کاستاریکا پولهای توقیف شده فارک را به کلمبیا بازگرداند

دولت کاستاریکا پولهای متعلق به گروه شبه نظامی فارک را که در سالهای گذشته مصادره کرده بود، به کلمبیا بازگرداند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاستاریکا در چارچوب تحریم های بین المللی که بر ضد گروه مسلح فارک کلمبیا به اجرا گذاشته شده بود چهارصد و هشتاد هزار دلار متعلق به این گروه را مصادره کرده بود. دیوان عالی عدالت کاستاریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این پولها را که در خانه ای در سن خوزه کشف و ضبط شده بود در اختیار دادستانی کلمبیا قرار داده است.

پلیس کاستاریکا این پولها در ماه مارس سال دو هزار و هشت بر اساس اطلا عاتی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کلمبیا در عملیات فونیکس در خاک اکوادور به دست آورده بود، کشف و ضبط کرد. در این عملیات لوئیس ادگار دویا فرد شماره دو گروه فارک نیز که به رائول رییس شهرت داشد کشته شد.

در پی عملیات فونیکس که یک بحران دیپلماتیک میان کلمبیا و اکوادور به وجود آورد، دادستانی کلمبیا همکاری اکوادور، اسپانیا، کاستاریکا، مکزیک، آمریکا، پرو و ویتنام را برای کشف و ضبط اموال و دارایی های فارک در این کشورها خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوگوتا، دادستانی کلمبیا معتقد است فارک از شبکه ای از گروهها و شرکتها که از دوستان و نزدیکان اعضا و طرفداران این گروه تشکیل شده، برخوردار است و با استفاده از آن نیازهای مالی خود را تامین می کند.

طبق توافق نامه فارک با دولت کلمبیا، این گروه تعهد کرده است فهرستی از دارایی های خود را در اختیار مقامات بوگوتا قرار دهد تا با استفاده از آن به بازماندگان کشته شدگان و آسیب دیدگان مناقشه پنجاه ساله کلمبیا غرامت پرداخت شود.

 فارک همچنین در توافق خود با دولت کلمبیا قول داده است به جنایاتی که مرتکب شده است اعتراف کند، از این بابت از مردم و دولت کلمبیا عذرخواهی نماید، درباره اتفاقاتی که در مناقشه داخلی کشور روی داده است حقایق را افشا کند و به بازماندگان قربانیان غرامت دهد در غیر این صورت ممکن است شبه نظامیانی که در این جنایات دست داشته اند به مجازات تا بیست سال حبس محکوم شوند.

فارک قدیمی ترین گروه چریکی فعال در آمریکای لاتین است که در سال هزار و نهصد و شصت و چهار در پی شورش دهقانان و اعتراض آنها به شرایط نامناسب موجود در کلمبیا شکل گرفت. در مناقشه مسلحانه داخلی کلمبیا که چند گروه شبه نظامی دیگر نیز حضور دارند، دست کم دویست و شصت هزار نفر کشته، چهل و پنج هزار نفر ناپدید و نزدیک به هفت میلیون نفر آواره شده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار