معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد:

فرهنگ کتابخوانی ایجاد کنیم/ پژوهش برتری در سال‌های 92 و 93 نداشتیم

انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر از اتفاقات خوبی است که کتاب و کتابخوانی برای ما رقم می‌زند.

فرهنگ کتابخوانی ایجاد کنیم
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر امروز در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، در این نشست خبری مسئله کتاب و کتابخوانی را یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی دانست و اظهار داشت: یکی از عالی‌ترین مسائلی که خیلی عمیق می‌تواند در نسل‌های آینده موثر باشد و ارزش‌های انقلابی و اسلامی را منتقل کند، کتاب و کتابخوانی است. لذا سازمان تبلیغات اسلامی در تولید محتوا و نشر و توزیع کتاب‌هایش برنامه‌های مختلفی دارد. بنابراین مسئله کتاب و کتابخوانی برای انتقال ارزش‌های اسلامی موثر است.

وی افزود: نیاز جامعه ما باید به عنوان یک شور و شعور فرهنگی پیگیری شود. اولین اتفاقی که در عادت خوب کتابخوانی برای ما می‌افتد، پر کردن اوقات فراغت است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر از اتفاقات خوب دیگری است که کتاب و کتابخوانی برای ما رقم می‌زند و البته امروزه ما فرهنگ کتابخوانی نداریم و باید این فرهنگ را ایجاد کنیم؛ یعنی خانواده‌هایی که کتابخوان باشند بچه‌هایشان هم آرام آرام به کتاب و کتابخوانی عادت می‌کنند.

دبیر ششمین جشنواره کتاب دینی و پژوهش برتر ادامه داد: انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی و انقلابی و ایجاد وحدت و انسجام ملی از اتفاقات دیگری هستند که با گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای ما می‌افتد.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی اظهار داشت: از پیامدهای خوب دیگر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌توان به ایجاد انگیزه برای تولید علم و پیشرفت در فناوری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رشد فضیلت‌ها و ملاک‌ها و معیارهای الهی در بین جوانان و نوجوانان و همگرایی برون مرزی بین مسلمین و مستضعفین جهان اشاره کرد.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: با این اهداف و انگیزه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی وارد کاری شد که در آن کتاب‌های خوب و موثر، نویسندگان موثر و انتشاراتی‌های موثر دیده شوند. بنابراین جشنواره کتاب دینی و پژوهش‌های برتر آغاز به کار کرد. البته این جشنواره در گام‌های نخست فقط به انتخاب کتاب دینی می‌پرداخت اما در دوره‌های بعدی بخش پژوهش را نیز به آن افزودیم.

دبیر ششمین جشنواره کتاب دینی و پژوهش‌های برتر تصریح کرد: جشنواره ششم در سال 93 و تا دی ماه همین سال به واسطه مکاتبات و خریدهای سازمان تبلیغات اسلامی شاهد رسیدن حدود 6 هزار کتاب به دبیرخانه بود.

وی گفت: این جشنواره هم اکنون کار خود را در گروه‌های ده‌گانه‌ای چون علوم قرآنی و حدیث، فقه، فلسفه، کلام، اخلاق،‌ انسان و مضامین اسلامی، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی، علوم سیاسی و انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، ادبیات اسلامی و رمان، کودک و نوجوان دنبال می‌کند و رویکرد ما در انتخاب کتاب برتر ابتکار مولفان و پرداختن به یکی از موضوعات سه گانه زیربنایی علمی، سیاستگذاری و ارائه برنامه‌های اقدامی است.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی تصریح کرد: بنابراین زمینه گروه‌های ده گانه ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر پس زمینه‌ای قوی، علمی و کاربردی است و ما معتقدیم که از اندیشه رهبری خیلی خوب استفاده کردیم و ایشان را کارشناس برتر می‌دانیم.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ما امسال 14 اثر شایسته تقدیر داریم که از این میان 12 اثر شایسته تقدیر و دو اثر برتر هستند؛ البته در بخش علوم تربیتی اثر برتر و شایسته تقدیر نداشتیم.

دبیر ششمین جشنواره کتاب دینی و پژوهش برتر گفت: سهم هر بخش از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره ششم کتاب دین و پژوهش برتر به این شکل بوده است؛ گروه علوم قرآنی و حدیث 13 درصد، اصول فقه و علوم انسانی 8 درصد، تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی 6 درصد، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان و مضامین اسلامی 13 درصد، علوم اجتماعی 5 درصد، علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی 2 درصد، علوم تربیتی و مدیریت رفتار اسلامی 4 درصد، علوم سیاسی 11 درصد، ادبیات داستانی یا رمان 10 درصد و کودک و نوجوان 28 درصد. با توجه به این آمار به دست آمده به نظر می‌رسد که ما در برخی از گروه‌ها به رغم اهمیتی که دارند کار چندانی نکردیم که از آن میان می‌توان به گروه‌های علوم تربیتی و علوم اجتماعی اشاره کرد.

حجت الاسلام موسوی هوایی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به رابطه مناسب سازمان تبلیغات اسلامی با دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی گفت: البته هر فردی که در سطوح علمی کارشناسی ارشد و دکترا پژوهش‌هایی داشته برای ما ارسال کرده، اما ما هیچ پژوهش برتری در سال‌های 1392 و 1393 نداشتیم.

یادآور می‌شود: جوایز در نظر گرفته برای برگزیدگان ششمین جشنواره کتاب دینی و پژوهش‌های برتر به ترتیب برای آثار برتر 10 میلیون تومان و برای آثار شایسته تقدیر 7 میلیون تومان است.



انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار