ساری؛

زیر و بم بودجه آموزش عالی در لایحه بودجه ۹۶

47 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار در حوزه آموزش، پژوهش و تحقیقات در نظر گرفته شد که از این رقم 33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،قاسم احمدی‌لاشکی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه۹۶، سهم آموزش و پژوهش هر ایرانی را ۷۰۰هزار تومان دانست و از تلاش مجلس برای افزایش اعتبارات حوزه آموزش عالی خبر داد.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش، پژوهش و تحقیقات 47 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که از این رقم 33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش است افزود: مابقی این اعتبار برای کل حوزه‌های آموزش‌عالی در حوزه‌های مختلف فنی و حرفه‌ای است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه رشد بودجه آموزش‌عالی در برخی از دانشگاه‌ها بیشتر و در برخی دانشگاه‌ها کمتر بود گفت : در دانشگاه‌های مادر مثل شریف، دانشگاه تهران و به جز دانشگاه شهید بهشتی وضعیت خوبی را شاهد نیستیم و بایستی گفت وضعیت حوزه آموزش‌عالی نسبت به پیشرفت کل بودجه بدتر است.

قاسم احمدی‌لاشکی افزود : در حوزه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از رقم بودجه 936میلیاردی که سال گذشته داشت در بودجه96 به 1024میلیارد رسید.
 
وی با بیان اینکه رقم بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نیز به 19میلیارد رسید. گفت : بودجه سازمان امور دانشجویان پارسال 281 میلیارد بود امسال به 326 میلیارد رسید  که پیشرفت آن قابل توجه است.

درخواست بازنشستگی اساتید دانشگاه در پی هفت برابر شدن پاداش پایان خدمت

عضو کمیته آموزش‌عالی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه پارسال تخصیص کامل و صددرصد بودجه دانشگاه‌ها صورت نگرفت، گفت: در سال گذشته اعتبارات اختصاص یافته برای پرداخت حقوق و مزایای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها پاسخگو نبود؛ لذا نیاز است امسال این موضوع را نیز درنظر بگیریم.

قاسم احمدی‌لاشکی افزود : کمیسیون تلفیق برنامه ششم، پاداش پایان خدمت را هفت برابر حقوق و دستمزد اعلام کرد که این امر باعث شد اخباری مبنی بر اینکه بیش از 3هزار و پانصد استاد تمام اعلام بازنشستگی کرده‌اند، به گوش برسد تا بتوانندتا قبل از اجرایی شدن این قانون از خدمت فارغ شده و پاداش خود را دریافت کنند؛ چنین مسائلی خطری است که از نظر علمی کشور را تهدید می‌کند.

وی گفت: مجلس به دنبال افزایش تسهیلات برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی است.

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس برای بهبود وضعیت بودجه آموزش‌عالی پیشنهاداتی آماده کرده است،افزود: در یکی از بحث‌های تبصره4 لایحه دولت در بند(د) به صندوق توسعه ملی اجازه داده تا 400 میلیون دلار تسهیلات ارزی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، تحقیقاتی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی اختصاص دهد.

عضو کمیته آموزش‌عالی کمیسیون آموزش مجلس گفت: 300میلیون دلار آن را برای وزارت علوم گذاشته و 100میلیون دلار از آن به بهداشت و درمان و حوزه آموزش‌پزشکی در آموزش‌عالی خواهد داد.

احمدی‌لاشکی افزود: کمیسیون آموزش اعلام کرد که 150میلیون دلار دیگر نیز به مبلغ فوق اضافه شود که در کمیسیون آموزش تصویب شد و امیدوارم در کمیسیون تلفیق نیز بتوانیم کمک و دفاع کنیم تا رای بیاورد.

وی گفت : در کمیسیون آموزش از 150میلیون دلار پیشنهاد شده 75میلیون دلار را برای بحث پژوهش‌سراها و هنرستان‌های آموزش و پرورش و 75میلیون دیگر را در حوزه فنی‌و‌حرفه‌ای و آموزش‌عالی در نظر گرفتیم تا بتوانند از آن بهره مند شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.