اهواز؛

طعم گوارای دانش

نهضت سواد آموزی در تاریخ ٧ دی ماه ۱٣۵٨ به فرمان امام خمینی (ره) و با هدف از بین بردن بی سوادی تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،رهبر کبیر انقلاب در این فرمان به پا خواستن تمامی بی سوادان برای یادگیری و تمامی خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن را لازم دانستند.

بی سوادی می تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله معیشت اقتصادی، مسائل فرهنگی و همچنین کودکان بی سرپرست و بدسرپرست وغیره.

فرخ گودرزی ۴٩ سال سن دارد که به دلیل خلافکاری و دزدی در زندان به سر می برد او که از راه اقدامات نهضت سواد آموزی در زندان ها اکنون با سواد شده گفت: شاید اگر سواد داشتم هرگز مرا اینجا نمی دیدید.
او در ادامه گفت: از آنجایی که من از خانواده ای بی بهره و بدسرپرست بودم پدرم مرا مجبور به کارهای خلاف برای به دست آوردن پول می کرد.

موسی شیخی معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان که در زمینه گام ها و اهداف نهضت سواد آموزی با وی سخنی داشتم بیان کرد: محتوای کتاب های درسی کاملا تخصصی شده و برای هر گروهی از افراد مانند کشاورزها، راننده ها، آشپزها و غیره و از جمله برای زنان و مردان به طور جداگانه کتاب ها را طراحی می کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای زندانیان نیز کتاب های خاصی تهیه می شود که درون مایه آن از بروز آسیب های اجتماعی و بزه کاری ها جلوگیری می کند.

مریم آذری خانمی ۶۱ ساله ساکن یکی از روستاهای اطراف اهواز که پس از ۶۰ سال توانسته از راه اقدامات نهضت سواد آموزی باسواد شود گفت: من از راه خودآموز

با کمک فرزندم باسواد شدم همچنین بسیاری از مردم در روستای ما با این روش و روش های دیگر آموزش توانستند طعم لذیذ دانستن، خواندن و نوشتن را بچشند.

طعم گوارای دانش

موسی شیخی در ادامه بازگو کرد: ما روش های گوناگونی برای آموزش داریم از جمله گروهی که در کلاس های ٧ و ۱۰ نفره و فرد به فرد که هر کسی می خواهد با سواد شود برایش یک مربی تعریف شده و روش خود آموز که فرد با کمک خانواده و بستگان دوره های آموزشی را که ما در اختیارشان قرار می دهیم با سواد می شوند.

او در ادامه خاطر نشان کرد که تمامی هزینه های آموزشی و تمامی امکانات را ما برای هر چه بهتر بودن آموزش در اختیار افراد قرار می دهیم.

وی همچنین اظهار کرد: سرباز هایی که سواد نداشته باشند نیز تا زمانی که سواد نیاموزند توانا به گرفتن کارت پایان خدمت نخواهند بود.

او گفت: در آغاز انقلاب ۴٨ درصد از مردم با سواد و مابقی بی سواد بوده اند که خوشبختانه اکنون تعداد با سواد ها در گروه سنی ۱۰ تا ۴٩ سال به ٩۱ درصد و در گروه ۶ سال وبالاتر به ٨۴ درصد رسیده. در سال ٩۰ نیز از روی خود اظهاری افراد ٢٩٣ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴٩ سال بی سواد بوده اند که اکنون این تعداد به ۵٩ هزار نفر رسیده و نزدیک به ٣۰ هزار نفر نیز تحت پوشش قرار گرفته اند. که تا جامعه هدف و ریشه کن کردن کامل بی سوادی چیزی با قی نمانده.

طعم گوارای دانش

معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان در ادامه گفت: آموزش از راه تبلت در ناحیه ۴ شروع شده و فرد تنها ٢ ماه در دوره های آموزشی شرکت می کند و مابقی آموزش ها از راه فضای مجازی و دیجیتال انجام می شود که این روش را سازمان ملل در برخی کشور ها انجام می دهد و بسیار هم موفق بوده.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نهضت سواد آموزی با سازمان های مرتبط بین المللی در پیوست است و تمامی طراحی کتاب ها و آموزش ها هر چند براساس فرهنگ ایرانی_اسلامی پی ریزی شده ولی با معیار های بین المللی کاملا هم سان است.

امید است که با عزم راسخ و همبستگی و همراهی تمامی گروه ها و سازمان های مرتبط و به خصوص اداره نهضت سواد آموزی مشکل بی سوادی به شکلی کامل حل شده و دیگر هیچ کس از داشتن سواد محروم نماند چرا که یکی از ویژگی کشورهای توسعه یافته نیز نداشتن بی سواد در جامعه است.

طعم گوارای دانش

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.