در جلسه شورای امنیت ملی افغانستان صورت گرفت

بررسی تقویت نقش زنان و جامعه مدنی در پروسه صلح

شب گذشته جلسه شورای امنیت ملی به ریاست محمد اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد.

مبحث تقویت نقش زنان و جامعه مدنی در پروسه صلح بررسی شدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در این جلسه استراتژی ملی صلح و مصالحه جمهوری اسلامی افغانستان که بر روی سطوح سیاسی و استراتژیک، تحقق اهداف اساسی صلح پرورانه، تعریف مجدد و شناسایی مکانیزم واضح تطبیق پروسه صلح، اصلاح ساختارها و تشکیلات، تقویت هرچه بیشتر نقش زنان و جامعه مدنی در پروسه صلح، تقویت مکانیزم‌های حساب دهی و تأمین شفافیت، نظارت، اعتبار و مؤثریت تمرکز دارد، مورد بحث قرار گرفت.

 این استراتژی بر اساس تجارب و دروس آموخته شده از گذشته و شرایط امروزی به هدف انجام مذاکرات سیاسی، ایجاد اجماع ملی و زمینه‌سازی تهیه پلان ملی صلح و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ صلح جهت تحقق صلح پایدار در کشور تدوین شده است.

 شورای امنیت ملی با ابراز امتنان از شورای عالی صلح در راستای تدوین این استراتژی،  بر تداوم پروسه صلح بین الافغانی در چارچوب مکانیزم های شفاف و مؤثر و سهم گیری فعال تمام اقشار جامعه بویژه زنان و جامعه مدنی، تأکید نمود.

 در این جلسه از تمام مردم صلح پرور افغانستان خواسته شد تا همگام با شورای عالی صلح در راستای تحقق مقاصد اساسی این استراتژی که همانا تحقق صلح عادلانه و پایدار، ترویج و نهادینه سازی فرهنگ صلح و شکوفایی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بهره مندی مردم از حقوق شان در کشور میباشد، تلاش ورزند.

 شورای امنیت ملی بعد از بحث های همه جانبه و بررسی پیشینه فعالیت های شورای عالی صلح و برنامه های آینده آن هدایت لازم را در رابطه صادر نموده و قرار شد تا با توجه به بحث‎های جلسه، استراتژی ملی صلح و مصالحه جمهوری اسلامی افغانستان به جلسه بعدی شورای امنیت ملی ارایه شود.

 در ادامه، وزرای دفاعی و امنیتی در مورد وضعیت امنیتی کشور بویژه ولایات هلمند، ننگرهار، ارزگان، فراه، قندهار، غور، فاریاب، بادغیس و کندز گزارش ارائه کردند.

 جلسه بعد از بررسی همه جانبه تهدیدات امنیتی، هدایات لازم به منظور بهبود وضعیت امنیتی، به ارگانهای ذیربط صادر نمود.

 جلسه شورای امنیت ملی همچنان گزارش محترم دادستان کل را در رابطه به چگونگی آغاز روند تحقیقات حادثه اخیر به ارتباط ادعای آقای احمد خان ایشچی، استماع نموده و در این راستا تصمیم لازم اتخاذ گردید.

شفقنا نوشت: در پایان طرح پلان محو کشت کوکنار برای سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در جلسه ارایه گردید. شورای امنیت ملی طرح مذکور را در پرنسیب مورد تأیید قرار داد و هدایات لازم را جهت تطبیق آن به مراجع مربوطه صادر نمود و از ارگانهای دفاعی و امنیتی و اداره مستقل ارگان های محلی خواست تا همکاری های شانرا در راستای نابودی مزارع کشت کوکنار افزایش دهند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار