شورای رهبری نهضت اسلامی افغانستان:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی تأثیرگذار در وحدت و همسویی جهان اسلام بود

شورای رهبری نهضت اسلامی افغانستان در پیام تسلیتی نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های تاثیرگذار در وحدت و همسویی جهان اسلام بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی تأثیرگذار در وحدت و همسویی جهان اسلام بود
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شورای رهبری نهضت اسلامی افغانستان در پی درگذشت آیت‌الله «علی اکبر رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران بیانیه‌ای صادر کرد.  

متن این اعلامیه بدین شرح است:

با کمال تاسف درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیت بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه که عمر خویش را در به ثمر نشاندن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سعادت و رفاه ملت بزرگ ایران، و تحقق وحدت و سرفرازی جهان اسلام سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق ملت مسلمان افغانستان شد.

نهضت اسلامی افغانستان این ضایعه عظیم و دردناک را به ملت شریف و بزرگ ایران و به خصوص خانواده ایشان تسلیت عرض نموده بادرد وغم ملت بزرگ ایران خود را شریک دانسته برای مردم شریف ایران اسلامی به ویژه مقام معظم رهبری و خانواده آن جناب صبرجمیل و استقامت در مبارزه را خواستار است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از نزدیک‌ترین دوستان و یاران حضرت آیت الله امام خمینی(ره) در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بوده و علاوه بر انقلابی بودن، در تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله امام خمینی(ره) سال‌ها تلاش ‌کرد و به حق می‌توان وی را شخصیت بزرگ و تاثیر گزار در انقلاب اسلامی و جز مدیران موفق نظام و ملت ایران دانسته و از استوانه های انقلاب اسلامی بود و نظام جمهوری اسلامی همواره از مدیریت، تدبیر و درایت وی بهره‌‌مند شده‌اند.

یکی از مهمترین هدف ایشان حفظ نظام و تثبیت آن بود و همواره تلاش کرد تا وحدت بین جریانات سیاسی در داخل نظام جمهوری اسلامی حفظ شود.

هاشمی رفسنجانی را می توان به حق یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار در وحدت و همسویی جهان اسلام دانست.

برای تایید این مدعا بخشی از سخنان ایشان در مراسم افتتاحیه بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی درتهران را با هم مرور می کنیم: «جهان اسلام با مجموع 60 کشور مستقل و یک میلیارد و 600 میلیون نفر جمعیت و همچنین با داشتن موقعیت های اقتصادی خوب و مکتب انسان ساز اسلام، باید بیشتر از همیشه در جهت وحدت گام بردارد و به قدرت واقعی خود برسد.

اختلاف، تشتت و جدال نادرست به همراه اتلاف منابع و فرصت‌های موجود، از زیان‌های همراهی نکردن ملت‌های مسلمان با یکدیگر است. اختلافات فقهی نیز اگر در بحث‌ها و بررسی‌ها به نزاع نکشد قطعاً همدلی و پیشرفت جهان اسلام را در برخواهد داشت.

اختلافات فقهی مختص علوم فقهی و اجتهاد است و مسئولیت حل آن بر عهده علما، فقها و مدارس دینی است.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر نقش که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی ایران داشت و از لحاظ علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت، همواره یکی از حامیان جهاد برحق ملت مسلمان افغانستان در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی وقت بود.

مسلما در همه مقاطع مخصوصا طی سالیانی که ایشان ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشتند همواره از داعیه بر حق ملت مجاهد افغانستان حمایت کرده و از بذل کمک به مهاجرین کشور ما دریغ نورزیدند.

مرحوم هاشمی رفسنجانی یکی از حامیان ملت مسلمان فلسطین بود و از مبارزات ملت فلسطین در برابر رژیم جعلی اسرائیل حمایت کرده و همواره در باره اقدامات رژیم اسرائیل و حامیان استکباری شان در قلب جهان اسلام هشدار داده و می‌گفت: با ابراز تاسف از عقب گرد های تدریجی جهان اسلام در مقابل یک طرح کاملا استعماری، یعنی جعل کشوری غاصب در منطقه اسلامی، اولا جهان اسلام را تکه تکه کردند و ثانیا یهودی‌ها را با اهداف خاص استعماری خود که می‌خواستند در اروپا نباشند از سراسر دنیا جمع و یک جسم خارجی را در پیکره خاورمیانه تعبیه کرده اند که البته روزی از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار