تلاش تازه دولت افغانستان برای گسترش تجارت با ازبکستان

دولت افغانستان تلاش‌های تازه‌ای را برای گسترش تجارت و روابط اقتصادی با کشور ازبکستان آغاز کرده است

تلاش تازه دولت افغانستان برای گسترش تجارت با ازبکستان
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت که هیأت بلند پایه به رهبری وی روز 6 دی به ازبکستان سفر کرد.

وی افزود اعضای این هیات در باره موضوعات مختلف برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند و این رایزنی ها امیدوار کننده بود.

قیومی گفت که این هیأت در بخش های مختلف از جمله راه آهن، جاده، بهداشت، تجارت، برق، حمل و نقل، دارو، ایجاد چاه های نفت و دیگر بخش ها با طرف ازبکستان بحث و گفت وگو کردند و امیدوار است بزودی توافق نامه هایی در این رابطه به امضای طرفین برسد.

«اسدالله ضمیر»وزیر کشاروزی و دامداری افغانستان در باره این سفر گفت که در این سفر در باره باغداری، ترویج سیستم آبیاری در مزارع و سبزیجات و همکاری در تامین عوامل تولید از جمله کود شیمیایی، جوجه های مرغ یکروزه و کنترل بیولوژیکی امراض و آفات نباتی، ایجاد لابراتوار های بیولوژیکی و آموزش کارمندان فنی، واکسن آفات و امراض حیوانی و نباتی با طرف ازبکستانی گفت و گو صورت گرفت و نتایج آن رضایت بخش بود.

وی افزود که در این سفر همچنین با طرف های ازبکستانی در باره قرنطینه حیوانی و نباتی، در بنادر، فرودگاه ها و دیگر بخش ها، گفت و گو کرده است.

وزیر کشاورزی افغانستان گفت که در بخش های صادارات و واردات محصولات حیوانی و نباتی، برنامه های تحقیقاتی و تبادله مواد ژنیتکی، همکاری در مدیرت منابع طبیعی بویژه احیای جنگلات و بته نبات «شرین بویه»، تحکیم سواحل و ابقا حیات وحش نیز مورد بحث و تفاهم در باره آنها صورت گرفت.

وی گفت که برای عملی شدن این طرح ها گروه کاری ایجاد و به بزودی یکدیگر معرفی خواهند شد.
«همایون رسا» وزیر تجارت و صنایع افغانستان نیز در نشست گفت که سفر ما به ازبکستان پردستاورد بود. این کشور با داشتن موقعیت جفرافیایی و ظرفیت مناسب برای افغانستان اهمیت است و در بخش تجارت و ترانزیت گفت وگوهای روی آن صورت گرفت که با استقبال طرفین مواجه شد.

وی افزود: برای حل مشکلات موجود تجارت و ترانزیت بین دو کشور توافق صورت گرفت و بزودی طرح آن نهایی خواهد شد پس از حل آن تفاهم نامه‌های جامع بین دو طرف به امضا خواهد رسید که بخش خصوصی نیز در آن شامل هستند.

رسا گفت ما برای ایجاد توازن در تجارت میان دو کشور تلاش می کنیم و این روند درحال تغییر است.

وزیر تجارت افغانستان گفت که دو سال پیش که وی این وظیفه را برعهده گرفت، واردات افغانستان 97 درصد و 3 درصد صادرات داشت اما اکنون 88 درصد واردات و 12 درصد صادارات داریم که امید است این وضعیت نیز بهبود بیشتری یابد.

وی گفت که روند سرمایه گذاری نیز افزایش یافته و در 2 ماه گذشته 6 هزار مجوز در این وزارت خانه ثبت و یا تمدید شده که از جمله یک هزار 600 مجوز جدید صادر شده که نشان دهنده اعتماد بخش خصوصی به دولت است و عواید ثبت مجوز در 2 ماه گذشته به 2.5 میلیون دلار رسیده است.

وزیر تجارت افغانستان، گسترش صادارت و واردات از طریق کشورهای آسیای میانه را بااهمیت دانست و گفت که در گذشته یک محموله تجاری از خارج به افغانستان 90 روز طول می کشید که با فعال شدن «مرزحیرتان» از طریق راه آهن این زمان به 9 روز کاهش یافته است.

«محمد الله بتاش» وزیر حمل و نقل افغانستان سفرش به ازبکستان را اینگونه شرح داد: در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجارتی در باره حمل و نقل نیز در این سفر بحث های صورت گرفت که تلاش می کنیم افغانستان را از زندان طبیعی نجات داده و با گذشت هر روز دروزاه های جدیدی تجارت بروی بازرگانان ما گشوده شود و دهلیز ازبکستان از این نگاه برای ما قابل اهمیت است.

وی گفت ما در این سفر به نتیجه رسیدیم که دو طرف در رابطه به مشکلات جاده ای تبادل نظر و به توافق دست یابیم. لذا ما به طرف ازبکستان پیشنهاد کردیم که حمل و نقل دریایی بین دو کشور متوقف شود؛ زیرا مسیر دریایی برای بازرگانان افغان هزینه سنگین دارد و تلاش داریم حمل و نقل دریایی را به سمت خط آهن هدایت کنیم.

وی گفت که در این نشست تلاش کردیم تا با ازبکستان به توافق برسیم که افغانستان با کشورهای دیگر از طریق ازبکستان وصل شود و تفاهم نامه های چند جانبه را امضا کنیم و توافق صورت گرفت که نمایندگی های شرکت های حمل نقل دو کشور در مرز ایجاد شود.

وزیر حمل و نقل افغانستان همچنین گفت در باره ویزای راننده ها و رفت و آمد که در گذشته یکطرفه بود و ما خواستیم آنرا دو طرفه کنیم نیز، گفت وگوهای مفیدی صورت گرفت تا راننده های افغان نیز بتوانند به ازبکستان با کامیون ها خود بروند.

بتاش گفت که دو طرف توافق کردیم که کارمندان وزارت حمل نقل در داخل افغانستان ویا دانشگاه های ازبکستان آموزش داده شوند و کار برای عملی شدن آن ادامه دارد.

وزیر حمل ونقل افغانستان اضافه کرد که می خواهد اتوبوس های شهری را به جای دیگر کشورها از ازبکستان خریداری کند زیرا هم به استاندارد بین المللی مطابقت دارد و هم از نظر خدمات با افغانستان نزدیک است و بزودی تفاهم نامه خرید اتوبوس از ازبکستان نهایی خواهد شد.
«فیروز الدین فیروز» وزیر بهداشت افغانستان نیز در این نشست گفت با همتای ازبکستانی خود در باره دارو گفت وگوهای انجام داده و ارزش بازار دارویی افغانستان را که سالانه 600 میلیون دلار است به طرف ازبکستانی تشریح کرد و در باره واردات دارو از ازبکستان به توافقاتی دست یافته است.

وی افزود: داروهای ازبکستان ارزان و با استانداردهای بین المللی است و وارد کردن دارو از این کشور می تواند رقابت را برای داروهای ارزان و با کیفیت در افغانستان ایجاد کند و در ضمن بازار داروی افغانستان از انحصار یکی دو کشور نجات پیدا خواهد کرد.

فیروز گفت که از ازبکستان درخواست کرده است که لابراتوار های سنجش کیفیت دارو را در کابل ایجاد کند و وعده همکاری داده اند.

وزیر بهداشت افغانستان گفته ما نیز تصمیم گرفته ایم که داروهای بیمارستان های دولتی را از ازبکستان وارد کنیم و نیز در سال آینده 60 خودرو آمبولانس از ازبکستان خریداری می کنیم.

«محمود بلیغ» وزیر راه افغانستان نیز گفت در باره احداث جاده و راه آهن با ازبکستان گفت وگو کرده است و زمینه برای انتقال کالا از طریق راه آهن و جاده بین دو کشور مساعد است.

وی گفت پیشنهادهای مشخصی در این زمینه به طرف ازبکستانی ارائه شده و در آینده ای نزدیک تفاهم های بین دو کشور امضا خواهد شد.

بلیغ گفت که ازبکستان در بین کشورهای اسیای میانه قوی ترین تیم فنی را در بخش ساخت جاده و راه آهن دارد و پیش از این نیز در افغانستان جاده های خوبی ساخته که از کیفیت بالائی برخوردار بود.

بلیغ گفت که توافق نامه در بخش فنی، امکان سنجی و ساخت پروژه ها در دو کشور و فراهم سازی فرصت برای حضور شرکت ها ی ساخت و ساز افغانستان و ازبکستان در دو کشور امضا خواهد شد.

وزیر راه افغانستان گفت: راه های زمینه آموزش کارمندان فنی افغانستان در بخش جاده و راه آهن در ازبکستان برسی شد.

بلیغ تصریح کرد که ازبکستان علاقه دارد تا از طریق افغانستان به کشورهای اسیای جنوبی وصل شود و ما نیز می خواهیم با روسیه، چین و قزاقستان وصل شویم.

از ازبکستان خواسته شد تا کارخانه ساخت پل های پیش ساخته را در افغانستان ایجاد کند که در ساخت جاده ها سرعت بیشتر پیدا کند و قیمت ساخت پل نیز کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر انرژی افغانستان نیز از تلاش های این وزارتخانه در سفر ازبکستان برای تجدید قرارداد بلندمدت، ارزان و با کیفیت بالای بق و ترانزیت انرژی به به افغانستان و از طریق افغانستان به کشورهای آسیای جنوبی خبرداد.

وی گفت: ازبکستان می‌خواهد برق اضافی خود را به کشورهای آسیای جنوبی از طریق افغانستان صادر کند و ما نیز می خواهیم که از برق ازبکستان با قیمت نازل تر استفاده کنیم که در این راستا گفت وگوهای خوبی صورت گرفت.

وی گفت، همچنین خواستیم ازبکستان کارخانه های ساخت لوازم برقی در افغانستان ایجاد کند تا ما از آن استفاده کنیم و در عین حال در بخش آموزش مهندسان برق افغانستان نیز با ما همکاری کند.

به نوشته ایرنا؛ خان جان الکوزی نیز از این سفر ابراز رضایت کرد و گفت که در گذشته مشکلات تجارتی با ازبکستان کمتر از پاکستان نبوده و امید که با سفر این هیأت مشکلات تجاری با ازبکستان حل وشود و نتایج این سفر امیدوار کننده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار