گزارش/

ماه عسل سیاسی ترامپ و پوتین/ آیا به پایان پروژه روسیه‌هراسی آمریکا رسیده‌ایم؟

سخنان ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره روسیه، با استقبال محتاطانه مسكو مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترامپ که قرار است اول بهمن ماه سوگند یاد کند،‌ ابراز امیدواری کرد که دو کشور آمریکا و روسیه بتوانند در جهت حل مشکلات بزرگ در سراسر جهان همکاری داشته باشند.


ماه عسل سیاسی ترامپ با روسیه/پایان پروژه ی روسیه هراسی آمریکا


تأکید ترامپ بر داشتن روابط نزدیک با روسیه

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در پیامی توئیتری گفت: تنها احمق‌ها و ابله‌ها روابط نزدیکتر با روسیه را رد می‌کنند. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ حتی پس از دریافت گزارش اطلاعاتی که مسکو را به مداخله در انتخابات به نفع او متهم کرد، نظرش درباره روسیه تغییری نکرده است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که به صورت مکرر در توئیتر پیام می‌دهد،‌ شنبه هم در یک سری از پیام‌هایش اینچنین نوشت: داشتن روابط خوب با روسیه چیز خوبی است نه بد. ما به اندازه کافی مشکلات داریم و نیازی به مشکل جدید نیست. روس‌ها برای دولت ما بیش از باراک اوباما احترام قائل خواهند بود.


ماه عسل سیاسی ترامپ با روسیه/پایان پروژه ی روسیه هراسی آمریکا


برنامه‌ریزی ترامپ برای ارتقای روابط با مسکو پیش از انتخابات

ترامپ در یكی از آخرین سخنرانی‌های انتخاباتی خود پیش از انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور اعلام کرد: اگر رئیس‌جمهور آمریكا شود، روابط بهتری با روسیه و چین برقرار خواهد كرد.

وی با اشاره به روابط واشنگتن و مسكو كه بر سر برخی موضوعات ازجمله بحران اوكراین و سوریه تیره شده است، اظهار كرد: كاهش تنش با مسكو از موضع قدرت ممكن است.

وی همچنین افزوده است: ارتباط‌های خوبی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و این كشور خواهد داشت. همچنین وی در مارس 2016 تأكید كرد كه شاید روسیه برای رهایی ما از داعش كمك كند.


ماه عسل سیاسی ترامپ با روسیه/پایان پروژه ی روسیه هراسی آمریکا


استقبال پوتین از ریاست دونالد ترامپ بر کاخ سفید

از سوی دیگر، توصیف ویژه پوتین از ترامپ در آخرین ماه سال 2015 سبب شد تا رئیس‌جمهور آمریکا نخستین نشانه‌های قضاوت مسكو درباره خود را دریافت كند.

به گزارش اسپوتنیك، پوتین در حاشیه یك كنفرانس خبری گفت: ترامپ آدم بسیار درخشان و بدون هیچگونه شك، شخص با استعدادی است. تعریف شایستگی‌های وی كار ما نیست اما او پیشتاز مطلق مبارزات انتخاباتی است.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه اظهار كرد: ترامپ می‌گوید خواستار گذار به سطح دیگر، نزدیك‌تر و عمیق‌تر روابط با روسیه است. مگر ما می‌توانیم از این سخن استقبال نكنیم كه طبعاً استقبال می‌كنیم.

اما در این میان، اظهارنظر دیگر مقام‌های روسی درباره دونالد ترامپ از جمله  آلكسی پوشكوف رییس كمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت که مدعی شده است: با شخصی مثل ترامپ كه تاجر و عملگرا است می‌شود كار كرد. یك تاجر همه چیز را قابل گفتمان می‌داند.

ماه عسل سیاسی ترامپ با روسیه/پایان پروژه ی روسیه هراسی آمریکا


رد اتهام ترامپ از روسیه/ مداخله روس‌ها در انتخابات آمریکا مردود است

در آخرین روزهای کاری اوباما در کاخ سفید، روابط واشنگتن و مسکو در پی متهم شدن روسیه به مداخله هکری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،‌ متشنج شده است. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا،‌ روسیه را مشمول تحریم‌های جدیدی قرار داد و شماری از دیپلمات‌های روس، به تلافی حملات سایبری ادعایی از ایالات متحده اخراج شدند.

در همین حال‌،‌ مقام‌های اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارشی ادعا کردند که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، مستقیماً دستور تأثیر بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را صادر کرده است.

ترامپ ازحزب جمهوریخواه آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای هیلاری کلینتون رقیب دمکرات خود را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شکست داد اما پیروزی وی به دلیل طرح اتهام هک انتخاباتی از سوی روسیه، با تردید مواجه شده است.

دستگاه‌های جاسوسی آمریکا معتقدند که مسکو، ایمیل‌های کمیته ملی حزب دمکرات و تیم انتخاباتی هیلاری کلینتون را هک کرده و مطالب به دست آورده را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده است.

ترامپ، پیشتر گفته بود: تنها دلیل برای هک کردن ایمیل‌های دمکرات‌ها که از آن سخن به میان آمده است،‌ شکست سخت این حزب در انتخابات بوده است.

این تاجر میلیارد آمریکایی یادآور شد ماجرای هک در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا،‌ هیچ تأثیری در نتیجه انتخابات این کشور نداشته است.

وی در عین حال گفت که تیمی را برای مقابله سرسختانه با حملات سایبری و جلوگیری از آن منصوب خواهد کرد.


ماه عسل سیاسی ترامپ با روسیه/پایان پروژه ی روسیه هراسی آمریکا


حمایت ترامپ از بنیانگذار ویکی‌لیکس

هرچند نهادهای اطلاعاتی آمریکا از جمله پلیس فدرال(اف‌بی‌آی) و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور(سی‌آی‌اِی) معتقدند روسیه رهبری اقدامات منجر به هک شدن حزب دموکرات و کمپین انتخاباتی "هیلاری کلینتون" نامزد این حزب را در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بر عهده داشته‌ است اما دونالد ترامپ نه تنها همچنان از پذیرش نتیجه‌گیری‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا سر باز می‌زند بلکه پایه‌گذار این بنگاه افشاگری را ستایش هم می‌کند.

بر همین اساس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از "جولیان آسانژ" پایه‌گذار ویکی‌لیکس، حمایت کرد. آسانژ نیز اخیراً نسبت به اتهام دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور، ابراز تردید کرده ‌بود. ترامپ نیز بلافاصله با انتشار یک توئیت، از وی حمایت کرد و نوشت: "آسانژ گفت روس‌ها به او اطلاعات نداده‌اند!"


ماه عسل سیاسی ترامپ با روسیه/پایان پروژه ی روسیه هراسی آمریکا

تنش‌های آمریکا و روسیه یک شبه حل نمی‌شود

واشنگتن و مسكو تقریباً در حالت رویارویی نظامی قرار دارند. پس از آغاز برنامه استقرار سامانه موشكی آمریكا در شرق اروپا بر خلاف هشدارهای تند روسیه و حضور 4000 هزار نیروی ناتو در كشورهای بالتیكی استونی و لتونی جمهوری‌های شوروی سابق و هم‌مرز با روسیه و كشور لیتوانی دیگر جمهوری سابق، از نمونه‌های بارز اختلاف نظر روسیه و آمریکا در عرصه نظامی هستند.

حضور مستقیم نظامی آمریكا در مولداوی و گرجستان در قالب برگزاری رزمایش یا همكاری نیز به رویارویی مسكو و واشنگتن در منطقه اضافه شده است و همزمان تحریم‌های سختگیرانه ضد روسی مرتبط با اوضاع اوكراین از سوی آمریكا و اتحادیه اروپا وارد سومین سال خود شده است.

ناتو و مقامات آمریكا اعلام كرده‌اند كه هدف از این اقدامات، واكنش در برابر قدرت‌یابی بیشتر نظامی روسیه است اما از سوی دیگر، مسكو اعلام كرده است نفوذ این پیمان و نیروهای آمریكا در جمهوری‌های شوروی سابق به ویژه استقرار سپر موشكی در شرق اروپا را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت كه نخستین واكنش در این زمینه نیز، برنامه تشكیل سه لشگر جدید در نزدیك‌ترین نقطه مرزی با شرق اروپا است.

همزمان، گزینه‌های دیگری مانند استقرار بمب‌افكن‌های قاره‌پیما، سامانه‌های موشكی پرقدرت اسكندر و مجموعه‌ای از جنگ‌افزارهای پیشرفته می‌تواند راهبرد مسكو در قبال خودنمایی ناتو در مرزهای روسیه باشد.

مسكو اعلام كرده كه گستردگی حضور نظامی ناتو و آمریكا با بهانه‌های مختلف در مناطق نزدیك مرزهای روسیه، عامل ثبات نیست بلكه بر تنش‌ها خواهد افزود و هزینه‌های دفاعی را نیز افزایش خواهد داد.

از این رو، شرایط غیردوستانه و تا حد زیادی تنش‌آمیز در روابط مسكو با واشنگتن و ناتو بر اساس رویكرد كنش و واكنش متقابل، تقریباً بیانگر تداوم وضعیت التهاب كنونی است.

به نظر می‌رسد حتی اگر ترامپ هم بر مواضع خود تأکید کند و به دنبال ارتباط و دوستی بیشتر با روسیه باشد، باید پیش از آن، بسیاری از مسائلی كه از دوران جنگ سرد و صلح مسلح پیش از فروپاشی شوروی در سال 1991 همچنان بر جای مانده و حتی گاه پر رنگ‌تر نیز شده است، حل شوند. یک سوال مهم این است که آیا دوران ریاست ترامپ بر کاخ سفید را می‌توان زمان ماه عسل سیاسی آمریکا و روسیه دانست یا خیر؟ آیا می‌توان در این دوران، شاهد پایان پروژه روسیه‌هراسی از سوی آمریکا بود یا خیر؟ این ها سوالاتی هستند که برای نیل به پاسخ آن‌ها باید صبور بود.

گزارش از فاطمه آهی

انتهای پیام/
برچسب ها: ترامپ ، روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار