بیمه‌ها سد راه مشاوره ژنتیک/ مشاوره ژنتیک فقط برای ازدواج‌های فامیلی نیست

پیشگیری از تولد نوزاد بیمار یکی از مهم‌ترین رویکردهای اصلی مشاوره ژنتیک است و نباید آن را تنها برای ازدواج‌های فامیلی اولویت بدانیم و باید این مشاوره قبل از ازدواج برای تمام گروه‌ها در نظر گرفته شود.

بیمه‌ها سد راه مشاوره ژنتیک/ مشاوره ژنتیک فقط برای ازدواج‌های فامیلی نیستفائزه جهانشاد مشاوره ژنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت:بسیاری از افراد جامعه فکر می‌کنند که مشاوره ژنتیک تنها برای ازدواج‌های فامیلی توصیه می‌شود اما باید بدانیم همه افراد می‌توانند ناقل ژن‌های معیوب و نهفته باشند و آن را به فرزندان و نسل خود انتقال دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: در ازدواج‌های فامیلی خطر جمع شدن ژن‌های معیوب بیش از سایرین است و برای این گروه‌ها مشاوره ژنتیک حائز اهمیت است.

جهانشاد گفت: در مشاوره ژنتیک افراد می‌توانند راهکارهای مناسبی را جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی و سایر بیماری‌ها داشته باشند و افراد با راه‌های تشخیصی توسط مشاور ژنتیک و در صورت ابتلای جنین به انواع بیماری‌ها قبل از چهار ماهگی می‌توانند سقط درمانی را انجام دهند.

مشاوره ژنتیک اظهار داشت: تمام تلاش مشاوره ژنتیک پیشگیری از تولد نوزاد بیمار است که در این راستا وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، به عنوان متولی اصلی در سال‌های گذشته اطلاع رسانی خوبی را داشته‌اند و سازمان بهزیستی درصدد اجباری کردن مشاوره ژنتیک برای زوج‌های جوان است اما با این تفاسیر هنوز در میانه راه هستیم و هنوز برخی اهمیت مشاوره ژنتیک را درک نکرده‌اند.

جهانشاد در ادامه گفت:‌ موضوعی که در بحث مشاوره ژنتیک سد راه زوج‌های جوان و بسیاری از افراد شده است نبود حمایت‌های بیمه‌ای است زیرا هزینه مشاوره بیشتر از هزینه ویزیت است و امیدواریم سازمان بهزیستی با حمایت بیمه‌ها این مشکل را برطرف کند.

مشاور ژنتیک اظهار کرد : مشاوره ژنتیک به دلیل بررسی ژنتیکی زوجین، ارجاع به ابتلای بیماری‌های ژنتیکی و سایر موارد کاری زمان‌بر است ولی نسبت به مشاوره‌های روانشناسی و مشاوره با هزینه کم‌تری ارائه خدمات می‌کند که هنوز حمایت‌های بیمه‌ای را در این مسیر ندیده‌ایم.

جهانشاد گفت: برای ارتقای نظام سلامت جامعه و اقتصاد سلامت بیمه‌ها باید در مشاوره ژنتیک نقش‌آفرینی کنند زیرا آمار ازدواج‌های فامیلی در کشور ما همچنان بالاست و این مشاوره برای سایر افراد هم توصیه می‌شود.

وی در ادامه افزود: احتمال ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در افراد غیرخویشاوند بدون هیچ سابقه بیماری دو تا سه درصد است و در افراد خویشاوند این درصد به بالای پنج می‌رسد.

 مشاور ژنتیک در پایان گفت: برای حفظ سلامت مردم بیمه‌ها باید همراه با سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت ورود پیدا کنند تا با حمایت بیمه‌ها شاهد فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم در خصوص اجباری شدن مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار