فارین پالیسی: پیروزی ترامپ جهان را برای دیکتاتورها امن‌تر می‌کند

مجله آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی به وضع دموکراسی در جهان پس از پیروزی دونالد ترامپ پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی به اوضاع دموکراسی در جهان پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت. 

فارین پالیسی در گزارش خود می نویسد: 100 سال است که آمریکا از دموکراسی در سراسر جهان حمایت می‌کند؛ اما با وجود ترامپ به نظر می رسد واشنگتن در حال دست کشیدن از این سیاست است.

در ادامه این گزارش آمده است: جهان در سایه حضور ترامپ در کاخ سفید برای دیکتاتورها امن‌تر خواهد شد. در تاریخ 2 آوریل 1917 ( 13 فروردین 1296) "وودرو ویلسون" رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنرانی خود در خصوص اعلان جنگ علیه آلمان گفت: جهان باید برای دموکراسی امن تر باشد.

یک نسل بعد، "فرانکلین روزولت" و "وینستون چرچیل"، "منشور آتلانتیک" را صادر کردند و متفقین (در جنگ جهانی دوم) از حق تمامی ملت‌ها در برگزیدن شکل حکومتی که در آن زندگی خواهند کرد، حمایت کردند. از آن زمان به بعد، تمامی رؤسای جمهور آمریکا بر این مسأله که امنیت ملی کشور بر گسترش دموکراسی و حقوق اشخاص در خارج مبتنی است، پافشاری داشتند.

فارین پالیسی در ادامه می افزاید: دونالد ترامپ که یک قرن پس از سخنرانی ویلسون، قدرت را در دست می‌گیرد، ممکن است نخستین رئیس جمهوری باشد که در تاریخ آمریکا از دموکراسی دست می کشد و بسوی حمایت از دیکتاتوری میل می‌کند.

فارین پالیسی همچنین می‌نویسد: حملات رئیس جمهور منتخب آمریکا معمولا به شکلی واضح، علیه خبرنگاران و منتقدان  و مخالفان سیاسی ناپسند است و نمایانگر کوچک شمردن معیارهای دموکراسی از سوی اوست. او رفتارهایی چون عدم احترام به اصول قانون بین‌الملل، پایبندی به قبول پناهندگان و یا خودداری از بکارگیری شکنجه و توجه به دموکراسی را از خود نشان داده است. این‌ اقدامات ترامپ در سایه حمایت‌های او از "رجب طیب اردوغان" در ترکیه و "عبدالفتاح سیسی" در مصر است که به اعتقاد او افرادی قوی هستند و منتقدانشان را در زندان و یا احیاناً در قبر می‌گذارند.

این مجله آمریکایی همچنین می‌نویسد: ترامپ هم اکنون در حال تعیین اعضای اصلی تیم امنیت ملی آمریکاست که بارزترین آنها "مایکل فلین"، برای مشاور امنیت ملی، "جیمز متیس" برای وزارت دفاع، "رکس تیلرسون" که رئیس اجرایی شرکتی نفتی بوده، برای وزارت خارجه است. هیچ کدام از این سه نفر و به خصوص متیس با درخواست ویلسون هماهنگی ندارند و رفتارشان بسوی توجه بیشتر به راهبرد نظامی و اقتصادی در ارتباط با سران خارجی گرایش دارد.

این مجله همچنین به نقل از جرج کنان می نویسد: آمریکا منافعش را به شکلی بهتر برای توسعه دموکراسی در داخل و خارج بکار خواهد گرفت؛ اما این مسأله بدین معنا نیست که ترامپ به این مسأله توجه دارد و در تمامی احتمالات، آمریکا در سالهای آینده تلاشی در جهت نمایش دموکراسی از خود نشان نخواهد داد.


انتهای پیام/       
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار