یاسوج؛

تعدیل 22 هزار راس دام توسط دامداران تنگ سرخ بویراحمد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد گفت: دامداران منطقه تنگ سرخ این شهرستان تعداد دام خود را با جایگزینی کشت گیاهان دارویی 22 هزار راس تعدیل کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ طرح منابع جنگلی تنگ سرخ از سال 1375 آغاز شد و در سال 1382 نیز به طرح جنگلداری چندمنظوره تغییر نام یافت.

جواد رحیمیان اظهار داشت: تعداد دام این منطقه از 30 هزار راس در سال های گذشته هم اینک به هشت هزار راس کاهش یافته است.

مساحت طرح جنگلداری تنگ سرخ 27 هزار هکتار است و این منطقه دارای 15 هزار هکتار سامان عرفی مورد تصرف بهره برداران است.

وی با اشاره به کاشت سه هزار هکتار گیاهان دارویی اقتصادی از قبیل آنغوزه، باریجه زرشک و زعفران در تنگ سرخ، افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی و گونه های نزدیک به طبیعت منطقه مانند گلابی وحشی (انچوچک) و بنه از دیگر برنامه های پیش بینی شده در قالب این طرح است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد بیان کرد: در قالب یک نشست ترویجی روش های بهره برداری پایدار از منابع طبیعی تنگ سرخ با استفاده از ظرفیت های منطقه شامل گیاهان دارویی، سرچشمه رودخانه بشار، مشارکت مردم در حفاظت و احیای منطقه تشریح شد.

رحیمیان عنوان کرد: مردم تنگ سرخ به قانون مداری در شهرستان بویراحمد شهرت دارند زیرا این منطقه کمترین میزان آتش سوزی، پرونده تخریب و تصرف در زمین های ملی را دارد.

وی ابراز داشت: رفتار معقولانه بهره برداران تنگ سرخ نشان از بالا بودن سطح فرهنگ عمومی مردم این منطقه دارد که در حفاظت و احیای منابع طبیعی نیز الگو و پایلوت هستند.

شهرستان بویراحمد دارای حدود 400 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی است.

منطقه تنگ سرخ علاوه بر فعالیت های کشاورزی و دامداری قطب تولید سیب در شهرستان بویراحمد بوده و در 30 کیلومتری یاسوج واقع است.

ساخت سد در دست ساخت تنگ سرخ یا هشت درصد پیشرفت فیزیکی می تواند به بهبود شرایط اقتصادی این منطقه کمک کند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.