فروش میلیاردی دمنوش‌های لاغری درتلگرام

تا دل تان بخواهد، اینترنت پر است از تبلیغات محصولات مربوط به لاغری. از رژیم های ۲۱ روزه، ۲۰ روزه و... بگیرید تا مصرف انواع دمنوش‌ها که این آخری، حتی کانال های متعدد تلگرامی شان هم حسابی گرفته و کلی مشتری برای خودشان دست و پا کرده اند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،یک عده اصلا کارشان همین است. بگردند، نیازسنجی کنند و بعد انگشت بگذارند روی همان چیزی که مردم به آن نیاز دارند و بعد از آن سوء استفاده کنند. بین این همه موضوع جور واجور برای سوء استفاده، مگر سوژه ای داغ تر از رفع چاقی و رسیدن به تناسب اندام هم وجود دارد؟

وارد یکی از این گروه های بازاریابی دمنوشها که می شوی، چشمت از دیدن آن همه تبلیغ سیاهی می رود. همه جور دمنوشی در بساطش پیدا می شود. معجون دریایی، نعناع فلفلی، دارچین، عسل و آلوئه ورا، چای ترش، ریز میوه و....فقط همین نیست. این وسط توصیه های پزشکی رنگارنگ و بدون منبع علمی که خود ادمین، گاه گداری خرج می کند، تعارف تکه پاره کردن ها و تشکر اعضای گروه از ادمین که دمنوش ها را به آنان معرفی کرده، حسابی دیدنی است.
 
فضای کلی گروه شاد وخوشحال است. یکی از مشتری ها صدایش را روی سرش انداخته و با خوشحالی به اعضای گروه می گوید که قبلا مانتوی شماره ۴۴ می پوشیده، از وقتی دمنوش ها را خورده، سایز بدنش کم شده و حالا مانتوی شماره ۴۲ تنش می کند. بقیه هم با گذاشتن شکلک تشویق برایش کف می زنند و هورا می کشند. ادمین که خوب می داند چه گلی کاشته، برای این که انگیزه اعضای گروه را برای استفاده از دمنوش ها دو برابر کند، چند دقیقه یک بار سرو کله اش پیدا می شود و با لحن مهربان و اغوا کننده ای به آن ها تذکر می دهد و می گوید:«دوستانی که دمنوش ها رو تهیه کردن، صادقانه می گم این ها اومدن به شما کمک کنن، نه این که چند روز بخورین و بعد بذارین داخل کابینت. قدر خودتون رو بدونین و به موقع استفاده کنین. آیا ارزشش رو نداره؟ از عزیزان هم میخوام که عکس دمنوش های مصرفی شونو بذارن، ما به فکر همه شما هستیم.»
 
نهیب ادمین کار خودش را می کند و تعدادی از خانم ها و آقایانی که عضو گروه هستند، با گفتن جملاتی مثل «خیال تون راحت ما جدی هستیم»، «اینم از دمنوش من» و... خیال ادمین را راحت می کنند که به هدفش رسیده و دمنوش ها را به خورد مشتری هایش داده است. هر چند دقیقه یک بار هم یکی از اعضا  به درخواست ادمین، تصویر لیپتون دمنوش یا لیوان حاوی دمنوشش را در گروه می گذارد و بعد مدیر گروه شکلک خنده رضایتمندانه ای پرت می کند وسط جمع.
 
اقدامات هیجان انگیز و مهیج ادمین در میان چاق سلامتی خانم های تازه وارد گروه با مهارت تمام همچنان ادامه دارد. چند دقیقه بعد فهرستی از انواع و اقسام بیماری ها از دیابت، کاهش فشار فشار خون، کبد چرب، درمان عفونت های پوستی، چربی خون، کم خونی بگیرید تا آسم، تنگی نفس، پوکی استخوان، گرفتگی عروق قلب، افسردگی و میگرن وسط گروه ردیف می کند و با زبان بی زبانی و آوردن چند توصیه پزشکی باز هم بی منبع، به اعضای گروه اطمینان می دهد که با مصرف دمنوش هایش، دکان همه پزشکان تخته می شود.
 
برای اطلاع از قیمت دمنوش های معرفی شده  در این گروه با ادمین صحبت کردیم، از او پرسیدم ممکن است نشانی شرکت خود را بدهید، پاسخ داد: ما جای خاصی نیستیم، شما در همینجا به من سفارش می دهید و من آدرس شما را  می گیرم و محصولات را به نشانی تان ارسال می کنیم و قیمت یک پک ۱۰۰ روزه ، ۴۸۰ هزار تومان است. از او می پرسم ضمانت تاثیر محصولات شما چیست، تعدادی پیام برایم ارسال می کند از تعریف و تمجیدهایی که مصرف کنندگان از محصولاتشان کرده اند.  
 
دمنوشها باعث کاهش وزن کاذب می شوند
 

دمنوش ها تا حدودی خواص درمانی دارند، اما نه به آن شدت و غلظتی که در کانال ها و گروه های تلگرامی در مورد آن ها صحبت می شود. این ها را دکتر محمد حسین عزیزی، رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی تهران به سلامت آنلاین می گوید و ادامه می دهد: دمنوش ها به تنهایی کاری از پیش نمی برند و اگر فردی می خواهد لاغر شود، ورزش و استفاده از یک رژیم غذایی خاص،  باید جزء برنامه روزانه اش باشد.
 
به قول عزیزی، سوای دمنوش ها، مصرف  سبزی ها و میوه هایی مثل سیب و انار، به دلیل فیبری که دارند، تا حدودی در کاهش وزن و چربی سوزی موثر هستند، اما مشکل فرد را به تنهایی حل نمی کنند و لازم است فرد علاوه بر ورزش، از یک رژیم غذایی زیر نظر متخصص تعذیه استفاده کند.
 
دکتر علی کشاورز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با این دیدگاه عزیزی موافق است و او نیز تصریح می کند: این ادعاها مبنای علمی درستی ندارند و نباید روی آن ها حسابی باز کرد. برخی مصرف کنندگان از خاصیت «مدر» بودن یا همان ادرار آور بودن دمنوشها بی خبر هستند و نمی دانند مصرف آن ها باعث کاهش آب بدن می شود. وقتی آب بدن کم می شود، طبیعی است که وزن بدن نیز کاهش پیدا می کند. کشاورز ضمن اشاره به این نکات، این را هم اضافه می کند که اگر فردی مصرف دمنوش را قطع کند، وزنش به حالت قبل برمی گردد. به گفته او، کاهش وزنی که در اثر مصرف دمنوش به وجود می آید، کاهش وزن کاذب بوده و اصل وزن سرجایش است.
 
دمنوش بیماریها را درمان می کند؟
 

در خصوص بیماری ها نیز با وجود ادعاهایی که سایت ها یا کانال های تلگرامی درباره خواص دمنوش ها مطرح می کنند، دمنوشی وجود ندارد که بیماری فرد را از بیخ و بن درمان کند. عزیزی، رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ضمن گفتن این نکته، در مورد بیماری کبد چرب توضیح می دهد و می گوید: کسی که به این بیماری مبتلا است، نباید به این فکر کند که اگر از دمنوش استفاده کند، بیماری اش درمان می شود. به گفته او بیمارانی که کبدشان چرب است، علاوه بر انجام ورزش و داشتن یک رژیم غذایی خاص، باید داروهای شان را هم به طور مرتب مصرف کنند. در غیر این صورت ممکن است شرایط جسمی شان رو به وخامت بگذارد.
 
کشاورز، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز مشابه همین صحبت ها را در مورد بیماری دیابت مطرح می کند و می گوید: مصرف برخی دمنوش‌ها تا حدودی سطح قند بیمار مبتلا به دیابت را پایین می آورد، اما به این معنی نیست که بیمار تمام پرهیزهای غذایی و پزشکی را کنار بگذارد و یکسره از دمنوش استفاده کند. بنابراین عاقلانه نیست که بیمار دیابتی برای درمان بیماری اش به این گونه تبلیغات بی پایه و اساس تکیه کند.
 
گاهی اوقات بعضی مردم با این تصور که دمنوش‌ها از گیاهان دارویی ساخته شده اند و بی خطر هستند، بی قاعده از دمنوش ها استفاده می کنند. در حالی که برخی دمنوش ها در صورتی که با تشخیص و تجویز پزشک متخصص استفاده نشود، عوارض ناگواری به همراه دارند. عزیزی هم این موضوع را تایید می کند و می گوید: مصرف متعادل برخی دمنوش ها مثل چای سبز، آویشن یا نعناع، مشکلی به وجود نمی آورد، اما در مصرف بعضی از آن ها به دلیل این که ممکن است حاوی مواد سمی باشند، باید دست به عصا بود و با مشورت پزشک متخصص از آن ها استفاده کرد. چرا که  ممکن است جان مصرف کننده را به خطر بیندازد.
 
فریب تبلیغات تلگرامی را نخورید

 
به گفته کارشناسان در این که سودهای کلانی پشت تبلیغات چنین کانال های تلگرامی خوابیده است، شکی نیست. اما عده ای برای لاغر شدن و داشتن اندام متناسب حاضرند هر هزینه ای پرداخت کنند. غافل از این که به گفته عزیزی، کسانی که در گروه هایتلگرامی و در مورد دمنوش ها با دیگر اعضای گروه خوش و بش کرده و در مورد تجربیات خوب خود از مصرف دمنوش ها حرف می زنند، اغلب دوستان و اقوام همان کسانی هستند که کانال را مدیریت می کنند.
 
 به گفته او، گردانندگان این گروه ها به خوبی می دانند که مصرف کنندگان دمنوش ها هرگز نمی توانند طبق برنامه ای که به آن ها داده شده است عمل کنند و از این موضوع نیز  آگاهند که مشتریان نمی گویند چرا بیماری مان درمان نشد و چربی های مان نسوخت؟ چون می دانند هیچکس وقت این را ندارد که به موقع از دمنوش ها استفاده کند.
 
رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی، همچنین در ادامه صحبت هایش به استانداردهای کاهش وزن نیز گریزی می زند و می گوید: وزن کم کردن دل بخواهی نیست و این طور نیست که فرد در هفته یا ماه هر چقدر خواست وزن کم کند. بهترین حالت این است که فرد در طی یک هفته و زیر نظر متخصص تغذیه، نیم کیلو کاهش وزن داشته باشد. در صورتی که این روال زیر نظر متخصص تغذیه طی نشود، فرد دچار ریزش مو، کمبود املاح و مشکلات گوارشی خواهد شد.
 
منبع: سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.