عضو پارلمان افغانستان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

قانون‌گریزی‌ عامل اصلی نقض حقوق‌ زنان در افغانستان است

حاجی محمد عبده گفت: قانون‌گریزی‌ برخی افراد عاملی در دوام نقض حقوق‌ زنان در افغانستان است.

//////////////«حاجی محمد عبده»  نماینده مردم بلخ در مجلس نمایندگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران؛ با بیان اینکه مقوله صلح ضرورتی مبرم و جدی برای مردم افغانستان است، بیان داشت: دولت کابل باید از تمامی ظرفیت‌هایی که می‌توانند برای تامین صلح افغانستان نقش‌آفرینی کنند استفاده کند.

نماینده مردم بلخ در پارلمان با اشاره به ضرورت نقش‌آفرینی زنان افغانستانی در روند صلح این کشور اظهار داشت: زنان بخش زیادی از نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند و ضروریست که دولت وحدت ملی در همه سیاست‌گذاری‌ها نقش و جایگاه زنان را جدی بگیرد.

وی بابیان اینکه در گذشته زنان افغانستانی در همه عرصه‌ها نقش بسیار مثبت و سازنده‌ای داشتند عنوان کرد: باید در پروسه صلح افغانستان جایگاه، حقوق و آینده بانوان این سرزمین مدنظر باشد.

حاجی محمد عبده با بیان اینکه امروز زنان توانمند افغانستانی در راس وزارت‌خانه‌ها و ریاست‌های مستقل جمهوری اسلامی افغانستان و بخشهای مختلف اداره کشور حضور دارند، افزود: حتی در قوانین نافذه افغانستان یک مقدار تبعیض مثبت برای استخدام زنان لحاظ شده تا زمینه مشارکت آنان در ساختار دولت نیز تضمین شود.

نماینده مردم بلخ در پارلمان با اشاره به اینکه تمهیداتی که دولت افغانستان تاکنون برای سواد آموزی، سلامت و مشارکت بانوان در عرصه‌های دولتیاری فراهم کرده براساس احکام قانون اساسی کشور بوده، گفت: فراهم‌سازی شرایط فعالیت زنان در کودکستان‌ها، مدارس، دانشگا‌ها و نهادهای خصوصی از جمله اقداماتی است که دولت وحدت ملی افغانستان برای مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و.. انجام داده است.

وی با بیان اینکه باید براساس قوانین نافذه مسئولیت‌های حقوق بشری همه انسان‌ها بویژه  زنان را در جامعه مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: نهادهای قضایی و نیروهای امنیتی افغانستان می‌کوشند گراف‌ خشونت‌ها علیه زنان را کاهش دهند.

حاجی محمد عبده قانون‌گریزی‌ برخی افراد را عاملی در دوام نقض حقوق‌ زنان در افغانستان عنوان و خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت با توسعه دایره حاکمیتی خود قوانین نافذه کشور در خصوص حفظ جایگاه بشری انسانها بویژه زنان را به‌طور کامل به‌مرحله اجرا درآورد تا شاهد بهبود وضعیت زنان در کشور باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار