اهواز؛

کشت 3 برابری چغندرقند در شوش

مدیر جهاد کشاورزی شوش از افزایش 3 برابری کشت چغندر قند نسبت به سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،علیرضا ملک زاده، مدیر جهاد کشاورزی شوش در این خصوص گفت: امسال 4 هزار و 921 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافته که این میزان معادل 3 برابر سطح زیر کشت پارسال است.

وی افزود: پارسال 1 هزار و 670 هکتار از اراضی شوش به کشت چغندرقند اختصاص داده شد که امسال این میزان سه برابر شده یعنی امسال معادل کل سطح زیر کشت چغندرقند استان خوزستان در سال گذشته در شهرستان شوش کشت شده است.

ملک زاده بیان داشت: کشت چغندرقند علاوه بر تناوب زراعی و کنترل بیماری ها موجب کاهش تلفات ،از بین بردن علف های هرز و تقویت مواد آلی خاک نیز می شود ولی کشت بالای این محصول در شهرستان شوش نگرانی هایی هنگام برداشت در پی دارد که باید به آنها توجه شود و با کمک مسئولان استانی و شهرستانی از بروز مشکل جلوگیری کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شوش به متوسط عملکرد 70 تن چغندرقند در هکتار اشاره و پیش بینی کرد از اردیبهشت ماه سال آینده 350 هزار تن محصول چغندرقند در شوش برداشت می شود به طوری که باید روزانه 800 کامیون حامل چغندرقند به کارخانه های قند اصفهان ، کرمانشاه ، همدان ارسال شود .

وی ضمن ابراز نگرانی در این خصوص خواستار مدیریت حمل و نقل محصول چغندرقند هنگام برداشت از سوی فرمانداری شد و گفت:باید با همکاری همه جانبه نسبت به جابجایی و انتقال این محصول هنگام برداشت اقدام کرد تا مشکلی متوجه کشاورزان و محصولات تولیدی نشود .

علیرضا ملک زاده همچنین از تولید 28 هزار تن بذر در شهرستان شوش اشاره و خاطرنشان کرد: 43 درصد بذر استان خوزستان در شهرستان شوش تولید می شود ضمن اینکه هفت هزارو 651 تن بذر به خود کشاورزان شوشی اختصاص یافته است .

وی اذعان داشت: حدود 20 درصد بذر تولیدی از ارقام جدید هستند که نسبت به بیماری ها مقاوم بوده و عملکرد خوبی داشته اند .

ملک زاده همچنین از توزیع کود بین کشاورزان منطقه خبر داد و تصریح کرد: 5 هزار تن کود فسفات ، سه هزار تن کود پتاس و هفت هزار تن کود ازت بین کشاورزان شوشی توزیع شده است .

مدیر جهاد کشاورزی شوش اظهار داشت: در حال حاضر 12 رقم کود در مراکز تحقیقاتی منطقه در حال بررسی است تا مشخص شود کدام رقم در برابر شرایط آب وهوایی منطقه مقاوم تر است .

وی ضمن انتقاد از پرداخت نشدن بیمه محصولات کشاورزی در 2 فصل گذشته گفت:پرداخت نشدن بیمه باعث شده از 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان تنها حدود چهار هزار هکتار بیمه شود که از شرکت های بیمه تقاضا می شود نسبت به پرداخت خسارت محصولات بیمه شده کشاورزی شوش اقدام کنند.

سالانه حدود 2میلیون تن محصول در شهرستان شوش تولید می شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.