کرمانشاه؛

آماده سازی نسخه اولیه سند آمایش استان

نسخه اولیه سند آمایش استان تا یک ماه آینده ارائه خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مدیر اجرایی طرح مطالعات آمایش استان کرمانشاه گفت: نسخه اولیه سند آمایش استان تا یک ماه آینده ارائه خواهد شد.

جمال فتح الهی افزود: آمایش سرزمین شامل اقدامات سامان­دهی و نظام­ بخشی به فضای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی در سطوح ملی، منطقه­ ای و استانی است که بر اساس تدوین اصلی­ ترین جهت­ گیری­­ های توسعه بلندمدت کشور با تکیه بر قابلیت ­ها، توانمندی ­ها و محدودیت­ های یک منطقه در یک برنامه­ ریزی هماهنگ و بلندمدت صورت می ­گیرد.

وی افزود: خروجی این مطالعات به عنوان سند بالادست، الگوی تهیه و تدوین برنامه ­های توسعه پنج ساله و سایر برنامه‌های توسعه ­ای در سطح استان خواهد بود.

فتح الهی اظهار کرد: در مباحث توسعه همواره یکی از موارد ضعف و شکست برنامه ها عدم ارتباط منسجم و ارگانیگ بین نهادهای تصمیم گیر و سیاست گذار و بدنه علمی عنوان می شود، لذا از چندی پیش مدیریت ارشد استان بر این امر تاکید داشتند که با توجه به مجموعه ناکامی و مشکلاتی که امروزه گریبانگیر استان در زمینه‌های مختلف است، باید زمینه مشارکت فعال و مسئولانه دانشگاه جهت کمک به رفع این مشکلات فراهم شود.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی افزود: از سوی دیگر آسیب­ شناسی مطالعات آمایش انجام گرفته پیشین و نیز تجربه مطالعات آمایش سال 1385 استان نشان می‌داد استان‌هایی که بر توانمندی­های بومی و نیروهای دانشگاهی همان استان تکیه کرده‌اند، موفقیت بیشتری داشته‌اند و این امر باعث شد تا مقدمات واگذاری مطالعات آمایش سرزمین به دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر استان فراهم آید.

فتح الهی گفت: تصمیم واگذاری انجام مطالعات آمایش استان کرمانشاه به دانشگاه رازی خردادماه 1393 در کارگروه آمایش اتخاذ و از آذر همان سال کار شروع شد. به منظور اجرای این مطالعات، ابتدا دبیرخانه مطالعات آمایش استان راه‌اندازی شد و در قدم بعدی تخصص‌های مرتبط با این مطالعات بر اساس شرح خدمات مطالعات استخراج گردید. سپس با کمک بانک‌های اطلاعاتی موجود در دانشگاه رازی و مرکز هم‌اندیشی جهاد دانشگاهی و سایر منابع موجود، نیروی‌های متخصص در این موضوعات شناسایی و از آنها خواسته شد که پروپوزال هایی از بخشهای مطالعاتی مرتبط با شرح خدمات تهیه کنند.

وی گفت: 53 نفر از اعضای هیات علمی و دانش آموختگان ساکن در استان، مطالعات وضع موجود را بر اساس چارچوب شرح خدمات در قالب 9 گروه پژوهشی (مطالعات فرهنگی- اجتماعی، منابع طبیعی و محیط زیست، مطالعات اقتصادی، مطالعات اقتصاد دانش‌محور، تحليل ساختار فضايي موجود، توصيف و تحليل پيوندهاي اصلي بين سكونتگاه ها، ملاحظات سياسي و تهدیدات در آمايش استان، تحليل اداری-سازمانی، سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS) انجام داده‌اند و خروجی این مطالعات تا به حال حدود شش هزار صفحه گزارش است. تلفیق این مطالعات هم انجام شده و نسخه اولیه سند آمایش استان تا یک ماه آینده ارائه خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: در جریان این مطالعات تجربه انجام یک کار مطالعاتی گروهی نیز در استان ظرفیت سازی شد که در نوع خود بی نظیر است.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالعات آمایش زمان بر است، گفت: حداقل زمان تکمیل این مطالعات سه سال بوده است و استان تهران به عنوان استانی که بیشترین ظرفیت پژوهشی کشور را دارد، از سال 1385 این مطالعات را شروع کرده و تا بحال حتی تلفیق مطالعات آن هم انجام نشده است. در استان اصفهان نیز فرایند این مطالعات از سال 1385 تا پایان سال 1393 به طول انجامید.

فتح الهی در پایان گفت: تابحال 13 استان(استان های خوزستان، قزوین، مرکزی، لرستان، همدان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، اردبیل، اصفهان، آذربایجان غربی و قم) این مطالعات را به اتمام رسانده‌اند.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.