بندرعباس؛

نان، خرما و هندوانه زینت بخش سفره شب یلدا درهرمزگان

شب یلدا یا شب چله در میان مردم هرمزگان همچون دیگر اقوام ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، شب یلدا مردم ایران از انواع آجیل، خشکبار و میوه همچون انار و هندوانه به عنوان مواد غذایی مفید برای تندرستی بدن استفاده  می کنند، اما سفره هرمزگانی ها در این شب با خوراکی های سنتی  دیگری تزیین می شود.

مختاری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به جایگاه خرما در سفره شب یلدا هرمزگانی ها گفت: ساحل نشینان هرمزگانی از خرما و فرآورده های آن در تهیه و پخت انواع شیرینی های محلی استفاده می کنند.

وی رنگینگ، خرمای روغنی و خرما ارده را از مهمترین خوردنی های سفره شب یلدا در استان نام برد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: پخت نان های محلی همچون نان  تومُشی، رگاگ و غذای محلی هواری ماهی سوری یا ماهی هوور از جمله آیین های سنتی شب یلدا در بین مردمان هرمزگان است.

مختاری افزود: جمع شدن در خانه بزرگ خانواده، خواندن شاهنامه، اشعار حافظ و تفال به آن از دیگر آداب شب یلدا در هرمزگان است.

وی گفت: درشب چله پدر بزرگ و مادر بزرگ ها که در گویش محلی بپ گپو و مم گپو نامیده می شوند پای سفره با خواندن شعر های محلی و بیان مَتَل های قدیمی فرهنگ کهن این سرزمین را به  جوانترها و کودکان  منتقل می کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان،  تامین هندوانه شب یلدای نقاط مختلف کشور را یک افتخار برای هرمزگانی ها برشمرد و گفت: این محصول در شهرستان میناب کشت می شود تا شب یلدا پای سفره ایرانیان قرار گیرد.

گستراندن سفره شب یلدا در خانه های هرمزگانی ها بهانه ای است تا فرهنگ احترام به بزرگان، رفع کدورت ها، ترویج مصرف غذاهای سالم  و پایبندی به سنت های بومی  به نسل بعد منتقل شود.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار