در نشست خبری مطرح شد؛

هدف جشنواره طنز سوره، کشف استعدادهای طنز است

هدف از برگزاری جشنواره طنز سوره کشف استعدادهای طنز، آموزش و معرفی آن‌ها به رسانه‌ها است.

جشنواره طنز سورهبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نهمین جشنواره طنز سوره عصر امروز با حضور ابوالفضل زرویی نصر آباد دبیر هنری جشنواره و حامد رهنما مدیر عامل موسسه سپهر سوره هنر در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست زرویی نصرآباد گفت: در روزگار ما مردم برای ایفای فعالیت‌های روزمره و ادامه زندگی خود نیازمند نشاط هستند. زیرا اساسا زندگی بدون نشاط هیچ معنایی نداشته و اگر انسان به امید زنده است  طبیعتا در کنار امید از نشاط هم در زندگی برخوردار خواهد بود. اما اشتباهی که وجود دارد این است که نشاط را با خنده یکی می‌دانیم در حالی که نشاط یک امر قلبی است و خنده امری است که موجب می‌شود انسان به احساس نشاط  دست پیدا کند.

وی افزود: یکی از مهمترین رسالت‌های طنز این است که در هنگام وقوع تنگناها و مسائلی که موجب آزرده شدن افراد یک جامعه می‌شود و نشریات رسمی جرات پرداختن به آن را ندارند، طنزپردازان یک کشور وارد عمل شده و دست به قلم بشوند.

زرویی نصرآباد ادامه داد: لازم به ذکر است این جشنواره مقارن شده با سالگرد انتشار نخستین شماره «دو کلمه، حرف حساب» که در روز 24 دی ماه سال 63 به چاپ رسید که این مقارنه را به طالع سعد گرفته و امیدوارم برای این دوره از جشنواره مبارک و فرخنده باشد.

وی یادآور شد: در دوران جنگ با فضایی به شدت بسته مواجه بودیم که حضور جوانان در جبهه ها، تنگناهای اقتصادی، معیشتی و امنیتی مهمترین علت بروز چنین فضایی بود. در این فضا و همچنین وجود شرایطی که موجب تعطیلی نشریات طنز شده بود، کیومرث صابری دست به طنز انتقادی زد و با زبانی طنزآمیز به محاکمه شخصیت‌های سیاسی پرداخت و وجد و نشاط را در دل جامعه به وجود آورد. کاری که صابری در آن زمان انجام داد، در نوع خود یک معجزه و بسیار ارزشمند بود.

زرویی نصرآباد تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره کشف استعدادهای طنز، آموزش و معرفی آن‌ها به رسانه‌هاست؛ چیزی که از ابتدای کار مشخص  شده بود و خوشبختانه با وجود تغییرات مدیریتی همچنان به قوت خود باقی مانده است. ما با انتخاب داورانی که ان شاالله مورد رضایت خداوند و بندگان او هستند بر آن شدیم تا بهترین‌ها را کشف و شناسایی کرده و پس از آموزش و ارتباط بین طنزپردازان جوان و خبره این عرصه آن‌ها را به رسانه‌ها معرفی کنیم؛ زیرا بر این اعتقاد هستم که باید اسم‌های جدیدی در بدنه طنز کشور جریان یافته و به گوش برسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چند که در این سال ها از معنای واقعی جشنواره فاصله گرفته‌ایم و تعریف جشنواره در کشور با تعریف جهانی آن متفاوت است اما باید بگویم با وجود چنین مسابقه‌ای و حضور مجموعه‌ای از استعدادها، ذوق آزمایی صورت گرفته و نشاط اجتماعی را در پی خواهد داشت.

حامد رهنما مدیر عامل موسسه سپهر سوره هنر نیز اظهار داشت:‌‌ سعی ما از ابتدا تا به الان این بوده است که پس از اختتامیه با مجموعه‌هایی که رسانه تبلیغی و قدرت تبلیغی داشته تعاملی داشته باشیم تا خروجی آثار ارائه شده را در سطح شهر و کشور به نمایش گذاریم. از دیگر برنامه‌های ما برگزاری کارگاه های آموزشی است.

وی افزود: در این دوره 2067 اثر از تمام استان‌ها و در همه رشته‌ها به دست ما رسیده است. همچنین در بخش آزاد 1840 اثر و در بخش اقتصاد مقاومتی 227 اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

رهنما خاطرنشان کرد: جشنواره در 7 بخش نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استند آپ کمدی برپا شده است که طبق فراخوان و تاریخ اعلام شده شنبه 25 دی افتتاح جشنواره و 26 دی ماه آیین اختتامیه آن با اجرای داریوش کاردان برگزار خواهد شد.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.