اثر شهید مطهری به کمک آثار پیشین عاشورایی آمده است

دوازدهمین نشست تخصصی نقد و بررسی آثار عاشورایی با پرداختن به کتاب حماسه حسینی شهید استاد مطهری برگزار شد.

اثر شهید مطهری به کمک آثار پیشین عاشورایی آمده استبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز دوازدهمین نشست نقد و بررسی آثار عاشورایی به همت بنیاد دعبل خزاعی با پرداختن به کتاب حماسه حسینی شهید آیت الله مرتضی مطهری، با حضور اعضای هیئت علمی این بنیاد محمد رضا سنگری و محمد اسفندیاری برگزار شد و همچنین میزبان محسن حسام مظاهری از دیگر اعضای این تشکل علمی بود. 

سنگری در ابتدای این مراسم با اشاره به چاپ های مجدد و تاثیر گذاری کتاب حماسه حسینی در خصوص فصول این اثر مکتوب و پژوهشی در خصوص عاشورای حسینی گفت: 

در روزگار ما آثار مکتوب شاخصی در حوزه پژوهش عاشورایی می شناسیم که تاثیر گذار بوده اند و در بارهای به چاپ های متعدد رسیده اند. کتاب حماسه حسینی از سال 1357 به چاپ رسیده است. 

وی ادامه داد: کتاب حماسه حسینی مجموعه ای مشتمل بر همه سخنرانی ها این شهید در پنج دوره سالهای 1347، 48، 52 و 56 است که همه دوران پیش از انقلاب باز می گردد.و یادداشت های استاد شهید آیت اللّه مرتضی مطهری درباره حادثه کربلا است. این کتاب در چاپ های اولیه در سه جلد انتشار یافت، ولی در چاپ های اخیر در دو مجلد ارائه گردیده است. 

سنگری با بیان اینکه این کتاب در دو زاویه مختلف به اختلافات کتاب لولو و مرجانه اثر آیت الله محدث نوری  را بررسی کرده است، افزود: استاد مطهری شجاعانه به ستیز تحریف و بدعت های رفته است، به گونه ای که در بخش هایی از این کتاب به فتنه بزرگ روز عاشورا هم اشاره می کند. 

همچنین در ادامه صحبت های خود سنگری به زبان روان و عامه پسند کتاب اشاره کرد، درباره تکامل بخش کتاب حماسه حسینی اظهار داشت: نکته دیگر در حماسه حسینی تکامل بخش بودن این اثر است که به دنبال نگاه پیشینیان آمده و کار آنها را جبران می کند. 

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی در خصوص انتقاد از کتاب حماسه حسینی عنوان کرد: آیت الله صالحی نجف آبادی از نزدیکان خود استاد مطهری اولین کسی بود که نگاه نقادانه به حماسه حسینی داشت و اثری با عنوان نگاهی به حماسه حسینی را به نگارش درآورد. 

سنگری پیرامون موضع ذاکران و مداحان به این اثر حماسی گفت: مواضعی چون، عروسی حضرت قاسم(ع)،  بودن و جایگاه حضرت رقیه(س)،حضرت لیلا(س)  و دیگر زنان حماسه عاشورا است، که در آخرین گردهمایی پیرغلامان یکی از روحانیون افغانی به تردید ذاکران درخصوص محتوای این کتاب اشاره کرد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که آیت الله مطهری بیان کرده، مقوله اربعین است، ایشان در این کتاب، بازگشت کاروان اسرا را از شام به کربلا در روز اربعین انکار کرده است و قضاوتی به شعر محتشم داشته است. 

گفتنی است در ادامه این نشست ادبی محمد اسفندیاری عضو دیگری از هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به بخش های مختلف کتاب حماسه حسینی، در خصوص آن اظهار داشت: این اثر ابتدا یک جزوه با نام فریاد های شهید مطهری در چندین جلد منتشر و دو بار به زبان عربی ترجمه شده است. همچنین اولین نقد ها را به این کتاب آیت الله صالحی نجف آبادی و سید جعفر مرتضی عاملی نوشتند که نقد آیت الله نجف آبادی را جامعه قبول نکرد و بعد از چاپ خمیر شد. 

وی ادامه داد: به عقیده من این کتاب آنچنان با ارزش و فوق العاده این که اگر تمام نقد ها را هم به آن داشته باشیم، باز چیزی از ارزش و اهمیت او کم نمی کند. 

اسفندیاری با زبان پنج ویژگی از کتاب حماسه حسینی گفت: استاد مطهری در این کتاب عهده دار ماهیت شناسی قیام امام حسین ع است و رسوا کردن حکومت اموی را با شناخت ابا عبدالله الحسين به نگارش درآورده است. 

وی در خصوص تحلیل امر به معروف و نهی از منکر شهید آیت الله مطهری در کتاب حماسه حسینی توضیح داد: تمام گذشتگان ما هیچ وقت نتوانستن به صورت تحلیلی نگاهی به امر معروف و نهی از منکر داشته باشند، به هنگامی که حرف از امر به معروف پیش می آید توجهات به سمت امر فردی گرایش پیدا می کند و این در حالی است که شهید مطهری در حماسه حسینی امر به معروف و نهی از منکر را امری کلان تر و در افکار سیاسی و اجتماعی برجسته است و نشان بر این دارد که قصد امام حسین ع به امر معروف و نهی از منکر یک حکومت است نه یک فرد.  

اسفندیاری خاطر نشان کرد: تاریخ اسلام یک تاریخ برابر در مقابل حضور زنان و مردان در عرصه های تاریخی است و ما به اندازه دلیر مردی ها شاهد نقش حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س)  و دیگر بانوان هستیم که هرکدام نقش بسزایی را در تاریخ ایفا کرده اند. 

گفتنی است در ادامه این جلسه سنگری بار دیگر به محتویات کتاب حماسه حسینی داشت و تاکید کرد: آیت الله مطهری نخستین روحانی بودند که با رویکرد تحلیلی، زاویه نگاه ها را به کربلا تغییر داد. همچنین استاد در کتاب خود ثابت می کند که کربلا در عین تراژدی بودن

حماسه ای بزرگ است.  حماسه ای که براساس اهداف الهی پیش رفته و هیچ نقضی ندارد. 
اسفندیاری افزود: ما در حماسه حسینی می بینیم که استاد مطهری به یعد عرفانی امام حسين ع هم اشاره کرده است.  شاید گفته باشند حرفی به میان نیامده اما استاد نادیده نگرفته است.

در پایان این جلسه سنگری به همراه اسفندیاری درجهات مختلف به نقد کتاب حماسه حسینی پرداختند و در خصوص اصل قیام امام حسین ع، هدف از کشته شدن و شهادت اهل بیت ع و تلاش استاد مطهري برای نشان دادن واقعه عاشورا گفتند. 

همچنین اسفندیاری در پایان تاکید کرد: مقالات بسیاری در زمینه عاشورا پژوهی انجام شده که به عقیده من نباید ما نگاه پسا عاشورایی داشته باشیم و تاریخ را وارونه برای دیگران تحلیل کنیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار