رد تفسیر استیضاح وزیران از سوی دادگاه عالی

برخی از منابع نزدیک به دادگاه عالی افغانستان اعلام کردند که این دادگاه با رد درخواست ریاست جمهوری، بر درستی تصمیم پارلمان در استیضاح چندی قبل ۷ وزیر تاکید کرده است.

رد تفسیر استیضاح وزیران از سوی دادگاه عالی

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، منابعی نزدیک به دادگاه عالی مدعی شدند که دادگاه عالی افغاانستان متن درخواست ریاست جمهوری در مورد تفسیر چگونگی استیضاح و رد صلاحیت هفت وزیر کابینه را رد کرده‌ است.

این منابع که نخواست نامشان فاش شود، می‌افزایند که دادگاه عالی افغانستان با حمایت از پارلمان بر عملی شدن تصمیم پارلمان و جایگزینی وزاری رد صلاحیت شده تاکید کرده است.

این در حالی است که آبان ماه گذشته پارلمان افغانستان وزاریی را که کمتر از 70 درصد بودجه خود را به مصرف رسانده بودند طی پنج روز مورد استیضاح قرار دادند.

در مجموع پارلمان افغانستان 16 وزیر دولت را استیضاح کرد که از این میان 7 نفر از وزرا شامل وزرای امور خارجه، حمل و نقل، تحصیلات عالی، مخابرات، معارف، فواید عمومی و کار و امور اجتماعی را پس از استیضاح به دلیل عدم مصرف بودجه توسعه‌ای و تخلفات در مصرف بودجه، سلب صلاحیت کردند.

با این حال، «شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری کشور رد صلاحیت وزیران را از نظر قانون اساسی موجه نمی‌داند.

همچنین اشرف غنی رئیس جمهور نیز در دیدار با کمیسیون‌های پارلمان افغانستان معرفی و جایگزینی وزرای ردصلاحیت شده از سوی پارلمان را پر هزینه و زمان بر دانسته بود.

وی از دادگاه عالی خواسته بود تا این مورد را بررسی کند و صلاحیت‌های پارلمان را در خصوص استیضاح وزرا روشن سازد.

دولت با تاکید بر ادامه کار وزرا اعلام کرده بود که تا تکمیل بررسی‌های دادگاه عالی درباره استیضاح وزرا، آنها همچنان به کارشان ادامه خواهند داد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.