اهواز؛

امکان بن بست در طرح 550 هزارهکتاری کشاورزی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رعایت نشدن ملاحظات زیست محیطی یعنی مدیریت زهاب ممکن است کل طرح ۵۵۰ هزارهکتاری را با بن بست مواجه کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه بررسی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان در واکنش به اعتراض مدیرکل محیط زیست در خصوص نداشتن مطالعات زیست محیطی برای این طرح اظهار کرد: رعایت نشدن ملاحظات زیست محیطی یعنی مدیریت زهاب ممکن است کل طرح ۵۵۰ هزارهکتاری را با بن بست مواجه کند.

وی افزود: ۱۹ سال است که مقام معظم رهبری در سفر به خوزستان با مشورت پنج وزیر دولت وقت، ۸۰۰ هزار هکتار از زمین های خوزستان را دستور احیا و انجام کشاورزی را دادند که آبادانی خوزستان بر محور این اراضی کشاورزی پیش برود.

رضایی بیان داشت: اگر در آن سالها جدی می گرفته شد به ویژه با شرایط خوب اعتباری، باید خیلی جلوتر هم می بودیم. وقتی مقداری از فاز اول باقی مانده و منابع اعتباری فاز دوم نیز تامین نشده بنابراین باید مسئولان کشوری باید فکر جدی تری کرده و به آن شتاب و سرعت بدهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: یکی از مشکلات اجرایی نشدن، طرح تخصیص و تامین آب است که از شورای عالی آب تا هیئت دولت وجود دارد. بخشی از منابع مالی را می توان از صندوق توسعه گرفت ولی بخشی از آن را هم می توان از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی استفاده کرد.

رضایی عنوان داشت: دشت خوزستان که یک نعمت بزرگ است نباید با زهاب ها دچار مشکل شود. به هر حال در بلندمدت باید یک فکر جدی برای مدیریت زهاب ها داشت و نباید کشاورزی علیه کشاورزی باشد و با آبادی برخی اراضی دیگر اراضی را نابود کرد.

وی با انتقاد از اینکه چرا بخشی از طرح به شهرهای شمالی استان اختصاص داده نشده است، گفت: چرا طرح باید در یک منطقه اجرا شود؟ نباید تبعیضی بین نقاط مختلف استان در دریافت منابع عمومی قائل شویم. اولویت اول در فاز دوم باید به شهرهای اختصاص داده شود که اصلا در فاز اول مورد توجه نبودند.

رضایی در ارتباط با مسئله زهاب ها گفت: مدیریت پساب ها خیلی مهم است و باید چاره اندیشی لازم را در این زمینه داشت.

وی با اشاره به اینکه نباید تالاب شادگان خشک شود، بیان کرد: حیات تنها به زندگی در خانه ها نیست و باید محیط زیست، هور، فضای سبز، نخلستان ها، باغات و سایر اماکن طبیعی را حفظ کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: حداقل باید پنج تا ۶ درصد درآمدهای نفتی را به خوزستان برگردانیم و صرف مسائل عمومی این استان شود. در حقیقت وظیفه دولت است وقتی نفت و گاز از خوزستان می رود باید به خود استان هم توجه داشته باشیم. توسعه را در خوزستان ناحیه بندی کردیم. مثلا در خرمشهر و آبادان باید از مزیت منطقه آزاد استفاده کرد یا در ماهشهر از پتروشیمی؛ بر اساس مزیت های هر شهر توسعه آن را دنبال می کنیم.

رضایی بیان کرد: احداث شهرهای کشاورزی، صنعتی و تجاری از جمله برنامه های توسعه ای برای خوزستان است. مسئله آماده کردن محصول برای ورود به بازارهای جهانی و منطقه یکی از کارهایی است که باید تمهیدات زیرساختی آن از جمله کارخانه، سردخانه و صنایع جانبی را فراهم کرد.

وی در ارتباط با مشکلات زیرساختی توسعه کشاورزی صنعتی افزود: صنعت کشاورزی مسئله بسیار مهمی برای کشور است که اگر فعال نباشد پیشرفت نخواهیم داشت و ضعف دوم نبود بازاریابی است که باید نسبت به آن توجه بیشتری داشت.

رضایی گفت: حداقل چهار شهرک کشاورزی، صنعت و تجارت را باید در استان خوزستان ایجاد کنیم. تراکتورسازی، تولید تجهیزات و قطعات یدکی، آزمایشگاه آب، خاک، بذر، تولید بذرهای نمونه و یک شهر کامل برای پاسخگویی به تمامی نیازهای کشاورزی از صفر تا ۱۰۰ را باید داشته باشیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.