ارومیه؛

ضرورت جمع آوری دو مرحله ای شیر در دامداری های سنتی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی برجمع آوری دو مرحله ای شیر، در دامداری‌های استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛دکتر حسن ملکی نژاد در جلسه ساماندهی تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اینکه در بخش‌هایی از کشور و استان كارخانه‌های شیر با ظرفیت بالا در شهرهای بزرگ و در مسافت‌های طولانی احداث شده و حمل مقادیر اندك شیر از روستاهای دور به كارخانه‌های شیر مقرون به صرفه نبود، بعضا برخی دامداران شیرهای جمع آوری شده در شیفت صبح و عصر را یکجا به کارخانه منتقل می‌کنند که این امر باعث ایجاد شرایط مساعد برای رشد میکروب‌ها شده و کیفیت شیر خام تولیدی کاهش می‌یابد.

وی در ادامه در خصوص راهکار کاهش مشکلات موجود در شیر خام گفت: جمع‌آوری شیر خام در دو مرحله مجزا و انتقال ظرفیت شیر تولیدی هر شیف از دامداری به کارخانه را عاملی ضروری و اساسی در ارتقاء بهداشت شیر و فرآورده‌های لبنی عنوان کرد .

شایان ذکر است: در ادامه این جلسه تفاهم نامه همکاری‌های مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی استان به امضا رسید. این تفاهم نامه در راستای اهمیت نظارت و کنترل بهداشتی بر مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی و به منظور تقویت مشارکت و همکاری سازمان‌ها در جهت ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه و کاهش زمینه‌های ابتلا به بیماری‌های مشترک قابل انتقال از دام و فرآورده‌های خام دامی و همچنین ساماندهی مراکز عرضه انواع فرآورده‌ها شامل شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز و سفید و فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آگاهی عمومی در استان اجرا می‌شود.

تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در راستای اجرای برنامه شماره 6 از برنامه‌های 15 گانه تحول سلامت در حوزه بهداشت و با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های ذیربط، به امضای دکتر جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و دکتر کامیار داهیم مدیر کل دامپزشکی استان رسید.

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.