ادامه فعالیت زندان گوانتانامو، آخرین وعده شکست خورده اوباما

تعطیلی کامل زندان گوانتانامو یکی از وعده‌های "باراک اوباما" بود که هنوز موفق به تحقق آن نشده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن پست؛ کابینه "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، با وارد کردن فشار به کنگره تلاش می‌کند 19 زندانی دیگر را از زندان گوانتانامو در کوبا به محل جدیدی منتقل کند. اوباما امیدوار است دست‌کم تا 20 ژانویه و زمان واگذاری کاخ سفید به "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب، زندان بدنام گوانتانامو را کاملا تعطیل کند.

حتی اگر تا 20 ژانویه این تعداد زندانی از گوانتانامو خارج شوند باز هم حدود 40 نفر دیگر در این زندان باقی می‌مانند. می‌توان از موضوع تعطیلی زندانی گوانتانامو به عنوان آخرین وعده عملی نشده از سوی اوباما یاد کرد. 

ناتوانی اوباما در تعطیل کردن زندان گوانتانامو پس از 8 سال، این مجوز را به دونالد ترامپ می‌دهد تا همچنان به فعالیت آن ادامه دهد. ترامپ پیش از این اعلام کرده بود برخورد قاطع با مظنونان تهدیدات امنیتی بخشی از سیاست مبارزه با تروریسم وی خواهد بود.

از زمانیکه اوباما زمام امور را در کاخ سفید به دست گرفت فقط توانست 179 زندانی گوانتانامو را یا به کشورهایشان بازگرداند و یا محل زندانی شدن آنها را تغییر دهد. این امر فقط به کم جمعیت شدن زندان گوانتانامو کمک کرد که در زمان ریاست جمهوری "جرج بوش" به 700 نفر رسیده بود.

قرار بود اوباما شرایط محاکمه شدن تمام زندانیان گوانتانامو را در دادگاه فدرال آمریکا فراهم آورد؛ اما این امر نیز محقق نشد. حتی در مورد 5 نفر از مظنونان اصلی ارتباط با حادثه 11 سپتامبر هم دادگاهی برگزار نشده و انتظار نمی‌رود دادگاه "خالد شیخ محمد" زودتر از سال 2020 برگزار شود. 

"امیلی هورن"، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد کابینه اوباما نهایت تلاش خود را به کار می‌بندد تا پیش از اتمام دوران ریاست جمهوری وی، زندانیان گوانتانامو را به محل دیگری منتقل و این بازداشتگاه را تعطیل کند.

 زندانیان گوانتانامو دارای تابعیت آمریکایی نیستند و در مناطق مختلف جهان دستگیر شده‌اند. این افراد  تحت عناوینی مانند "اشخاص متخاصم غیر ارتشی" به گوانتانامو فرستاده شده‌اند. 

از آنجا که آمریکا این افراد را "نظامی دشمن" نمی‌داند، زندانیان از حقوق اسیران جنگی برخوردار نیستند و از آنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند و نه در خاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده‌اند، در حوزه قضایی ایالات متحده قرار ندارند و مشمول حقوق بازداشت شدگان در قوانین آن کشور، مانند ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع در مراحل بازجویی و حق محاکمه سریع و عادلانه نمی‌شوند.

ادامه بازداشت این افراد با انتقاداتی از سوی نهادهای حقوق بشری مواجه بوده و تقریباً از زمان فعال شدن آن، شرایط زندانیان باعث شد تا دولت آمریکا با انتقادهای شدیدی در داخل و خارج، به خصوص از سوی سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، مواجه شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار