زنجان ؛

نمک درمانی طرحی که به سر انجام نرسید

اتاقهای نمک سود برای توریسم درمانی جذابیت زیادی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ شیوه های در مان طبیعی و بهره گیری از ویژگیهای درمانگری که خداوند در طبیعت به ودیعه قرار داده است همیشه روشهای مناسبی است تا برای ایمن ماندن ازعوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی بدان پناه ببریم .
 از اینرو مواردی همچون :آب درمانی،سنگ درمانی،ریگ درمانی،لجن در مانی وزنبور درمانی از جمله این شیوه های طبیعی است که به علت طرفداران زیاد در سراسر دنیا به تولد صتعتی مدرن و پول ساز بنام توریسم درمانی منجر شده است.

داوود آبیان کارشناس باستان شناسی در این زمینه گفت: ویژگی ارز آور بودن توریسم درمانی موجب شده است برخی کشورها که ویژگیهای طبیعی در آن منحصر به فرد است در این زمینه برنامه ریزیهای جامعی انجام دهند مانند هند که ارز آوری آن از طریق توریسم درمانی سالانه 30 درصد رشد دارد.

وی در ادامه به ظرفیتهای فراوانی که پروردگار به میهن ما موهبت کرده است ،اشاره کرد و افزود: وجود بیش ازهزار چشمه آب معدنی،دریاچه ارومیه و منابع عظیم نمک طبیعی که در کرانه ها و بستر آن ته نشین شده است و برخی لجنهای طبی موقعیت کم نظیری برای این سرزمین فراهم کرده است، تا با توسعه روشهای طبیعی درمان، گردشگران زیادی را که قصد درمان توام با آرامش و تفریح دارند را به این سو جذب کنند و به سبب همین ویژگی هاست که برنامه ریزیهای نظام سلامت به سمت و سویی سوق پیدا کرده است که 30 درصدنیازهای درمانی و بهداشتی از طریق صدور کالا و خدمات پزشکی به ویژه توریسم درمانی بر طرف شود.

این کارشناس میراث فرهنگی ،نمک درمانی را یکی از مصداقهای توریسم درمانی می داند که به عنوان شیوه ای غیر شیمیایی و طبیعی طرفداران زیادی دارد.

هانریش شوسلر، پزشک و شیمیدان آلمانی نمک درمانی را نخستین بار در قرن نوزدهم ابداع کرد ،اما ، در سال ۱۹۸۲ در شوروی به روش نوین مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن میلیون ها نفر در سراسر دنیا از فواید این روش درمانی برای بهبود بیماری هایی نظیر آسم، آلرژی، گرفتگی مجاری تنفسی، سرفه های مزمن و سایر بیماریها بهره گرفته اند.

در حال حاضر نمک درمانی برای یافتن جایگاه مناسب در دنیا در تکاپو است ،به طو ری که شرکت های بیمه ای قسمتی از هزینه های استفاده از غارهای نمکی را مشابه سایر خدمات درمانی و بهداشتی پرداخت می کند و همین مشوقی شد ه است تا علاقمندان به این شیوه درمانی طبیعی اشتیاق بیشتری به آن نشان دهند.

نیوشاخدابخش دانش آموخته رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان است که پایان نامه اش را با موضوع نمک در مانی ارائه کرده است.

وی گفت:برای موضوع انتخابیش با همکاری سازمان میراث فرهنگی اتاقک کوچکی را به این کار اختصاص داد که در مرحله پژوهشی 33 کودکو نوجوان 6 تا 14 سال تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته این پزشک، نتایج اولیه درمان با نمک نسبتا مطلوب بوده است اما برای اظهار نظر قطعی بایستی مطالعات بیشتری صورت گیرد.

پارسا یکی از بیماران تحت درمان است که پدرش هر روز در ساعات معینی او رابرای درمان به اتاق نمکی می آورد. او میگوید:(( مبتلا به آسم هستم و مدتها از اختلالات تنفسی رنج میبردم ،هنگام بازی، خواب و حتی غذا خوردن در مذیقه بودم و سرفه های پی در پی آسایش را از من سلب کرده بود)) .

پدر وی می گوید: پس از آنکه پارسا را به اتاق نمک آورده ، برخی از علایم بیماریش از جمله سرفه های شدید فروکش کرده است .

دکتر عاکفه احمدی افشارکه به عنوان استاد راهنما ،هدایت اجرای طرح نمک درمانی را بر عهده داشت،می گوید: برای نمک درمانی به شیوه مصنوعی نخست اتاقهایی به نام اتاق نمک که تمامی سقف دیوارها وحتی کف که با نمک پوشانده شده است بنا میشود وسپس بیمار برا ی مدت چند ساعت در آن اتاقها در معرض نمک فراوان قرار می گیردتا از طریق استنشاق، فرایند نمک درمانی اثر گذاری بیشتری داشته باشدو این فرایند تا 21 روز بایستی ادامه یابد.

البته باید ایجاد این اتاقهای نمکی زیر نظر کارشناسان و پزشکان صورت گیرد،چرا که به گفته دکتر احمدی ،نوع نمک مورد استفاده در غارهای نمکی و اتاق های نمکی با نمک های خوراکی که در بسیاری موارد برای سلامت هم مضر است فرق دارد و آنچه در اینجا کاربرد دارد،نوع خاصی از نمک است که مصرف آن چه به صورت خوراکی و چه بصورت تنفسی مشکلی را برای سلامت ایجاد نمی کند.

خانم خدابخش محقق طرح در باره نحوه کار می گوید:فرایند کار در درون اتاقف نمک اینگونه است که ،قطعه های نمک در درون دستگاه مخصوصی بنام سالینا یزر (Saline niser) قرار گرفته و سپس به ذره های میکرونی تقسیم و در هوای اتاق منتشر میشود واین ریز معلقهای نمک از طریق تنفس به تمامی قسمتهای ریه فرد بیمار راه یافته و بافتهای عفونی را التیام می بخشد.

اقای غلامی یکی دیگر از فعالان این طرح است که می گوید : حمایت مالی طر ح پزوهشی نمک در مانی را میراث فرهنگی برعهده گرفت و برای آن 200میلیون تومان نیز هزینه کرد .

این طرح نتایج نسبتا مطلوبی در بر داشت،اما در حد یک پایان نامه عملی باقی ماند و به عنوان یک شاخص درمانی برای جذب گردشگر ،برنامه ریزی بر روی آن صورت نگرفت. واین درحالی است که معدن نمک چهرآباد در حوالی زنجان یکی از منابع عظیم نمک محسوب میشود و تنها برای سود اقتصادی حاصل از استخراج نمک به دست بهره بر داران و پیمانکاران سپرده شده است.

پیدایش چند مرد نمکی با قدمتی چند هزار ساله در این معدن اهمیت آن را دو چندان کرده است و همین مزیت می تواند معدن چهر آباد زنجان را به منطقه ای استرا تژیک برای پاسخ به حس کنجکاوی جویندگان هیجان در سراسر دنیا بدل کند .

هم اکنون نمک درمانی در سایر مناطق کشور از جمله سمنان  در دست بررسی است .

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.