اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ایران؛

یک قران از پول هدفمندی را به ما اختصاص ندادند/ طرح تحول سلامت هنوز ریشه ندوانده است

مردم توجه مسئولان به نیازهایشان را خواستارند/ با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتیم
وزیر بهداشت با اشاره به رو به پایان بودن ماه آذر گفت: دولت یک قران از پول هدفمندی را به ما اختصاص نداده است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هاشمی وزیر بهداشت در اجلاس معاونان بهداشت که در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: مشکل ما خودمان هستیم برخی زمانی مسئولیت داشتند و کارنامه غیر قابل قبولی را از خود به جای گذاشته‌اند در این دولت مسیر ارائه خدمات سلامت بر اساس علم و تجربه و عقلانیت در حال تغییر است.
 
وی با اشاره به حاکمیت برخی افراد در طول این 34 سال در مقدرات سلامت و درمان افزود: این حاکمیت پرداخت هزینه‌های گزاف در حوزه درمان و نبود نظام بهداشت را نتیجه داد. 
  
هاشمی افزود: مردم در 24 خرداد ماه تصمیم گرفتند و دولتی را روی کار آوردند که خدماتی را از خود باقی گذاشت عده‌ای لجوجانه میخواهند بر طبل سابق بکوبند من مطمئن هستم مردم توجه مسئولان به نیازهایشان را خواستاراند. 
  
وزیر بهداشت عنوان کرد: باید به طرح تحول سلامت که هنوز ریشه ندوانده است توجه کرد، البته خاموش بودن جامعه پزشکی مایه تاسف است، البته منظورم دفاع از خودمان نیست بلکه دفاع از سلامت مردم است. 
 
وی با بیان اینکه هیچ دولتی در حوزه سلامت هزینه نکرد؛ بیان کرد: تمام این عقب ماندگی در کشور نتیجه بی توجهی در طول سه دهه گذشته است امروز صبح نیز در حال چانه زدن با دولت بودم که اکنون  آذر ماه سال جاری در حال پایان است یک قران از پول هدفمندی را به ما اختصاص ندادید و ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتیم از طرفی تمام شکایات متوجه وزارت بهداشت است. 

هاشمی ادامه داد: تکمیل کردن شبکه بهداشت در شهرها آرزوی ماست برخی این مرحله را پشت سر گذاشته و به دنبال افزایش کیفیت است و برخی دیگر که با حوزه وسیع سر کار دارند و دیرتر کار را شروع کرده‌اند بنا دارند این اقدام را به اتمام برساند البته باید به خروجی کار فکر کرد به این معنی که این هزینه را صرف کردیم تا موجب تغییر شاخص‌ها شود نه اینکه مجموعه‌ای را بدون توجه به محتوا ایجاد کرده  باشیم. 
 
وزیر بهداشت افزود: از ابتدا اصرار بر اثر گذار بودن رفتارمان بر روی همکاران جدید الورود داشتم چرا که اگر شما نهالی را کج بگذارید تا ثریا کج می‌رود، البته متاسفم هر آنچه اتفاق افتاد چیزی نبود که می‌خواستیم. 
 
وی با اشاره به نزدیک بودن ایام انتخابات ریاست جمهوری گفت: اکنون به انتخابات نزدیک می‌شویم و پوستمان باید کلفت‌تر شود، چراکه یکی از حوزه هایی که مورد هجمه قرار می دهند همین حوزه سلامت است و برخی قلب‌شان مریض است. بنابراین بهترین کار این است که ما اقدامات خود را ادامه دهیم و طرح تحول سلامت را که هنوز ریشه ندوانده و ممکن است با نسیمی دچار مشکل شود را پایدار نگه داریم.

هاشمی به معاونان بهداشت در مورد رفتار با مراقبان سلامت متذکر شد و گفت: باید با این مسئولان نیز همچون بهورزان نسل قبل برخورد کرد چرا که مراقبان سلامت در اختیار شما نیستند و ممکن است از شما طلبکار شوند، باید در نوع قراردادتان با آنها دقت کنید به طوری که سالی 20 تا 30 درصد این نیروها ریزش داشته باشند اگر این اتفاق نیفتد به معنای نبود سیستم تشویق و تنبیه در نظام شماست قرارداد با این نیروها باید سالانه باشد و استخدامی در کار نباشد. 
 
وی از اقدامات واقعی معاونان بهداشت به منظور پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر قدردانی کرد و ادامه داد: این مهمترین کاری است که باید انجام دهیم چرا که اولویت برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر و عامل 75 درصد مرگ و میر در کشور است. 
 
وزير بهداشت اظهار داشت: اثر گذار بودن مگر با داشتن تیمی لایق، عالم و رفیق با مردم شدنی نیست؟ ما در منزل خود نمی‌توانیم ذائقه فرزندانمان را به راحتی تغییر دهیم پس باید در شبکه بهداشتی افراد ویژه‌ای سر کار آیند. ممکن است سه سال بعد خطاب به ما بگویند پول گرفتید چه کار کردید؟ عده‌ای نیز 20 سال بعد همین حرف‌های ما در مورد دولت قبلی را تکرار کنند.

