نشریه فایننشال تایمز گزارش داد:

مهم‌ترین وقایع جهان در سال 2017 میلادی

با آغاز سال جدید میلادی باید در انتظار تعدادی تغییرات مهم و اساسی در سراسر جهان باشیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: در حالی که جهان سالی مملو از زلزله‌های سیاسی را پشت سر گذاشت، بعید است سال 2017 سالی آسان‌تر باشد. 

آغاز به کار دونالد ترامپ، خروج کند انگلیس از اتحادیه اروپا و پایان احتمالی داعش در خاورمیانه، از جمله رویدادهای خاص مورد انتظار در سال جدید میلادی هستند.

فایننشال تایمز در ادامه 9 رویداد تاثیر‌گذار در سال 2017 را برشمرد:

1 - ژانویه: آغاز به کار ترامپ 

با توجه به رفتارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، می‌توان گفت چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا عجله دارد اقدامات شاخصی از جانب خودش انجام دهد. ترامپ قول داده است آمریکا را به سرعت از «پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک» خارج کند، طرح بیمه درمانی اوباما را کنار گذاشته و طرحی دیگر را جایگزین آن کند، سیاست انرژی پاک دولت قبلی را کنار بگذارد و اقدامات بیشتر دیگری را اجرایی کند.

لحن رئیس جمهور جدید در سخنرانی آغاز به کارش و نیز اقدامات وی در روزهای نخست فعالیت، لحنی که دولتش در پیش خواهد گرفت را تعیین می‌کند، حتی اگر ترامپ فردی غیر قابل پیش بینی و غیر مسئول باشد. 

نشست تشریفاتی دیگری که باید به شکلی ویژه آن را زیر نظر داشت، نخستین دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. فردی که به ادعای نهادهای اطلاعاتی آمریکا به پیروزی غیر منتظره ترامپ جمهوریخواه در انتخابات کمک کرده است.


2 - مارس: انگلیس بند پنجاه را فعال می کند

دولت انگلیس نه ماه پس از برگزاری همه‌پرسی که عملا به سیاست اقتصادی و خارجی پنجاه ساله این کشور پایان داد، قرار است تا پایان ماه مارس درباره روند رسمی خروج از اتحادیه اروپا تصمیم گیری کند.

هنوز مسیر این تغییر به طور کامل مشخص نیست ولی دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس، قول داده است پیش از فعال کردن بند پنجاه اتحادیه اروپا، طرحی را تدوین کند. حتی اگر آن طرح جامع نباشد، انگلیس همچنان مجبور خواهد بود یک راهبرد جامع مذاکراتی تدوین کند. ترزا می تلاش خواهد کرد از وارد شدن شوک به بازارها جلوگیری کند. وی همزمان، سرمایه گذاری داخلی را تشویق خواهد کرد و طرفداران خروج از اتحادیه اروپا را در حزب محافظه کار در کنارش حفظ می کند. اینکه می بتواند همه سه موارد را اجرایی کند، کاری دشوار خواهد بود.

3 - نیمه نخست سال: جنگ برای آزادی شهر رقه در سوریه
عناصر داعش پس از آنکه بیشتر جهانیان را با دستاوردهای ناگهانی خود در عراق و سوریه به وحشت انداختند، نزدیک دو سال است در مسیر شکست و از دست دادن مناطق تحت کنترل خود قرار گرفته اند. ماه‌های اخیر، نبرد برای به دست گرفتن کنترل موصل، دومین شهر مهم عراق، صورت گرفته است که داعش سال 2014 آن را به تصرف خود درآورد.

اقدام بعدی، با توجه به میزان پیشرفتی که در خصوص آزادسازی موصل حاصل شده، احتمالا اوایل سال 2017 برای آزادی شهر رقه خواهد بود که به اصطلاح پایتخت داعش در سوریه محسوب می شود.

4 - آوریل و مه: انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 
پس از برکسیت، انتخاب دونالد ترامپ و رای منفی مردم در همه پرسی ایتالیا که به دوره نخست وزیری ماتئو رنتسی، نخست وزیر این کشور پایان داد، نوبت به یک انتخابات بسیار مهم در سال 2017 می رسد. نظام سیاسی فرانسه تلاش خواهد کرد در برابر به قدرت رسیدن "مارین لوپن"، نامزد جبهه ملی فرانسه، در انتخابات ریاست جمهوری مقاومت کند.

لوپن توانست در دور نخست انتخابات پیروز شود ولی عمدتا تصور می شود رای دهندگان میانه رو به لوپن رای نخواهند داد و پیش بینی می شود وی در دور دوم، در جایگاه دوم قرار بگیرد. فردی که بیشترین احتمال پیروزی را دارد، فرانسوا فیون از جمهوری‎خواهان محافظه کار است. لوپن در میان رای دهندگان طبقه کارگر از حمایت زیادی برخوردار است.

علاوه بر این، شوک انتخاباتی سال 2016 نشان می دهد که هیچ یک از آراء را نمی توان کم اهمیت دانست. در صورت انتخاب لوپن، اتحادیه اروپا به طور بالقوه با بزرگترین بحران خود روبرو می شود و برکسیت تحت الشعاع قرار می گیرد.

5 - ماه مه: انتخابات ریاست جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در طول چهار سال گذشته، بر خلاف انتظارات اولیه به ویژه از طریق توافق هسته ای این کشور با آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان دستاوردهای بسیاری در ایران داشته است.

توافق هسته ای به سبب ورود ترامپ که گاهی اوقات قول داده است آن را پاره می کند تحت فشار قرار گرفته است. 

ماه مه زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران است که حسن روحانی در آن برای پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری حضور خواهد یافت.

6 - سراسر سال: افزایش نرخ بهره فدرال

نرخ بهره در آمریکا، همراه با قیمت نفت، واقعیت های اقتصادی هستند که می‌توانند جهان را تکان دهند. برای بسیاری از مردم و نقاط، سوال کلیدی سال 2017 این است که نرخ های بهره تا چه میزان می‌توانند افزایش یابند.

"جنت یلن"، رئیس بانک مرکزی آمریکا، اعتراف کرد هنوز درباره تاثیر احتمالی ترامپ بررسی خاصی انجام نداده است. اگر رئیس جمهور جدید آمریکا حمایت کنگره را در خصوص تحریک مالی گسترده‌ای که خواستار آن است بدست آورد، نرخ بهره ممکن است باز هم افزایش یابد.

دارندگان اوراق قرضه و ارزهایی مانند پزوی مکزیک و لیره ترکیه پیش از این در پی انتخاب ترامپ ضربه زیادی خورده اند. اگر سیاست‌های ترامپ موجب افزایش هزینه در سراسر جهان شود، این اوراق قرضه و ارزها ممکن است تحت فشار بیشتری قرار بگیرند.

7 - نیمه نخست سال: همه‌پرسی اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه حدود پانزده سال است برای گسترش اختیاراتش در کشور تلاش می کند. وی با انجام دادن این کار، به با نفوذ‌ترین رئیس‌جمهور ترکیه از زمان مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه نوین تبدیل شده است. 

در سال 2017، اردوغان در نهایت می‌تواند به مهم‌ترین هدف خود یعنی رسیدن رسمی به سمت رئیس جمهور اجرایی دست یابد و به عنوان قدرت بلامنازع کشور و  دولت، به اداره ترکیه بپردازد.

پس از یک سال خونین که شامل یک کودتای نافرجام و یک سری حملات تروریستی بود، حمایت مردم در دادن قدرت بیشتر به اردوغان افزایش یافته است. همه پرسی ترکیه، ماه آوریل یا مه برگزار می شود. اردوغان احتمالا رای مثبت در این همه پرسی را قدرت گرفتن از خواست مردم توصیف خواهد کرد. مخالفان اردوغان این استدلال را مطرح خواهند کرد که رای منفی، آخرین فرصت برای ممانعت از برقراری دیکتاتوری است.

8 - پاییز: کنگره حزب کمونیست چین
چین در هیچ قرنی به اندازه امروز در عرصه جهانی قدرتمند نبوده است و در هیچ زمانی از زمان مائو زدونگ، رئیس‌جمهور به قدرتمندی شی جین‌پینگ نداشته است.

شی در نوزدهمین کنگره حزب کمونیست تلاش خواهد کرد آن قدرت را تثبیت کند. وی تقریبا به طور قطع تا سال 2022 سمت دبیرکلی حزب کمونیست را عهده‌دار خواهد بود. اما پرسش واقعی این است که چه انتصاب های دیگری صورت خواهد گرفت و اینکه آیا این انتصاب‌ها با افزایش متحدان شی ‌جین‌پینگ، نفوذ وی را افزایش می دهند.

اگر کنگره کمونیست، محدودیت های فعلی سنی و دوره ای را کنار بگذارد، این امر ممکن است نشانه‌ای باشد از اینکه شی جین پینگ درصدد بر آمده است پس از تاریخ بازنشستگی اش در سال 2022 در این حزب باقی بماند. همزمان، چین مجبور است به چالش‌های عمده دیگری از جمله کندترین رشد اقتصادی کشور در بیست و پنج سال گذشته و نیز افزایش احتمالی تنش‌ها با ترامپ رسیدگی کند.

9 - سپتامبر- اکتبر: انتخابات آلمان 
آنگلا مرکل مدتی است به عنوان مهم ترین رهبر اروپا مطرح است. در عین حال، در حالی که مرکل سال 2017 تلاش خواهد کرد برای چهارمین دوره صدر اعظم آلمان شود، با چالش شدید انتخاباتی روبرو می شود.

وضعیت ایجاد ائتلافی پایدار، احتمالا به سبب وجود مشکلات تثبیت شده حزبی، به شدت پیچیده می شود. این مشکلات عبارتند از: یاس مردم از رویکرد لیبرال مرکل در خصوص مهاجرت، همراه با زوال بلند مدت «سوسیال دموکرات‌ها»، شریک ائتلافی فعلی مرکل و دورنمای نامشخص «دموکرات های آزاد».

در عین حال مرکل تلاش خواهد کرد اطمینان یابد نقش مهم وی در عرصه بین المللی، به سبب ضعف در داخل، تضعیف نخواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار