شیراز؛

توزیع 75 دستگاه انواع بذرکار در شهرستان های فارس

رئیس اداره فناوری ‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: 75 دستگاه انواع بذرکارها امسال به ناوگان ماشین‌ های کشاورزی استان افزوده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علیرضا پرویزی رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: 75 دستگاه انواع بذرکار در هنگام کاشت در سطح شهرستان‌های این استان با یارانه حداقل 7 و نیم میلیون تومان به ازای هر دستگاه توزیع شد.

پرویزی افزود: با توجه به مشکلات پیش‌آمده در سال‌ های گذشته در زمینه کاشت محصولات دانه‌ریز مانند کلزا و گزارش شهرستان‌ ها در مورد معایب کارنده‌ ها ازجمله فرسوده بودن، توانایی نداشتن در کاشت محصولات دانه‌ریز به مقدار کم، تنظیم نکردن عمق مناسب، امکان نداشتن کشت در کف جویچه‌ ها در مناطق شور جنوب این استان و با توجه به بازدید به‌ عمل‌آمده از شرکت‌های تولیدکننده و سازنده بذرکارها در سطح کشور چند شرکت‌ مورد تائید قرار گرفت که تولیدات آن‌ها بر اساس سهمیه با توجه به مکاتبه مجری دانه‌های روغنی کشور در سطح استان ‌ها توزیع شد.

وی ادامه داد: نواقصی در دستگاه‌ ها و بذرکارهای ساخته‌شده وجود دارد که علاوه بر جمع‌آوری نظرات کارشناسان و بهره‌برداران شهرستان‌ها و اعلام به شرکت‌های سازنده، این معایب کوچک نیز برطرف می‌ شود تا کشاورزان و بهره‌برداران بدون نگرانی از این بذرکارها استفاده کنند.

پرویزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بذرکارها چندمنظوره است و می‌تواند در کاشت سایر محصولات زراعی ازجمله گندم، جو، تریتیکاله، یونجه و ارزن نیز به کار گرفته شوند، انتظار می‌رود بر اساس افق پنج ساله برنامه افزایش سطوح کاشت مکانیزه غلات را داشته باشیم.

رئیس اداره فناوری ‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: پارسال سطح بذرکاری کاشت گندم آبی این استان 43 درصد بود که پیش‌بینی می‌ شود با توجه به برنامه‌ ریزی‌ های انجام‌شده ازجمله ورود بذرکارهای جدید، آموزش کارشناسان، تنظیم و راه‌اندازی دستگاه، حضور به‌ موقع کارشناسان تخصصی ستادی و شهرستان‌ها در مزارع کشاورزان، تهیه بستر مناسب و استفاده از ارقام جدید این سطح افزایش‌ یافته و بر اساس افق برنامه پنج ساله تا 50 درصد افزایش یابد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.