هشدار چین و روسیه درباره اسقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی

چین و روسیه در قبال برنامه امریکا برای استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی اقدامات بیشتری اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شین هوا، مسکو و پکن با صدور بیانیه‌ای از تمامی طرف‌های شرکت‌کننده در استقرار سامانه موشکی امریکا در کره جنوبی خواستند تا تنش‌هایی که ممکن است در پی اجرایی شدن این برنامه به وجود آید را در نظر گرفته و از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

مسکو و پکن همچنین بار دیگر بر تعهدات خود در زمینه شبه‌جزیره کره‌ای عاری از هرگونه تسلیحات هسته‌ای تأکید کرده و از دیپلماسی به‌ عنوان تنها راه‌ کار برای حل‌ و فصل مناقشات نام بردند.

این بیانیه زمان کوتاهی پس از نشست ایگور مورگولو و کونگ شوان یو معاونان وزیر امور خارجه روسیه و چین در روز پنجشنبه برگزار شد.

مسکو همچنین وضع در شبه‌جزیره کره را شبیه تبدیل‌شدن به وضعی ناآرام توصیف کرده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخی دولت‌های خاص اقدامات غیر سازنده‌ای را در دامن زدن به این ناآرامی‌ها و به راه انداختن مسابقات تسلیحاتی اتخاذ کرده و مانورهای نظامی خود را گسترش داده‌اند.»

وزارت دفاع آمریکا و کره جنوبی اواسط تیر 95 در بیانیه مشترکی از توافق رسمی برای استقرار سامانه موشکی تاد در خاک کره جنوبی خبر دادند که با مخالفت شدید پکن و مسکو روبرو شد. این در حالی بود که بیش از یک‌صد هزار تن از فعالان امریکایی در طوماری بازنگری واشنگتن در این تصمیم را خواستار شده‌اند.

از طرفی دیگر تصمیم جهت استقرار این سامانه  با مخالفت‌های گسترده در کره جنوبی و همچنین خارج از این کشور روبرو شده است. مردم کره جنوبی بارها در اعتراض به این تصمیم تظاهرات کرده و از سئول خواسته اند تا از این برنامه صرف نظر کند.

تاد نوعی سامانه دفاع موشکی است که برای شناسایی و مقابله با موشک‌های بالستیک کوتاه برد، میان برد و بلند برد در داخل و خارج از جو طراحی‌ شده است.

آمریکا استقرار سامانه موشکی تاد را نوعی اقدام بازدارنده در مقابل برنامه موشکی بالستیک کره شمالی عنوان کرده است، این در حالی است که چین و روسیه بارها نگرانی امنیتی خود را از تصمیم امریکا برای استقرار این سامانه موشکی اعلام و گفته‌اند این سامانه اراضی دو کشور را در تیررس رادارهای امریکا قرار خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار