اهواز؛

میوه ها و سبزی ها عامل پیشگیری از بیماری ها

مسئول واحد تغدیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: میوه و سبزی ها دو گروه مهم هرم غذایی هستند که به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون می توانند از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کنند.

میوه ها و سبزی ها عامل پیشگیری از بیماری هابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهنوش صاحبدل ،مسئول واحد تغدیه مرکز بهداشت خوزستان اظهارکرد: میوه و سبزی ها دو گروه مهم هرم غذایی هستند که به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون مثل ویتامین های گروه B، ویتامینC ،A و املاح معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی (ضدسرطان)، می توانند از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کنند.

افزود: مصرف روزانه میوه و سبزی از عوامل مهم پیشگیری از سرطان است که این اثر مربوط به آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئید، کاروتنوئید، ویتامین C، ویتامین A، فولات و فیبر غذایی است. این مواد به عنوان مسدود کننده یا سرکوب کننده تومورهای سرطانی نقش بسزایی دارند.

همچنین فیبر موجود در میوه ها و سبزی ها در پیشگیری از سرطان ها به ویژه سرطان های دستگاه گوارش نقش بسزایی دارند و به دلیل دارا بودن فیبر بالا می توانند با کاهش جذب و کاهش روند آزاد شدن قند در خون احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

وی ادامه داد: میوه ها و سبزی ها دارای عنصری به نام پتاسیم هستند که یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است و کمبود آن در بدن می تواند زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا باشد. بنابراین از طریق مصرف روزانه سبزی هایی مانند جعفری، کرفس، لوبیا سبز و قارچ و میوه هایی مانند موز، گریپ فروت، زردآلو و طالبی که غنی از این عنصر هستند، می توان خود را در برابر بیماری های قلبی - عروقی و فشار خون بالا ایمن کرد.

مسئول واحد تغدیه مرکز بهداشت خوزستان اظهارکرد:فیبر موجود در سبزی ها با کاهش جذب چربی ها در روده، باعث کاهش تری گلیسرید و کلسترول بد خون می شود و در نتیجه خطر بیماری های قلبی - عروقی را کاهش می دهد؛ همچنین وجود فیبر در سبزی ها به دلیل کاهش جذب مواد قندی و چربی ها و افزایش احساس سیری با توجه به پائین بودن کالری سبزی ها به ویژه سبزی های برگی از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می کند.

صاحبدل گفت: آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C و A نقش مهمی در حفظ سلامت و شادابی پوست و مو دارند. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی با افزایش رشد سلول های پوست باعث حفظ سلامت پوست و مو می شود. این ویتامین ها با مصرف روزانه سبزی ها و میوه های تازه تامین می شوند.
وی افزود: توصیه می شود برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از بیماری ها روزانه حداقل سه واحد از گروه سبزی ها و 2واحد از گروه میوه ها مصرف کنید.

بیماری های غیرواگیر مهمترین دلیل مرگ و میر در کشور ما بشمار می رود به طوریکه 76 درصد کل بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد.

 انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.