نخود در حال حاضر، گفت: عرضه این محصول مهم به شکل سنتی با ضایعات و هدرفت زیادی همراه است و همین موضوع نیاز به فرآوری این محصول را نشان می‌دهد.

وی در ادامه از خواص دارویی و غذایی نخود هم یاد کرد و ادامه داد: نخود کرمانشاه در بدترین شرایط 18 درصد و در نوعی از نخود به نام نخود "بیونیج" تا 30 درصد پروتئین دارد.

مرادی افزود: استان کرمانشاه بیشترین سطح زیر کشت نخود را در کشور در اختیار دارد.

رئیس شورای ملی نخود ایران در ادامه میانگین سطح زیر کشت نخود در کشور را حدود 550 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سالانه به طور متوسط بین 300 تا 350 هزار تن نخود در کشور تولید می‌شود.

مرادی ادامه داد: ایران رتبه سوم سطح زیر کشت نخود را در دنیا دارد و از نظر راندمان تولید در هکتار نیز رتبه ششم را دارد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.