وی عنوان كرد: برخی داخل وزارتخانه در خصوص پرونده الكترونيك، كاركنان شما را تحريك كردند، تا اقدامات به نتيجه نرسد. وزارت بهداشت از ساير دستگاه ها در زمان سامانه ای شدن، عقب تر بوده البته اكنون در تخصصی ترين وزارتخانه كشور نيز مشكل وجود دارد. بخشی از نرم افزارها در حوزه بهداشت در حال ارتقا هستند و اميدواريم تا پايان سال نرم افزار دارويی ما نيز تكميل شود.

هاشمى با اشاره به كش دار شدن بحث نظام پرداخت ميان معاونت بهداشتی و معاونت توسعه، گفت: بايد هرچه سريعتر اصلاح شود تا افراد برجسته سر كار آيند.

وى افزود: اصرار به به كارگيري پزشك در شبكه هاي بهداشتي نداشته باشيد. شايد من تنها وزيری هستم كه عميقا معتقدم وزير بهداشت الزاما نبايد پزشک باشد و رييس بيمارستان نبايد متخصص باشد.

هاشمى با بيان اينكه وزارت بهداشت به يك نفر پزشكان عمومى كه تربيت كرده، جا نداده است، ادامه داد: بايد عاشقان به كار و افراد ارزان را به كار بگيريد. قطعا متخصصي كه در شبكه بهداشتی احساس بي احترامى كند، به كار خود ادامه نمی دهد.

وی خطاب به معاونان بهداشتی دانشگاه ها گفت: درباره نظام ارجاع هم باید در سطح شهرهای زیر 50 هزار نفر آماده باشید، چراکه ما همه اقدامات را انجام می‌دهیم تا نظام ارجاع شکل بگیرد و پزشک خانواده مستقر شود.

هاشمی با تاکید بر لزوم رتبه بندی و ارتقای بهورزها گفت: درباره رشته پزشکی اورژانس و پزشک خانواده نیز معتقدم که این دو رشته باید در اختیار شما قرار گیرد و پزشک خانواده نیز حتما باید در اختیار حوزه بهداشت قرار گیرد؛ چراکه پزشکان خانواده می توانند مدیران موفقی برای این حوزه باشند.

وزیر بهداشت ادغام برنامه ایدز در شبکه را اقدامی مناسب خواند و تصریح کرد: خوشبختانه امسال تاکنون شاهد اپیدمی وبا و آنفلوانزا در کشور نبودیم و این نشان می دهد که مردم امسال بیش از سال قبل واکسن تزریق کردند، بنابراین با اینکه اربعین را پشت سر گذاشتیم و نگران بودیم که در اربعین مشکلی به لحاظ بیماری‌ها ایجاد شود، اما می بینیم که با کمک دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌های خط مقدم که کار طاقت فرسایی را در حوزه بهداشت انجام دادند، مشکلی پیش نیامده که از کمک هایشان تشکر می کنم.

وی اظهار کرد: در عین حال تاکید من ادامه همین مسیر است و فکر می کنم هیچ کس تردیدی نداشته باشد که این مسیر درست است که در صورت تداوم آن به نظام بهداشت مناسبی برای مردم دست می یابیم. همچنین فکر می‌کنم برخی از کسانی که نمی خواهند این موفقیتها را ببینند این طور القا می کنند که وزارت بهداشت اجازه نقد نمی دهد. اما ای کاش خودشان یکبار اجازه نقد خودشان را می دادند.

هاشمی خطاب به معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: در عین حال شما حتما جلسات نقد را برگزار کنید و اگر کسی راهکاری برای اجرای بهتر برنامه ها داشت، آن را ارائه کند وگرنه با حرف زدن کاری پیش نمی‌رود. بنابراین اجازه دهید تا هرچه می خواهد بگوید. من بارها به کسانی که نسبت به نظام سلامت واکنش نشان می دهند گفته ام درباره این صحبت ها بنویسید، اما این کار را انجام نداده‌اند. در عین حال معتقدم همه ما در این حوزه تصمیم گیری کردیم و سیستم بالا به پایین هم نبوده است.

وی افزود: عده ای نشسته‌اند تا ببینند کسی چه زمانی زمین می خورد و از زمین خوردنش شادی می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: همواره شاهد بودیم که وقتی نزدیک انتخابات می شویم روند کارها آرام تر می شود اما مقام معظم رهبری هم بارها اعلام کردند که حق مردم این است که تا روزی که بر سر کاریم، اقدامات‌مان را پیش بریم، چراکه همه ما برای کمک آمده‌ایم نه برای پست و مقام، بنابراین نگران نیستیم که چه اتفاقی می‌افتد.
  
در حال تکمیل/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار