تحصیل 3 هزار دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه‌ها می‌توانند جلوی نفوذ دیگران را بگیرند

رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند جلوی نفوذ دیگران را بگیرند از تحصیل بیش از 3 هزار دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی خبر داد.

تحصیل 3 هزار دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاهها می‌توانند جلوی نفوذ دیگران را بگیرندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالار آملی رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم صبح امروز در نشست خبری گردهمایی  روسای گروه های زبان فارسی در وزارت علوم با اشاره به توسعه علم و فناوری اظهار داشت: کشور ما در طول سه سال گذشته به طرز شگفت انگیزی در حوزه علم و فناوری پیشرفت داشته است. 

وی بیان کرد: همکاری های بین المللی با هدف بهره وری داخل کشور و ارتقای سطح کیفی و بالا کشیدن سطح علم در منطقه صورت گرفته است و پر بار شدن کشورهای مسلمان برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

مدیر مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم گفت: سه هزار و 636 دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند و این گردهمایی با هدف تدوین بازنگری سرفصل‌ها و مقدمات انجام آزمون تعیین سطح در دنیا انجام می‌شود.

سالار آملی ادامه داد: در سیاست‌های علم و فناوری ظرفیت دانشگاه کشور باید در اختیار دیگر کشورها قرار گیرد و توسعه شدید فعالیت‌های بین‌المللی یکی از مسائل مد نظر رهبری معظم است که ایشان این مساله را تحت عنوان نفوذ مطرح فرمودند و توسعه علم و فناوری در وزارت علوم به صورت نظامند با هدف ارتقای کیفیت مد نظر ما است.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها اگر در سطح خوبی باشند می‌توانند جلوی نفوذ دیگران را بگیرند که یکی از محورهای مهم وزارت علوم گسترش زبان فارسی در خارج  با هدف پیشگیری از سوء استفاده است.

وی ادامه داد: ما برای علاقمندان به زبان ادبیات فارسی، اسلام شناسی و ایران شناسی در سطح دنیا با رهنمودهای رهبری معظم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید وزیر علوم به عنوان یک خط مشی اساسی یکی از موضوعات مهم و جدی ما است.

آملی با بیان اینکه زبان ادبیات فارسی و توسعه علم بر روی ذهن انسان‌ها اثر می‌گذارد، افزود: ما برای توسعه زبان ادبیات فارسی یک سری توسعه‌ها را خودمان در یک سری از کشورهای خاص ایجاد کردیم و استادان و متخصصان زبان فارسی را به سوی کشور دنیا اعزام و 51 کرسی زبان فارسی تا به امروز تاسیس کرده‌ایم.

وی گفت: ‌توسعه زبان فارسی یکی از راه‌های ترویج ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی در سراسر دنیا است.

وی ادامه داد: با توسعه گروه زبان ادبیات فارسی شبکه عظیمی شکل گرفته است و این مساله می‌تواند دانشگاه‌های داخل کشور را تغذیه کند.

سالار آملی تاکید کرد: دانشگاه‌های خارج از کشور خود به صورت مستقل به راه اندازی زبان ادبیات فارسی و ایران شناسی اقدام کرده اند که تعداد این کرسی‌ها در سال گذشته به 200 عدد رسیده است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی گسترده مدیران گروه‌های زبان ادبیات فارسی و ایران شناسی که از دانشگاه و مراکز علمی خارج از کشور هستند، افزود: این نشست در روزهای 28 و 29 دی ماه در دانشگاه علامه طباطبایی صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن ارائه گزارش کشور از توسعه زبان فارسی در سراسر دنیا و تبادل اخبار به عنوان یک ابزار مناسب برای برنامه‌ریزی گسترش زبان فارسی در سراسر دنیا است.

وی افزود: امکان برگزاری آزمون تعیین سطح زبان فارسی برای اولین بار از دیگر اهداف این نشست است تا زبان فارسی مانند سایر زبان‌ها در 100 کشور امکان امتحان تعیین سطح را داشته باشد.

سالار آملی با بیان اینکه به همت استادان دانشگاه و مدیران کرسی‌های زبان فارسی برنامه‌ریزی‌های خوبی برای تعیین سطح زبان فارسی شده است، تصریح کرد: بازنگری و تدوین سر فصل‌های دروس و منابع آموزشی در این نشست انجام می‌دهد تا یک همکاری خوبی در زمینه توسعه زبان فارسی صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: در این نشست 82 استاد از 43 کشور مختلف دنیا تحت عنوان روسای گروه‌های زبان فارسی در این نشست شرکت می‌کنند تا یک بازنگری در مورد سر فصل‌ها صورت بگیرد.

سالار آملی ادامه داد: این نشست اولین حرکت جدی ما در شناسایی  زبان ادبیات فارسی، فرهنگ اصیل ایران و توسعه ایران شناسی و اسلام شناسی است.

وی افزود: ما در این نشست زبان فارسی و سیاست یک پیوند خوبی با هم دارند و کرسی‌های زبان فارسی به عنوان یکی از سیاست‌های علمی در وزارت علوم با هدف گسترش زبان فارسی است و در این همایش استحکام و انسجام در روش‌های آموزش زبان فارسی بازگو می‌شود.

وی ادامه داد: تا به امروز سه هزار و 336 دانشجو در کرسی‌های زبان ادبیات فارسی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد 300 نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند و تا به امروز 222 استاد از سال 62 به کشورهای مختلف برای آموزش زبان فارسی اعزام شده‌اند.

سالار آملی تاکید کرد: دانشگاه‌های خارج از کشور خود به صورت مستقل به راه اندازی زبان ادبیات فارسی و ایران شناسی پرداخته‌اند که تعداد این کرسی‌ها در سال گذشته به 200 عدد رسیده است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی گسترده مدیران گروه‌های زبان ادبیات فارسی و ایران شناسی از دانشگاه و مراکز علمی خارج از کشور هستند، افزود: این نشست در روزهای 28 و 29 دی ماه در دانشگاه علامه طباطبایی صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن ارائه گزارشی از توسعه زبان فارسی در سراسر دنیا و تبادل اخبار به عنوان یک ابزار مناسب برای برنامه‌ریزی گسترش زبان فارسی در سراسر دنیا است.

وی افزود: امکان برگزاری آزمون تعیین سطح زبان فارسی برای اولین بار از دیگر اهداف این نشست است تا زبان فارسی مانند سایر زبان‌ها در 100 کشور امکان امتحان تعیین سطح را داشته باشد.

سالار آملی با بیان اینکه به همت استادان دانشگاه و مدیران کرسی‌های زبان فارسی برنامه‌ریزی‌های خوبی برای تعیین سطح زبان فارسی صورت گرفته، تصریح کرد: بازنگری و تدوین سر فصل‌های دروس و منابع آموزشی در این نشست در دست اجرا است تا همکاری خوبی در زمینه توسعه زبان فارسی انجام شود. همچنین 82 استاد از 43 کشور مختلف دنیا تحت عنوان روسای گروه‌های زبان فارسی در این نشست شرکت می‌کنند.

سالار آملی ادامه داد: این نشست اولین حرکت جدی ما در شناسایی زبان ادبیات فارسی، فرهنگ اصیل ایران و توسعه ایران شناسی و اسلام شناسی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این نشست، زبان فارسی و سیاست پیوند خوبی با هم دارند، اضافه کرد: کرسی‌های زبان فارسی به عنوان یکی از سیاست‌های علمی در وزارت علوم با هدف گسترش زبان فارسی مد نظر قرار می‌گیرند و در این همایش استحکام و انسجام در روش‌های آموزش زبان فارسی بازگو می‌شود.

وی ادامه داد: تا به امروز سه هزار و 336 دانشجو در کرسی‌های زبان ادبیات فارسی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد 300 نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند و تا به امروز 222 استاد از سال 62 به کشورهای مختلف برای آموزش زبان فارسی اعزام شده‌اند.

سالار آملی با بیان اینکه اقدامات برگزاری آزمون تعیین سطح زبان فارسی از یک سال پیش به وسیله اعضای شورا و وزارت علوم کلید خورده است، یکی از اهداف برگزاری این نشست مشخص بودن معیارهای سطح بندی در چهار محور توانایی، شنیداری، نوشتاری و درک مطلب است و سعی می‌شود یک بانک اطلاعاتی کارآمد از سوالات آزمون تعیین سطح ایجاد شود و مجری اصلی این کار، سازمان سنجش آموزش کشور است.

وی با بیان اینکه ما باید پتانسیل برگزاری آزمون تعیین سطح زبان فارسی در کشورهای مختلف را داشته باشیم، افزود: در این گردهمایی شش سخنرانی تخصصی پس از مراسم افتتاحیه که به حضور وزیر ارشاد و وزیر علوم و رئیس بنیاد سعدی انجام می‌شود، در حاشیه این نشست برگزار و از سه تن از توسعه‌دهندگان زبان ادبیات فارسی در دنیا تقدیر می‌شود.

سالار آملی یادآور شد: همکاری علمی و فناوری‌های خوبی با هدف تامین اعتبارات فناوری با کشورهایی چون روسیه، چین، کره جنوبی، آلمان و اتریش انجام شده و طی آن اقداماتی نظیر انعقاد تفاهم نامه‌ای در سطح وزرا، ایجاد کارگروه‌های پیگیری و برگزاری نشست روسا و دانشگاه‌های کشورهای مختلف با ما صورت گرفته است.

وی بیان کرد: 40 نفر از روسای دانشگاه‌های و پژوهشگاه‌های کشور فرانسه، 24 نفر از روسای دانشگاه روسیه در زمینه‌ همکاری علمی و فناوری به کشورمان سفر کرده‌اند و هفته آینده قرار است 14 نفر از روسای دانشگاه‌های اتریش به همراه مسئولان توسعه فعالیت‌های علمی و فناوری وارد کشورمان شوند.

در ادامه مراسم وفایی دبیر علمی کارگروه مدیران زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی اظهار داشت: دنیا مفاخر زبان و ادبیات فارسی کشورمان را به خوبی می‌شناسند و آثار این دانشمندان همواره مورد توجه آنها است و سهم ایران از ادبیات همواره گران سنگ بوده است.

وی تصریح کرد: ‌توسعه زبان فارسی یکی از راه‌های ترویج ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی در سراسر دنیا است.

دبیر علمی کارگروه مدیران زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی یادآور شد: با توسعه گروه زبان ادبیات فارسی شبکه عظیمی شکل گرفته است و این مساله می‌تواند دانشگاه‌های داخل کشور را تغذیه کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار