مخالفت فرانسه با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل

درحالی که شماری از کشورهای اروپایی به خاطر دادخواهی قضیه احمدایشچی تلاش می کنند، اما فرانسه مخالف حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل است.

مخالفت فرانسه با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان مللبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، به گفته یک منبع که خواست نامی از او در این خبر ذکر نشود، تقاضای افغانستان برای حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل هنوز در آجندای جلسات شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفته است.

اگر فرانسه با حذف نام حکمتیار مخالفت کند،سرنوشت مصالحه دولت افغانستان با حزب اسلامی نیز نا معلوم خواهد بود.

به گفته منبع، فرانسه مخالف حذف نام حکمتیار از لیست سیاه است و با مخالفت این کشور این پیشنهاد هنوز در لیست جلسات شورای امنیت سازمان ملل هم وارد نشده است اما تلاش ها از کانال های دیپلماتیک همچنان جریان دارد.

او گفت که برخی از سران حزب جمعیت اسلامی بعنوان جریان مخالف حضور گلبدین حکمتیار در افغانستان، در این اواخر تلاش زیادی کرده تا متحدان اروپایی خویش را برای مخالفت با حذف نام حکمتیار تحریک کند.

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که در دوران موسوم به جهاد و مقاومت روابط نزدیکی با سران حزب جمعیت اسلامی داشته و یکی از حامیان سنتی آن به شمار می رود.

با این حال این منابع تاکید کردند که حتی اگر پیشنهاد دولت افغانستان برای حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل در دستور کار شورای امنیت این سازمان قرار بگیرد، احتمال دارد که فرانسه این طرح را « وتو» کند.

این منابع می گویند که اگر این طرح از سوی سازمان ملل پذیرفته نشود سرنوشت مصالحه دولت افغانستان با حزب اسلامی نیز نا معلوم خواهد بود.

حزب اسلامی حکمتیار در این اواخر با حکومت افغانستان یک موافقت نامه صلح را امضا کرده است که براساس آن قرار است رهبر این حزب به زودی به افغانستان بازگردد.

شفقنا نوشت: حکومت افغانستان نیز به تازگی درخواستی را به سازمان ملل سپرده است که نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه این سازمان حذف گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار