تشدید تنش‌های میان قاهره و ریاض بر سر بازدید هیئت سعودی از سد جنجالی در اتیوپی

اقدام هیئت بلندپایه سعودی در بازدید از یک سد جنجال‌برانگیز در اتیوپی، باعث افزایش تنش‌های میان عربستان و مصر شد.

تشدید تنش‌های میان قاهره و ریاض بر سر بازدید هیئت سعودی از سد جنجالی در اتیوپیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پرس تی‌وی، تنش‌های میان قاهره و ریاض پس از بازدید هیئتی بلندپایه از مقامات سعودی از سدی جنجال برانگیز در اتیوپی، افزایش یافت . روابط میان مصر و عربستان سعودی قبل از این بر سر چندین مسئله دچار تنش شده بود. دیدار هیئت سعودی از سد اتیوپی، خشم شمار زیادی از مصری‌ها را برانگیخت و آنها را به خیابان‌های قاهره کشاند. رسانه های مصر نیز به شدت به این اقدام سعودی‌ها حمله کردند و آن را اقدامی تلافی‌جویانه توصیف کردند. کارشناسان می گویند اقدام ریاض تنش میان دو کشور را بیش از پیش افزایش می دهد. 

«عبدالله الاشعل»، معاون سابق وزیر خارجه مصر، گفت این اتفاق شکاف میان قاهره و ریاض را افزایش می دهد. به نظر من این رویداد بیانگر جدی بودن اختلافات دو کشور است و روابط مصر و عربستان سعودی را خصمانه تر می کند. 
تحلیلگران همچنین معتقدند تنش میان دو کشور ممکن است باعث توقف حمایت عربستان سعودی از دولت مصر شود. 

الاشعل گفت: دولت مصر می خواست در مقابل برخورداری از حمایت عربستان سعودی، هدیه ای ارزشمند به ریاض بدهد و آن هدیه بخشی از خاک مصر بود. این اتفاق همزمان با مراسم جشن بازپس گیری شبه جزیره سینا از اسرائیل بود.

احداث سد نیروگاهی شش هزار مگاواتی روی رود نیل در اتیوپی عامل تنش در منطقه است زیرا مصر رودخانه نیل را آبراهی حیاتی برای خود می داند. مصر نگران است این سد باعث کاهش میزان آب این رودخانه و آسیب‌های زیست‌محیطی و اقتصادی به مصر شود. 

تنش میان عربستان سعودی و مصر پس از آن آشکار شد که قاهره در حمایت از قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت درباره سوریه رای داد؛ در حالیکه نماینده عربستان سعودی آن را دردناک و تاسفبار توصیف کرد. در واقع مصر با حمایت از دولت و ارتش سوریه در نبرد علیه تروریست‌ها، موضعی کاملا مخالف عربستان سعودی اتخاذ کرده است. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار