به بهانه روز حمل ونقل؛

ناوگان فرسوده بلای جان توسعه صادرات/ وضعیت حمل و نقل در دست انداز مشکلات

ناوگان فرسوده حمل و نقل کشورها در بخش های مختلف باعث شده تا تلفات جاده ای نسبت به متوسط جهانی بالا باشد و توسعه، تجارت و صادرات با مشکلات عدیده مواجه باشد.

ناوگان فرسوده بلای جان توسعه صادرات/جان مردم در خطر استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گستردگی فعالیت های حمل و نقل و تحولات فناوری در این بخش و همچنین ارتباط آن با فرآیندهای اقتصادی موجب شده تا حوزه حمل و نقل از حساسیت وی‍ژه ای برخوردار باشد.

  بسیاری از کارشناسان، حمل و نقل را "نیرو محرکه توسعه" می دانند و موفقیت های راهبردی در این زمینه را نیازمند سرمایه گذاری کلان در راستای بهبود زیرساخت ها و تجهیزات حمل و نقل عنوان می کنند.

از طرفی کیفیت جاده ها در حمل و نقل کالا و مسافر نقش مهمی ایفا می کند اما در کشور ما علیرغم تلاش ها برای تجهیز وضعیت راه ها بعنوان شریان حیاتی تامین امنیت جانی افراد جامعه، این بخش سهم 30 درصدی در تلفات جاده ای کشور داشته و به نظر می رسد انجام اقدامات موثر برای بهبود وضعیت جاده ها جهت توسعه تجارت و رشد اقتصادی و نیز کاهش میزان حوادث الزامی است.

هادی بهادری نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت حمل و نقل کشور اظهار داشت: حمل و نقل یکی از بزرگترین صنایعی است که بیشترین سرمایه گذاری را در بخش های مختلف ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای انجام می دهد.

وی در مورد حمل و نقل هوایی بیان کرد: ناوگان هوایی کشور با متوسط عمر 23 سال مهمترین معضل این بخش بشمار می رود و این درحالی است که حتی دولت اقداماتی را نیز در جهت خرید هواپیما برای نوسازی این بخش انجام داده است.

به گفته بهادری در بخش دریایی با مشکلات متعددی مواجه هستیم و از آن جمله می توان به ضعف پهلوگیری کشتی‌های ایرانی که نسبت به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس کمتر انجام می گیرد، اشاره کرد.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس درخصوص حمل و نقل ریلی به عمر بالای این ناوگان اشاره و تصریح کرد: ناوگان ریلی کشور با عمری حدود 70 سال در حال فعالیت است و از این حیث آسیب پذیری این حوزه را بیش از پیش ساخته است.

وی افزود: ریل گذاری در برخی مراکز استان هنوز انجام نشده و در بخش حمل و نقل ریلی نیاز به توسعه  زیر ساخت ها الزامی بوده و با توجه به امن بودن این ناوگان می تواند سهم عمده ای را در حمل و نقل کالا داشته باشد.

بهادری با اشاره به اینکه سالانه بیش از 16 هزار نفر در اثر حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند تاکید کرد: این میزان تلفات نسبت به متوسط جهانی بسیار بالاست و جاده های کشور به لحاظ ایمنی دروضع مناسبی قرار ندارد.

وی تصریح کرد: سطح کیفیت آسفالت جاده ها در برخی مناطق بسیار ضعیف بوده و باید کنترل کیفی با استفاده از دستگاه‌های مجهز صورت پذیرد و همچنین نظارت بر نحوه اجرا و نگهداری جاده ها نیز با دقت بیشتری انجام شود.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس به بررسی لوایح مختلف در مورد افزایش ایمنی جاده ها و سهولت در امر حمل و نقل در مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس قوانینی را در مورد سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل مناطق محروم تدوین و در مورد ایجاد شرکت های مربوط به بخش دریایی ضوابطی را تدوین نموده است.

توسعه تجارت نیازمند بهبود وضع حمل و نقل

فاطمه مقیمی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نقش حمل و نقل در توسعه تجارت اظهار داشت: حمل و نقل حلقه تامین تجارت بین الملل است و رساندن کالا و محصولات به بازارهای هدف وابسته به شرایط آن است.

وی تصریح کرد:  قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و گمرک در جهت تسهیل انجام امور تجاری نیازمند تغییرات اساسی است.

عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه تأکید کرد: شرایط برای توسعه ناوگان حمل و نقل و به روز رسانی تجهیزات در راستای افزایش قابلیت های این بخش باید شاهد تغییرات اساسی باشد.

مقیمی عمر ناوگان جاده ای کشور را 19 سال عنوان کرد و گفت: این میزان در مقایسه با متوسط عمر جهانی بسیار کهنه و فرسوده محسوب می شود و برای بهبود این وضع باید اقدام اساسی انجام شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار