مشهد؛

ضرورت هماهنگی عناصر دینی و اخلاقی در فیلم دینی

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: نکته‌ مورد مناقشه و پاشنه آشیل فیلم دینی، همان موضوع هماهنگی عناصر دینی و اخلاقی در ارائه فیلم است زیرا باید بین صورت ظاهری و مضمون فیلم یکپارچگی وجود داشته باشد اما در خیلی از فیلم‌ها رعایت نمی‌شود.

ضرورت هماهنگی عناصر دینی و اخلاقی در فیلم دینیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، افزود: به نظرم نگاه فيلم‌سازان و مديران فرهنگي به فيلم ديني تغيير يافته و امروز خوشبختانه در بطن و بن مايه و نه در سطح و شكل ظاهري فيلم‌ها، در جست و جوي معناهاي ديني هستند. در اين ميان اخلاق و پرداختن به موضوعات پيرامون آن از مواردي است كه هم توسط فيلم‌سازان و هم مسئولان فرهنگي مورد توجه است.

او گفت : اكثر كارگردانان ما به سمت ساحت‌هاي جدي و عميق‌تري از دين سوق يافته‌اند و از سطحي‌نگري دوري گزيده‌اند.

تهیه کننده‌گی مجموعه مستند آخرین پرواز در خصوص کارکردهای جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش گفت: به نظر من در جامعه‌ای که ادعای دین‌گرایی دارد، وقتی جشنواره‌ای به فیلم‌هایی با رویکرد دینی اختصاص داشته باشد، به یک ضرورت پاسخ داده است و این جشنواره توانسته است در تغییر نگاه فیلم‌سازان به فیلم دینی موثر باشد و شرایطی را به وجود آورد که نگاه فیلم‌سازان به فیلم دینی از سطح به عمق معطوف شود.

او ادامه داد: فارغ از ضرورت و کارکرد موثر این جشنواره، وجود آن به صورت مضمونی و به عنوان یک جشنواره مضمون محور با رویکرد دینی بسیار پسندیده است زیرا جشنواره رويش با استمراري كه طي اين سال‌ها داشته، اثرگذاري مناسبي هم در پيكره فيلم‌هاي كوتاه و هم در پیکره فیلم‌های دینی داشته است.
طباطبایی نژاد در خصوص تاکید رویش بر مضامین دینی خاطر نشان کرد: ما وقتی که از جشنواره مضمون محور با محور دین سخن می‌گوییم، منظورمان به یک موضوع خاص که در اینجا فیلم دینی است متمرکز می‌شود. اما برگزاری جشنواره رویش به توسعه موضوعات کمک کرده است. برای مثال تقبیح دروغ یک امر اخلاقی است و در عین حال یک امر دینی و انسانی نیز محسوب می‌شود.
او افزود: به عقیده من در جشنواره باید به آثار از ابعاد مختلف نگاه کرد و در حوزه انتخاب نیز بسیار دقیق بود. برای مثال وقتی داریم یک امر اخلاقی را در فیلم ترویج می‌دهیم، نباید از همان تریبون فیلم یک امر خلاف دین را ترویج دهیم. وقتی فیلمی با هدف زشت نشان دادن دروغ ساخته شود که در آن حجاب رعایت نشده، یک فیلم دینی محسوب نمی‌شود چون اگرچه ما یک امر بد را تقبیح می‌کنیم اما بی حجابی را هم ترویج می‌دهیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربیدر خصوص سرمایه گذاری موسسات و نهادها در حوزه فیلمسازی گفت: یکی از وظایف نهادها و موسسات فرهنگی در جامعه اسلامی این است که در حرکت‌های دینی و فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده و از آن حمایت کنند. اینکه یک مرکز فرهنگی وابسته به نظام اثری را تولید کند و یا از آن حمایت کند، حرکت خوبی است. برای مثال حوزه هنری در این موضوعات سرمایه گذاری می‌کند و به عقیده من امر قابل ستایشی است.

او افزود: البته ورود موسسات در حمایت از فیلمسازی چند شکل دارد. یا به صورت کارفرما وارد یک پروژه می‌شوند و یا اینکه با یک رویکرد حمایتی ورود پیدا می‌کنند که به هر شکلی که باشد با توجه به اینکه انجام یک وظیفه در راستای رسالت این ارگان‌ها و سازمان‌ها است، پسندیده و خوب ارزیابی می‌شود.

طباطبایی نژاد در پایان گفت: این جشنواره یک فرصت است برای تمام فعالان این عرصه که علاوه بر گرفتن نتیجه خوب در دنیا، یک نتیجه خوب اخروی را هم به دست بیاورند. ضمن آنکه این گونه آثار یک سری جذابیت‌هایی نیز دارند که در صورت توجه درست و خلاقانه می‌توانند برای مدت زیادی ماندگار شوند.
دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، 27 الی 30 دی در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد.
دسترسی به وب سایت جشنواره به نشانی: www.ruyeshfestival.ir امکان پذیر است.
انتهای پیام// ف ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.