اسماعیل آذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دایرة‌المعارف اشعار مرتبط با حضرت محمد (ص) تدوین می‌شود

مجموعه دایرة‌المعارف اشعار مرتبط با حضرت محمد (ص) با پشتوانه جایزه مصطفی (ص) تحقیق و تدوین خواهد شد.

اسماعیل آذر، مدیر گروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اکو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: دایرة‌المعارف اشعار مرتبط با حضرت محمد (ص) از روز ولادت حضرت با پشتوانه جایزه مصطفی (ص) کلید می‌خورد.

وی افزود: این دایرة‌المعارف دربرگیرنده آثار شعری مرتبط با حضرت محمد (ص) است که زیر نظر من گردآوری می‌شوند. در این مجموعه تمام قصائد و توصیف‌های شاعران پارسی‌زبان با معنی کردن واژه‌ها و ترکیب‌های مغلق و حل دیگر مشکلات شعری آورده شده و شاعران نیز معرفی می‌شوند.

مدیرگروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اکو گفت: یک جلد از مجموعه دایرة‌المعارف اشعار مرتبط با حضرت محمد (ص) پیرامون زندگی و صفات پیامبر خاتم از دیدگاه شاعران فارسی‌زبان به‌ویژه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است.

آذر ادامه داد: مجلدهای دیگر این مجموعه دربرگیرنده مجموعه قصائد و شعرهای هزار سال ادبیات فارسی است.

وی تصریح کرد: دایرة‌المعارف اشعار مرتبط با حضرت محمد(ص)می‌تواند دستگیر محققانی شود که می‌خواهند پیرامون حضرت محمد مصطفی (ص) در حوزه زبان و ادبیات فارسی تحقیقاتی داشته باشند. این مجموعه اثری است ماندگار که خوانندگان را از نظر هنری با مضامینی که شاعران فارسی‌زبان از آنها استفاده کرده‌اند، آشنا کند. بنابراین ما امیدواریم که دایرة‌المعارف اشعار مرتبط با حضرت محمد (ص) بتواند برای آیندگان مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد. شیوه کار کاملا نظام‌مند است و با اصول تحقیقات علمی صورت می‌پذیرد.

آذر افزود: تاکنون بیش از 7000شاعر شناسایی شده‌اند که در مسیر تحقیق می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. آنچه مورد توجه محققان است اینکه شعرها باید از یک نظام هنری و زیباشناختی بهره کافی داشته باشند و با همه سلیقه‌ها منطبق باشند.

مدیرگروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اکو خاطرنشان کرد: مجموعه دایرة‌المعارف اشعار مرتبط با حضرت محمد (ص) حداقل در 3 یا 4 جلد تحقیق و تدوین خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار