پاسخ سوالات خود در زمينه «بیماری‌های قلبی» را اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، توسط متخصصان مربوطه پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، در این مطلب پاسخ داده شده است.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در زمینه‌های مربوطه دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران در خصوص بیماری‌های قلبی كه از سوی الهام سماوات و رضا حیدری متخصصان قلب و عروق ارائه شده، به شرح زیر است:

احساس درد در پشت 
الهام سماوات متخصص قلب و عروق گفت: درد قفسه سینه دلایل متفاوتی دارد و این درد معمولا بین دو کتف احساس می شود. اگر درد ادامه داشته باشد افراد برای درمان باید به اورژانس مراجعه کنند.

سماوات اظهار داشت: درد سمت چپ قفسه سینه هیچ ارتباطی با درد قلب ندارد و حتی ممکن است سنگ کیسه صفرا باعث درد در شانه و یا کتف شود. در زمان دردهای شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

نفخ معده
سماوات تاکید کرد: درد قلب و یا بیماری های قلبی هیچ ارتباطی با نفخ معده ندارد و در اکثر زمان ها بیماری گوارشی دلیل نفخ معده است. 

اکوی قلب
سماوات تصریح کرد: اکوی قلب مربوط به سونوگرافی قلب است و این عامل باعث بروز عوارض در بدن افراد نمی شود.

آلودگی هوا
سماوات افزود: آلودگی هوا باعث درد در ناحیه قلب نمی شود و جهت جلوگیری از بروز و کاهش بیماری قلبی از ماسک های فیلتردار، مسیرهای کوتاه و وسایل نقلیه مناسب استفاده شود و مصرف مواد غذایی همچون مایعات، شیر، مرکبات و میوه جات تازه را افزایش دهید.

علائم بیماری های قلبی
سماوات یادآور شد: درد قلب در نواحی مانند زیر جناغ سینه، گردن، فک تحتانی، دست ها و بازو احساس می شود و ممکن است همراه با تعریق و یا با فشار باشد که در این زمان باید به پزشک مراجعه شود.

افت فشار
سماوات تاکید کرد: افراد مبتلا به افت فشار خون در زمان فعالیت زیاد و بلند شدن، از حال می‌روند و این حالت هیچ ارتباطی با بیماری قلبی ندارد.

دیابت
سماوات بیان کرد: بیماران قلبی مبتلا به دیابت می توانند با تشخیص پزشک عمل جراحی قلب را انجام دهند و در بیشتر افراد دیابتی بعد از عمل جراحی هیچ مشکلی بوجود نمی آید.

تیر کشیدن قلب
سماوات تاکید کرد: تیر کشیدن قلب اگر کمتر از یک دقیقه باشد هیچ مشکلی برای افراد ندارد اما اگر این عارضه بیش از این زمان انجام شود باید به متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

تاثیرات سیگار بر قلب
رضا حیدری متخصص قلب و  عروق گفت: خطرات مصرف قلیان بیش از سیگار است و باعث بروز بیماری هایی همچون بینایی، تنگی نفس، مثانه، دستگاه گوارشی، چشمی و سرطان حنجره و ریه می شود.

حیدری اظهار داشت: مصرف قلیان و سیگار باعث کاهش اکسیژن بدن می شود که همین عامل بیماری قلبی در افراد را تحریک می کند.

آئورت قلب
حیدری بیان کرد: علائم آئورت قلب در زمان بازگشت خون به بطن چپ و در زمان کمبود خون ایجاد می شود به طوری که در این زمان بطن چپ جهت تسریع جریان خون و افزایش مایعات بدن بزرگ می شود.

حیدری اضافه کرد: گاهی بیماری های مانند اندوکاردی، عفونت در سطح داخلی قلب، لوپوس، آرتروز واکنشی، افزایش فشار خون و سفلیس از علائم آئورت قلب است.

کلوپیدوگرل
حیدری بیان کرد: مهارکننده تجمع پلاکتی کلوپیدوگرل یا پلاویکس با کاهش پلاکت ها از چسبندگی دیواره های رگ های خونی و بافت های آسیب دیده جلوگیری می کند.

دلایل درد قلب
حیدری افزود: درد ناحیه قلب در هر سن متفاوت است. اغلب دردهای قفسه سینه در سنین 10 تا 15 سالگی، به رشد عضلانی مربوط می شود و هیچ ارتباطی با بیماری های قلبی ندارد.

حیدری اظهار داشت: درد در جوانان در بیشتر زمان ها یه دلیل افتادگی دریچه میترال قلب و یا دوران بلوغ است و جای هیچ نگرانی از این بابت نیست.

حیدری تاکید کرد: در اکثر افراد زیر 40 سال درد در ناحیه قلب هیچ ارتباطی با گرفتگی رگ های قلبی نداشته و ممکن است به دلیل افتادگی دریچه قلب و یا بیماری های مادرزادی قلبی رخ دهد.

ایسکمی
حیدری افزود: خون توسط شریان ها به تمامی بدن می رسد و بروز آسیب به شریان‌ها باعث کاهش خون رسانی به اعضای بدن و بیماری کم خونی موضعی و یا ایسکمی می شود.

حیدری بیان کرد: ایسکمی باعث ایجاد اختلال در حس و حرکت اندام‌ها، سرد شدن، تغییر رنگ، سیاهی یا آسیب به آنها می‌شود.

نارسایی‌ دریچه میترال‌
حیدری تصریح کرد: MVP از شایع ترین و مهم ترین عارضه در نارسایی‌ دریچه میترال‌ است. در این بیماری، خون دریچه میترال از ورودی دریچه نشت می کند و خون به سمت عقب و دهلیز چپ باز می گردد.

بیماری MR
حیدری تاکید کرد: رشد بیماری MR  در مبتلایان به MVP منجر به گشادی دهلیزها، نقص عملکرد این بخش از قلب و بطن چپ می‌شود. از طرفی بیماران MR ممکن به عارضه نارسایی های قلبی و اندوکاردیت عفونی دچار شوند که گاهی مرگبار ظاهر می‌شود.

حیدری اظهار داشت: با انجام آزمایش و معاینات پزشکی نمی توان نارسایی دریچه میترال‌ را تشخیص داد و حتی گاهی افراد مبتلا به این عارضه تا چندین سال از آن بی اطلاع هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکرم
۱۷:۵۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام،من مدت سه هفته است که ابتدادرریهایم وبعددرسمت چب وقلبم احساس سوزش دارم که سوزشش به پشت شانه ام میزند.علتش چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۵ دی ۱۳۹۵
سلام بنده بيشتر اوقات كه كم ميخوابم وخسته ام با كوچكترين فعاليتي تپش قلب شديد ميگيرم ودست چپم بي حس شده ودر سمت چپ بدنم وقفسه سينه ام سنگيني احساس ميكنم ودچار تنگي نفس وگاه سرگيجه ميشم در دوران بارداري تنگي نفس شديد ميشدم واكو دادم اما مشكلي وجود نداشت وبعد از زايمان رفع ميشد اما الان باوجود عدم بارداري تقريبا اين حالت را در زمان خستگي دارم سن من ٣٣سالمه ودر خانواده پدرم مشكل قلبي داشتند والان هم مادرم دچار گرفتگي هستند ممنون ميشم راهنماييم كنيد
آخرین اخبار