بازنگری سرفصل های آموزشی رشته کاردرمانی/ ارائه خدمات 4 هزار کاردرمانگر در کشور

بازنگری سرفصل های آموزشی و بروز رسانی واحدهای درسی همراه با پیشرفت های جهانی از موضوعاتی است که باید در شورای تخصصی کاردرمانی به آن پرداخته شود

بازنگری سرفصل های آموزشی رشته کاردرمانی/ ارائه خدمات 4 هزار کاردرمانگر در کشور/ جایگاه اجتماعی کاردرمانگران نیازمند بازنگری استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛افسون حسنی مهربان مدیرگروه دانشگاه علوم پزشکی ایران دربیست و یکمین کنگره کاردرمانی که در سالن اجتماعات شهیداحمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد؛ گفت: در سال های اخیر شاهد رشد کمی کاردرمانی کشور بودیم و در حال حاضر 4 هزار نیروی کاردرمانگر در کشور وجود دارد.

وی گفت: تغییر استاندارهای لازم در مراکز آموزشی،بازنگری سرفصل ها، ایجاد زیرساخت های علمی آموزشی متناسب با محتوا از موضوعاتی است که باید در بورد تخصصی کاردرمانی به آن بپردازیم.

مهربان افزود: تربیت نیروهای کاردرمانی با بروزرسانی متون پیشرفته از نیازهای کشور است  و برای ارائه هرچه بیشتر و بهتر خدمات باید در این حوزه به صورت تخصصی گام برداریم.

وی برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه های تخصصی، دورهای بازآموزی را از فعالیت های علمی انجمن کاردرمانی برشمرد و افزود: امیدواریم طی سال های آینده شاهد توسعه بیشتر خدمات کاردمانگران کشور در اقصی نقاط ایران باشیم.

رفع  کمبود گروه های آموزشی کاردرمانی 
در ادامه این مراسم سیدعلی حسینی رییس بورد تخصصی کاردرمانی وزارت بهداشت؛ افزود: رشته کاردرمانی در یک دهه گذشته رشد خوبی داشته و به همت گروه های آموزشی شاهد توسعه زیرساخت های رشته در کشور هستیم.

وی در ادامه افزود: تعداد کاردرمانگران کشور یکی از شاخصه های تاثیرگذار است و درصدد توسعه نگاه کیفی با در نظرداشتن آموزش و پژوهش هستیم که دغدغه اصلی  ما در وزارت بهداشت  تلقی می شود.

 رئیس بورد تخصصی کاردرمانی وزارت بهداشت کمبود گروه های آموزشی، رابطه با دانشگاه ها ، محدودیت منابع انسانی و فیزیکی را از دیگر محورهای مورد بحث و بررسی وزارت بهداشت دانست.

وی ضمن اظهار خرسندی از شناخته شدن رشته کاردرمانی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: توسعه زیرساخت و کیفی ساز درکنار کمیت نیز در جلسات بورد تخصصی مطرح  است و در این جلسات  تغییرسرفصل برخی مقاطع تحصیلی نیز مدنظر است که به شورای عالی برنامه ریزی ارسال می شود .

حسینی دخالت های غیرحرفه ای در حوزه توانبخشی را غیرقانونی دانست و  از جلسات متعدد با نظام پزشکی کشور در خصوص رفع  دخالت های غیرحرفه ای در حوزه کاردرمانی کشور خبر داد.

وی در پایان خواستار اهتمام و مشارکت علمی و عملی گروه های آموزشی  در رفع نیازهای رشته کاردرمانی در تمام استان های کشور شد تا شاهد ارائه هرچه بیشتر و بهتر خدمات علمی و بالینی این حوزه باشیم.

جایگاه اجتماعی کاردرمانگران نیازمند بازنگری است
در ادامه مراسم حق گو عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، افزود: گسترش مساله کیفی آموزش کاردرمانی در کنار آموزش های عملی کلینیکی و ارائه خدمات کلینیکی یکی از نکاتی است که مغفول مانده است.

وی در ادامه اظهار داشت: نقش خارج از کلینیک کاردرمانگران در جامعه ، طرح ها و برنامه های اجتماعی کمرنگ است و باید پتانسیل عظیم کاردرمانگران در کشور بکارگرفته شود.

حق گو بر اضافه کردن و تصویب طرح های بین رشته ای با توجه به پیشرفت و گسترش فناوری، لزوم استفاده درمانگران در فناوری تاکید کرد و این مهم را مکمل رشته های کاردرمانی دانست.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: در کشورهای دیگر خدمات توانبخشی در بخش های گوناگون اجتماع بکار گرفته می شود که این مهم زمینه ساز پیشگیری از اختلالات حاد،درمان برخی اختلالات، پیشگیری از عوارض آسیب های اجتماعی و مهمتر از همه ارتقاء نظام سلامت است.

وی با اشاره به تاثیرات سازنده مداخلات کاردرمانی افزود: با توجه به پتانسیل دانش آموختگان کشور باید به فکر ایجاد و توسعه رشته ای بین رشته ای در بخش توانبخشی بویژه کاردرمانی بود تا شاهد ارائه هرچه بیشتر و بهتر خدمات در این عرصه بود.

گفتنی است؛ بیست و یکمین کنگره کاردرمانی با شعار کاردرمانی، تلفیق و مشارکت در جامعه با 15 امتیاز بازاموزی برای رشته‌های کاردرمانی ،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی از اول لغایت سوم دی ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می گردد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار