پکن: اجازه نمی‌دهیم از هنگ‌کنگ برای تزلزل سیاسی چین استفاده شود

نگرانی مقامات چین از به راه افتادن جنبش استقلال در هنگ‌کنگ افزایش یافته است.

چین: اجازه نمی‌دهیم از هنگ‌کنگ برای تزلزل سیاسی چین استفاده شود
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «جانگ شیائو مینگ» رابط دولت مرکزی چین در هنگ‎کنگ روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد چین اجازه نمی‌دهد کسی از هنگ‌کنگ به عنوان پایگاهی برای تضعیف یا آسیب زدن به ثبات سیاسی این کشور استفاده کند. وی همچنین افزود سران چین نگران به راه افتادن یک جنبش استقلال نوپا در هنگ‌کنگ هستند. 

جانگ در ادامه گفت: «تا جایی که به هنگ‌کنگ مربوط می‌شود، کسی اجازه ندارد اقدامی انجام دهد که امنیت و حاکمیت این منطقه را به خطر اندازد. آنها اجازه ندارند حاکمیت دولت مرکزی را به چالش بکشند. همچنین کسی حق ندارد از هنگ‌کنگ برای به راه انداختن فعالیت‌هایی که ثبات سیاسی را به هم می‌زنند استفاده کند.»

پارلمان چین ماه گذشته یک تفسیر عجیب از "قانون پایه" هنک‌کنگ ارائه داد که براساس آن قانونگذارانی که حامی استقلال کامل این منطقه هستند نمی‌توانند مناصب عالی دولتی را در این منطقه عهده‌دار شوند.

هنگ‌کنگ که پیش از این به مدت 35 سال مستعمره انگلیس بود براساس توافق «یک کشور، دو نظام» در سال 1997 به چین پیوست. این توافق، آزادی و استقلال هنک‌کنگ را تضمین می‌کند اما سران پکن کنترل نهایی را در اختیار دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار