بررسی نقش میل‌لَنگ در خودرو

میل‌لَنگ قطعه‌ای در موتورها است که حرکت خطی پیستون‌ها را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میل‌لنگ به‌طور معمول به وسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار می‌شود و قطعه‌ای به نام «بغل یاتاقانی» خلاصی یا لقی طولی؛ آن را تنظیم می‌کند. خلاصی میل‌لنگ در یاتاقان کمتر از یک دهم میلیمتر است. میل‌لنگ دارای لنگ‌ها یا نقاط اتصال ثابت و متحرک است. لنگ‌های ثابت به وسیله یاتاقان‌های ثابت روی بلوک سیلندر بسته می‌شوند و فقط حرکت چرخشی دارند و به همین منظور به این نام خوانده می‌شوند.

لنگ‌های متحرک که علاوه بر حرکت چرخشی حرکت دورانی نیز دارند به وسیله یاتاقان متحرک به شاتون وصل می‌شوند. شاتون نیز از طریق «گژن‌پین» به پیستون متصل می‌شود و به این طریق حرکت رفت و برگشت پیستون که کورس پیستون نامیده می‌شود به حرکت دورانی تبدیل می‌شود.

روی لنگ‌های ثابت میل‌لنگ سوراخ‌هایی وجود دارد که به لنگ‌های متحرک راه دارند، روغن موتور از طریق این سوراخ‌ها یاتاقان‌های متحرک را روغنکاری می‌کند. به‌طور معمول در قسمت جلویی میل‌لنگ،‌ دنده‌ای وجود دارد که به وسیله تسمه یا زنجیر تایمینگ میل‌بادامک یا میل‌سوپاپ را می‌چرخاند.

نیروی چرخش دینام «آلترناتور»، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و واترپمپ نیز از طریق چرخش میل‌لنگ و به وسیله تسمه‌ها و پولی‌ها تامین می‌شود. چرخ طیار یا فلایویل در قسمت انتهایی میل‌لنگ بسته می‌شود که دیسک و کاور کلاچ روی آن بسته می‌شوند و نیرو را به گیربکس و سپس به چرخ‌ها انتقال می‌دهند. برای درک بهتر مکانیزم عملکرد میل‌لنگ می‌توان آن را به رکاب‌های دوچرخه تشبیه کرد، همان‌طور که نیروی پای رکاب‌زن به رکاب‌ها باعث به حرکت درآمدن چرخه‌ای می‌شود که زنجیره بر آن حرکت می‌کند، نیرویی میل‌لنگ را به تحریک وامی‌دارد و میل‌لنگ اتومبیل را حرکت می‌دهد.

سرکشی کردن به میل‌لنگ

تا زمانی که مکانیکی به شما نگفته است موتور اتومبیل‌تان از درون دچار نقص و روغن‌سوزی است، دلیلی ندارد که شما نگران تجهیزات درون آن مثل رینگ، یاتاقان، پیستون‌ها، میل‌سوپاپ‌ها یا میل‌لنگ‌ها شوید اما زمانی که به تشخیص مکانیک تعمیر نیم‌موتور یا تمام موتور شما ضروری به نظر آمد، آن وقت لازم است شما به توصیه‌های مکانیک گوش کنید و به او اجازه دهید موتور را پیاده کند.

مکانیک پس از باز کردن موتور، شما را از وضع یاتاقان‌ها، رینگ‌ها، میل‌سوپاپ‌ها، پیستون‌ها و میل‌لنگ و نیز صدماتی که حین رانندگی به آنها وارد شده است، با خبر خواهد کرد. وقتی موتور اتومبیل شما برای تعمیر نخست باز می‌شود شاید لازم باشد برخی از تجهیزات درون موتور برای نخستین‌بار برای تعمیر به دست تراشکار سپرده شوند و به قول مکانیک «تراش اول» بخورند که مکانیک‌ها در اصطلاح به آن می‌گویند «۱۰ درصد» و به همین نسبت باید دیگر قطعات را بتراشند و همه آنها یک تراش بخورند و به‌وسیله مکانیک بسته یا به اصطلاح موتور جمع شود.
   
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار