شیراز؛

آیین مردم فارس در زادروز مهر/حافظیه در زادروز مهر به روایت تصویر

مردم استان فارس زادروز مهر را جشن گرفته و آداب و رسوم خاص خود را به جای می آورند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مردم استان فارس در شب یلدا که طولانی ترین شب سال است به دیدار یکدیگر می روند و با مهیا کردن انواع خوراکی ها، گفت وگو، مزاح کردن با یکدیگر، گفتن خاطره، مشاعره و تفال به دیوان حافظ، این شب را جشن می گیرند.

سیدمحمود شجاعی کارشناس ارشد ادبیات فارسی با بیان اینکه یکی از مراسم های مهم ایرانیان جشن شب یلدا است ادامه داد: این جشن 30 آذر 1387 به عنوان میراث معنوی ایران به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه مردم استان فارس در شب یلدا مانند سایر نقاط کشور مراسم خاصی دارند افزود: خانه تکانی و تبریک گفتن چهره به چهره، همچنین بیدار ماندن تا سپیده دم و گسترانیدن سفره ای مانند سفره نوروز از آن جمله است.

محمود شجاعی اظهار کرد: در سفره که به شب یلدا اختصاص دارد  آینه، گل نرگس، قاب عکس حضرت علی (ع)، آب سرد و چند لاله قرار می دهند و اسپند دود می کنند.

همچنین امیر حسین حکمت نیا مدرس دانشگاه در شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز بیان کرد: از جمله خوراکی های گرم که بر سر سفره شب یلدا گذاشته می شود شامل رنگینک ارده شیره، ارده و خرما است.

وی تصریح کرد: از انواع میوه ها همچون انار، هندوانه، سیب، مرکبات و انگور اغلب قرمز آن بر سر سفره گذاشته می شود چون معتقدند قرمزی نماد زندگی و خورشید است.

این باستان شناس شیرازی با بیان اینکه آجیل شیرین نیز در این سفره گذاشته می شود ادامه داد: آجیل شیرین مخلوطی از نخودچی کشمش، انجیر، شکرپنیر ، توت خشک، مویز، قصبک، برگه هلو، قیصی، مغز بادام ، برنجک و مغز گردو است.

هویج پلو، کلم پلو و سیر پلو از از غذاهای رایج شیرازی ها در شب یلدا است.

همچنین شیرازی ها معتقدند آدمی دارای دو طبع گرم مزاج و سرد مزاج است و معمولا در شب یلدا سرد مزاج ها اگر بخواهند طبع‌شان برگردد باید چیزهای گرم بخورند و برعکس گرم مزاج ها باید چیزهای سرد بخورند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: از دیگر اعتقادات مردم فارس آن است که در صورت خوردن هندوانه در این شب از گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان هستند.

حکمت نیا افزود: درست کردن هفت تخم گیاهی در فسا، قربانی کردن در کازرون، شیربرنج در مرودشت، پختن کماچ ( نوعی شیرینی ) در داراب و آش دوغ در فیروزآباد از دیگر آداب و رسوم مردم فارس در شب یلدا است.

وی اظهار کرد: تفال با دیوان حافظ، ختم انعام، خواندن قرآن، شاهنامه خوانی، قصه‌هایی از عشق جاودانه شیرین و فرهاد، معما، شعبده بازی، ترانه خوانی و عاشیق ( موسیقی ) از دیگر مراسمی است که بین مردم فارس رایج است.

در فرهنگ فارسی معین، یلدا واژه ای سُریانی و به معنای تولد و زایش است یعنی تولد مهر (متیرا) در شب اول زمستان که بلندترین شب سال است و ایرانیان به یُمن تولد مهر در این شب جشنی برپا می کنند. 

حافظیه در زادروز مهر به روایت تصویر
شیرازی ها در کنار آرامگاه حافظ شب یلدا را جشن گرفتند.

مردم استان فارس در شب یلدا که طولانی ترین شب سال است به دیدار یکدیگر می روند و با مهیا کردن انواع خوراکی ها، گفت وگو، مزاح کردن با یکدیگر، گفتن خاطره، مشاعره و تفال به دیوان حافظ، این شب را جشن می گیرند.

اما عده ای از مردم شیراز امشب با حضور در جوار آرامگاه حافظ و تفال به دیوان این شاعر بزرگ پارسی، شب یلدا را سپری کردند.
آیین مردم فارس در زادروز مهر

آیین مردم فارس در زادروز مهر

آیین مردم فارس در زادروز مهر

آیین مردم فارس در زادروز مهر

آیین مردم فارس در زادروز مهر

آیین مردم فارس در زادروز مهر

آیین مردم فارس در زادروز مهر/حافظیه در زادروز مهر به روایت تصویر

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۲۲ ۰۱ دی ۱۳۹۵
زمستون سرد شما سراسر سلامتی و سعادت در کنار کانون گرم خانواده
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۱۰:۱۹ ۰۱ دی ۱۳۹۵
ایشالله همه سنتهای قشنگ ایرانی ثبت و حفظ بشه
آخرین اخبار