کمک آمریکا به کشورهای حوزه بالتیک برای مقابله با روسیه

براساس گزارش‌ها، نیروهای آمریکایی برای آموزش نظامیان ناتو در کشورهای حوزه دریای بالتیک، حضور خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد ده‌ها تن از نیروهای عملیات ویژه آمریکا در کشورهای لتونی، لیتوانی و استونی مستقر شده‌اند تا آنچه تلاش‌های مرموز روسیه برای ایجاد بی‌ثباتی در این کشورها خوانده شده را شناسایی و رصد کنند.

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، نیروهای آمریکایی فناوری‌های پیشرفته شناسایی و اطلاعاتی در اختیار این کشورها قرار می‌دهند.

کشورهای حوزه بالتیک نگران لحن دوستانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در قبال روسیه هستند.

ترامپ که به دفعات تمایل خود را برای بهبود روابط با پوتین اعلام کرده است، در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته بود واشنگتن تنها از متحدانی که وظیفۀ خود را در قبال ناتو انجام می‌دهند، محافظت خواهد کرد.

اظهارات رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نگرانی شدید کشورهای حوزۀ بالتیک را که در برابر «تجاوز» احتمالی روسیه روی کمک ناتو حساب می‌کنند، برانگیخته است.

در همین حال، ژنرال ریموند تی. توماس، فرمانده ستاد عملیات ویژه در وزارت دفاع آمریکا، که اخیراً به لیتوانی رفته بود، اعلام کرد: کشورهای حوزه بالتیک به شدت از روسیه می‌ترسند و به صراحت این مسئله را عنوان کرده‌اند.

آمریکا در بهار 1393 (آوریل 2014) در هر یک از این سه کشور حدود 150 نیروی نظامی مستقر کرد.

ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو قرار است ظرف ماه‌های آینده گردان‌هایی متشکل از 800 تا هزار و 200 سرباز را به این کشورها اعزام کنند.

این کشورها از زمان آغاز درگیری‌ها در شرق اوکراین، حضور نظامی خود را در نزدیکی روسیه تقویت کرده‌اند.

واشنگتن و متحدان غربی‌اش به دفعات مسکو را به دست داشتن در بحران اوکراین متهم کرده‌اند. دولت پوتین تمامی این اتهام‌ها را بی‌اساس خوانده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار