رویترز گزارش داد:

فیلیپین به حکم دادگاه لاهه درباره دریای جنوبی چین پایبند می‌ماند

وزیر خارجه فیلیپین اعلام کرد کشورش به حکم دادگاه بین‌المللی درباره مناقشه دریای جنوبی چین پایبند می‌ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، روز دوشنبه، دولت فیلیپین اعلام کرد از حکم دادگاه درباره حاکمیت دریای جنوبی چین منصرف نخواهد شد. پیشتر دادگاه بین‌المللی اعلام کرد چین با به خطرانداختن قایق‌ها و پروژه‌های نفتی فیلیپین، حق حاکمیت این کشور را نقض کرده است.

این پرونده که به وسیله دولت پیشین فیلیپین تنظیم شده بود، روابط این کشور با چین را تنش‌هایی روبرو کرد. این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن "رودریگو دوترته" – رئیس جمهور فیلیپین – تحولاتی در سیاست این کشور صورت گرفت.

دوترته حکم این دادگاه را مهم جلوه نداده است و اعلام کرده است در مذاکرات با چین نقش خاصی را ایفا نخواهد کرد.

روز شنبه، وی گفت حکم این دادگاه را کنار خواهد گذاشت و فشاری به چین وارد نخواهد کرد.

این در حالی است که روز دوشنبه، وزیر خارجه فیلیپین گفت احیای روابط با چین از اولویت‌های دوترته است و همچنین افزود دولت در حال فعالیت برای اعتمادسازی دوباره با پکن است.

وی در ادامه افزود: "دولت (فیلیپین) به حکم این دادگاه احترام می‌گذارد و مفاد آن را در رابطه با مناقشه دریای جنوبی چین اجرا خواهد کرد. می‌خواهم بار دیگر متذکر شوم رئیس جمهور پیشتر نیز اعلام کرده بود از مفاد این حکم منصرف نخواهد شد."

مدتی پس از وزیر خارجه فیلیپین، دوترته در یک سخنرانی گفت درباره مسئله مناقشه دریای جنوبی چین و حکم دادگاه درباره آن در زمان دیگری اظهار نظر خواهد کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار