مشهد؛

انجام پایش های مستمر برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد

پایش مستمر دامپزشکی خراسان رضوی در تمامی واحدهای پرورش طیور برای پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است.

انجام پایش های مستمر برای بیماری آنفلوانزای فوق حادبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبرگفت :وجود نداشتن این بیماری طی اجرای طرح پایش هدفمند آنفلوانزای پرندگان و نیز مراقبت فعال این بیماری در سال جاری به اثبات رسیده است.

مجید روحانی نژاد افزود : 15 هزار مورد بازدید از مراکز مختلف سنتی و صنعتی پرورش طیور انجام و بیش از 18 هزار و 500 مورد نمونه برداری از طیور این واحدها انجام شده و نتایج آزمایشگاهی بیش از 24 هزار آزمایش در آزمایشگاه های تحت پوشش این اداره کل بیانگر وجود نداشتن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درکل جمعیت طیور استان می باشد.

روحانی نژاد اظهار کرد: بروز آنفلوانزای پرندگان در برخی کشور های مختلف جهان و نیز برخی استان های کشور، احتمال وجود آلودگی و گردش تیپ های مختلف ویروس آنفلوانزا در طیور بومی، صنعتی و حتی وحشی کشور را بالا برده و هرساله با مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر، احتمال ورود ویروس های جدید و حتی تیپ های نامتعارف در کشور وجود دارد.

او خاطر نشان کرد : در این میان پرندگان بومی وسنتی در صورت آلوده شدن از طریق مجاورت با پرندگان مهاجر بیمار شده و ویروس را تکثیر و دفع کرده و می توانند باعث انتشار ویروس عامل بیماری در محیط شوند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: در صورت وقوع چنین اتفاقی، احتمال انتقال ویروس به طیور صنعتی بسیار بالا رفته و صنعت مرغداری به صورت جدی تهدید خواهد شد.

او افزود: با توجه به بررسی های به عمل آمده در سال جاری، موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان تا کنون مشاهده نشده و تنها راه کاهش خطر پذیری مرغداری های صنعتی استان علاوه بر دقت خرید جوجه های مطمئن از مراکز مورد تایید دامپزشکی کشور، رعایت دستورات قرنطینه ای دامپزشکی و اصول مدیریت امنیت زیستی مزارع پرورش مرغ صنعتی و بومی است.
انتهای پیام// ف ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار