رویترز: چین برای باقی ماندن در میادین نفتی ایران مجبور به رقابت است

کارشناسان رویترز معتقدند اگر سرمایه‌گذاران چینی مایل به باقی ماندن در پروژه‌های نفتی ایران هستند باید با رقبای اروپایی وارد رقابت شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی رویترز گزارش داد: برگزاری مناقصه‌های جدید در ایران موجب شد شرکت‌های چینی نتوانند مانند گذشته در ایران یکه‌تازی کنند. از این پس سرمایه‌گذاران چینی باید برای حفظ موقعیت خود رقابت سختی را در پیش بگیرند.

ایران به زودی برای توسعه فاز دوم میادین نفتی "یادآوران" و "آزادگان شمالی" مناقصه‌ای در میان شرکت‌های بین المللی نفتی برگزار می‌کند. برگزاری این مناقصه به این معنی است که شرکت‌های بزرگ چینی مانند "سی ان پی سی" و ساینوپک، که تاکنون نقش کلیدی در توسعه میادین نفتی ایران داشته‌اند، از این پس باید با شرکت‌های دیگر در جهت حفظ موقعیت خود وارد رقابت شوند.  

پیش از این شرکت نفتی "سی ان پی سی" به ایران اعلام کرده بود قصد دارد قرارداد خود را برای توسعه میدان نفتی آزادگان تمدید کند؛ اما مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که در صورت تمایل باید وارد مناقصه شود تا قرارداد جدیدی با آن بسته شود.  

اصرار و جدیت ایرانی‌ها موجب شد سرانجام چینی‌ها مجبور به پذیرش این پیشنهاد شوند. به این ترتیب عرصه تاخت و تاز چینی‌ها در توسعه میادین نفتی ایران تنگ‌تر شده است.

به دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، شرکت‌های نفتی اروپایی و ژاپنی فعالیت و همکاری خود را با ایران قطع کردند. در این میان فقط چینی‌ها برای توسعه میادین نفتی به ایران در کشور باقی ماندند.

 اکنون شرکت‌های چینی باید برای مشارکت در توسعه میادین نفت و گاز ایران با 20 شرکت نفتی به رقابت بپردازند.  

ذخایر میدان یادآوران 31 میلیارد بشکه نفت خام سبک و سنگین و میدان آزادگان شمالی 5 میلیارد و 700 میلیون بشکه نفت خام برآورد شده است.

ایران دسامبر 2007 اعلام کرد شرکت ساینوپک چین خواهان سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری برای توسعه میدان نفتی یادآوران است. شرکت "سی ان پی سی" چین هم در ژانویه 2009 قراردادی را برای توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی امضاء کرد و ارزش این قرار داد در فاز نخست 2 میلیارد دلار اعلام شد.

افزایش 100 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در روز، نیازمند سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری است که از طریق برگزاری مناقصه میان شرکت‌های نفتی بین المللی تامین خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار