گزارش/

آتش‌بس در سوریه، از شعار تا عمل!/ آیا آنکارا بر سر عقل آمده است؟

توافق روسیه و ترکیه در خصوص برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه، نشان از چرخش سیاست‌های آنکارا در قبال دمشق دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری دولتی ترکیه "آناتولی"، روز گذشته، ترکیه و روسیه برای برقراری آتش‌بس عمومی در سوریه به توافق دست یافتند.

بر اساس این توافق، آتش‌بس در تمامی نقاط درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های مخالف برقرار می‌شود؛ اما در عین حال، آتش‌بس شامل "تروریست‌ها" نخواهد شد.


آتش بس در سوریه، از شعار تا عمل!

در همین راستا وزیر خارجه ترکیه "مولود چاووش اوغلو" با تأیید این خبر گفت: موضع بلندمدت دولت ترکیه این است که بشار اسد نمی‌تواند بخشی از ترتیبات دوره انتقالی در سوریه باشد."

در این گزارش آمده است که در جمعه هفته گذشته، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، از توافق با ترکیه برای برگزاری نشستی با حضور نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در قراقستان خبر داده بود. وی همچنین برقراری آتش‌بس سراسری در جنگ داخلی سوریه را گام مهمی در پایان دادن به بحران این کشور اعلام کرده بود.

ترکیه در حالی برای حل بحران سوریه، پای میز مذاکره رفت که به گزارش "یورو نیوز"، "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور این کشور، یک روز پیش از حصول این توافق، کشورهای غربی را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده و گفته بود مدارکی در دست دارد که حمایت غرب از گروه‌هایی مانند حزب اتحاد دموکراتیک، یگان‌های مدافع خلق و داعش را ثابت می‌کند.

آمریکا عامل اجرایی نشدن قطعنامه‌های شورای امنیت در سوریه

آتش بس در سوریه، از شعار تا عمل!

"محمدحسین رویوران" کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون توافق ترکیه و روسیه بر سر آتش‌بس در سوریه گفت: آنچه که در حال حاضر بین روسیه و ترکیه توافق شده، اجرایی شدن نقشه راه بین‌المللی یعنی قعطنامه‌های شورای امنیت، جنگ علیه تروریسم و قطعنامه 2254 که ناظر بر حل بحران سوریه است می‌باشد. به عبارتی موضوع اصلی، جدا کردن تروریست‌ها از بقیه، ادامه جنگ علیه آن‌ها و شروع گفت‌وگوهای سیاسی در سوریه است.

وی افزود: این توافق، همان چهارچوبی است که قبلاً در شورای امنیت با اجماع بین‌المللی تصویب شده اما آمریکا از اجرای آن خودداری کرده بود؛ در واقع آمریکا از جبهه‌النصره به عنوان یک گروه تروریستی دل نکنده است و با اعلام نکردن محل استقرار گروه‌های تکفیری، عملاً مانع اجرای این توافق شده است. 

رویوران، ضمن اشاره به اینکه جدا کردن گروه‌های معارض سوری از تکفیری‌ها و وادر کردن آن‌ها به گفت‌وگو و اجازه دادن عملیات علیه گروه‌های تروریستی، با دادن گرای محل استقرار آن‌ها، کار بسیار بزرگی است که ترکیه باید انجام دهد، گفت: اینکه چقدر ترکیه در این زمینه آمادگی داشته باشد، مورد بحث است؛ چون آمادگی ترکیه، مهم‌ترین عنصر اجرایی شدن یا نشدن این توافق است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: خیلی‌ها در اعلام خوشبینی نسبت به این توافق احتیاط می‌کنند چراکه ترکیه تا پیش از این، از گروه‌های مسلح حمایت می‌کرد؛ ترک‌ها به تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند با این گروه‌های تکفیری وارد جنگ شوند.

وی با تأکید بر اینکه ترکیه در چند سال اخیر، اولویت‌هایش تغییر کرده است، گفت: امنیت ملی ترکیه ایجاب می‌کند در شمال سوریه، دولت مستقل یا فدرال کردی به وجود نیاید؛ در غیر این صورت، قطعاً این موضوع روی وضعیت ترکیه اثرگذار خواهد بود.

رویوران در پایان تصریح کرد: قطعاً گرفتن چنین تضمینی از دولت سوریه از طریق روسیه و ایران می‌تواند ممکن باشد. از همین رو، در یک سازش بین روسیه و ایران به ترکیه، تضمین‌هایی در مورد دولت کردی داده شده است و در مقابل، ترکیه نیز در ارتباط با گروه‌های تکفیری و تشویق گروه‌های دیگر به گفت‌وگو با دولت، تعهداتی داده است.

آتش بس در سوریه، از شعار تا عمل!

شایان ذکر است؛ از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه تاکنون، بارها شاهد توافقات نافرجامی میان ارتش و دولت سوریه با گروه‌های تروریستی و مخالفان مبنی بر برقراری آتش‌بس در این کشور بوده‌ایم که یا ابزاری بود برای تجدید قوای گروه‌های تروریستی یا با نقض آتش‌بس از سوی آن‌ها همراه می‌شد. این‌بار دولت ترکیه که پس از مدت‌ها حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه، منافع خود را در قطع این رویکرد می‌بیند، در برقراری آتش‌بس عمومی در این کشور با روسیه به توافق رسیده است؛ 

به هر حال، به نظر می‌رسد حل بخش عمده‌ای از بحران سوریه، در گرو بر سر عقل آمدن ترک‌ها و پذیرفتن حکومت قانونی سوریه و به کار بستن سیاست مقابله به جای حمایت از نیروهای تروریستی تکفیری در این کشور است.

گزارش از: محمدصادق کلبادی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۵۵ ۱۰ دی ۱۳۹۵
فکر نکنم آدم شه ترکیه مریضه.حال به حاله
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۳:۱۰ ۰۹ دی ۱۳۹۵
این هم توطئه ای که ریشه وپدر مادرش شیطان است خدا این مکر را به خودشان برگرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۹ دی ۱۳۹۵
آنکارا اگر عقل داشت با رژیم منحوس صهیونیستی روابط بر قرار نمی کرد و همچنین اگر عقل داشت چندین سال تروریست و تسلیحات برای کشتن مردم بیچاره سوریه و عراق ارسال نمی کرد!
.....................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۹ دی ۱۳۹۵
رجب حرفش حرف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۹ دی ۱۳۹۵
اردوغان نه تنها یک بام ودوهوابلکه یک بام هزارویک هواست.فکرمی کندآدم داناست.
آدم کمممممممممممم خرداست. وقابل اعتمممممممممممادنیست.
وترکیه رابه بیرررررررررررررررررررراهه می بردومردم بیچاره تاوانش رامی دهند.
آخرین اخبار