همدان؛

بزرگداشت بیستمین سالگرد رحلت آیت‌الله نجفی همدانی

همایش بزرگداشت بیستمین سالگرد رحلت آیت‌الله نجفی همدانی در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مدیرعامل مؤسسه شهید مدنی گفت: همایش بزرگداشت بیستمین سالگرد رحلت آیت‌الله نجفی همدانی به همت مؤسسه شهید مدنی در راستای معرفی این شخصیت علمی و ربانی در همدان برگزار می‌شود.

کاظم حجازی با تأکید بر ورود جدی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی استان در زمینه برگزاری مراسم سالگرد آیت‌‌الله نجفی(ره) به همت مؤسسه شهید مدنی، اظهار کرد: در چندین ماه گذشته، ستاد بزرگداشت بیستمین سالگرد رحلت آیت‌الله نجفی همدانی(ره) در قالب پنج کمیته تبلیغات، کمیته علمی، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، پشتیبانی و کمیته مراسم اقدامات مقدماتی بسیاری را انجام داده است.

وی با ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در ستاد بزرگداشت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله نجفی همدانی(ره)، ادامه داد: آیت‌الله نجفی همدانی(ره) یکی از مفسران بزرگ قرآن هستند که دو تفسیر ارزشمند «الانوار درخشان» در ۱۸ جلد و تفسیر اصول کافی به نام «پرتوی درخشان» در ۴ جلد از ایشان به یادگار مانده است همچنین کتاب بسیار خوبی با موضوع امام زمان به نام «مسیحا مژده مهدی موعود» کار ارزشمند دیگری است که ایشان تألیف نموده‌اند.

وی با تأکید بر روحیه انقلابی‌گری و جوان‌گرایی آیت‌الله نجفی، خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص انقلابی بودن و توجه به نسل جوان، انتظار می‌رود که ستاد بزرگداشت عنایت ویژه‌ای به این دو بُعد از زندگی وی داشته باشد.

حجازی عنوان کرد: آقا نجفی(ره) بسیار با جوانان و رزمندگان مأنوس بودند و منزل شخصی ایشان و همچنین مسجد کولانج همدان با حضور ایشان محل تجمع جوانان و مأمن بسیاری از رزمندگان دوره دفاع مقدس بود.

وی با اشاره به دلدادگی آیت‌الله نجفی همدانی(ره) به امام‌(ره) انقلاب و ولایتمداری این عالم بزرگ افزود: بر آن شدیم تا با توجه به توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر بزرگداشت مفاخر و عالمان و تأکید بر ابعاد زندگی آن عالم ربانی، بزرگداشتی متناسب با شأن و جایگاه این عالم فرزانه و ربانی برگزار کنیم.

وی ابراز کرد: حضرت آیت اللَّه سیدمحمد حسینی همدانی در سال ۱۳۲۲ ه ق. در نجف اشرف متولد شد و در سال ۱۳۳۰ به همراه پدر بزرگوار خود، مرحوم آیت اللَّه آقا سیدعلی عرب به ایران تشریف آورد، مدت ۱۳ سال در ایران زندگی کرد و در این مدت به تحصیل علوم نزد پدر گرامی خود مشغول بود، پدرش سیدعلی بن سید کاظم همدانی معروف به میرسیدعلی عرب، از شاگردان آخوند خراسانی، میرزاحسین خلیلی تهرانی، سیدمحمدکاظم یزدی(مؤلف عروةالوثقی) و ملاحسینقلی همدانی(استاد مشهور سلوک و اخلاق) و از نوادگان محقق اَعْرَجی، علامه سید محسن حسینی کاظمی بود، وی در کتاب انوار درخشان از خود با نام سیدمحمد حسینی نجفی عرب‌زاده یاد کرده است.
 
مدیرعامل مؤسسه شهید مدنی گفت: در سال ۱۳۴۳ برای ادامه تحصیل به نجف اشرف بازگشت و باقیمانده از دروس سطح را خدمت مرحوم آیت‌اللَّه میلانی و مرحوم آقا عماد رشتی به پایان رساند و بعد به آخرین دوره درس اصول مرحوم آیت اللَّه میرزا حسن نائینی حاضر شد، وی پس از تکمیل مدارج علمی نزد بزرگان در سال ۱۳۲۷ شمسی به همدان بازگشتند و پس از درگذشت پدرشان، امامت جماعت مسجد کولانج همدان را عهده‌دار شدند و سرانجام در هفتم مهرماه سال ۱۳۷۵ در همدان فوت کردند و پیکرش بنابر وصیت خودش در دارالزهد حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار